Motor Side-Thrust

Laat dat "waarschijnlijk" maar weg Jan. Jij weet als de beste hoe een twin in principe opgezet en getrimd dient te worden.
Tevens dient nog toegevoegd te worden dat bij uitval van bv de rechtermotor de linkermotor het toestel in een rechterbocht wil trekken. Dit wordt verminderd door de motor naar buiten te laten trekken. Dit wordt verder verminderd als de linkermotor propellerwind het kielvlak kan raken, waardoor het motor gierkoppel naar rechts geneutraliseerd wordt door het kielvlakkoppel naar links.
 
@ Ron, principes zullen hetzelfde zijn neem ik aan, alleen zitten mijn turbines links en rechts aan de staart , dus geen propwash en dergelijke , ook is het moment een stuk geringer , omdat de motoren vrij dicht tegen elkaar aan zitten tegenover bijvoorbeeld een 737, waar ze aan de vleugel hangen. Geen flauw idee of deze nacelles/turbines ook een "side thrust" hebben.

@ Pe reivers, ik ga er eens over nadenken , maar nu eerst m'n jetlag eruit slapen *gaap*

wacht toch nog een kleine comment:
.........Dit wordt verminderd door de motor naar buiten te laten trekken. Dit wordt verder verminderd als de linkermotor propellerwind het kielvlak kan raken
Hoe ik dit leesd wordt er bij de linker motor de side thrust naar links aangebracht ipv rechts.

Cor
 
Je hebt het begrepen.
Met motoren in de staart probeer je de motordruklijn door het model neutraalpunt te laten gaan. Dus in dat geval staat de linkermotor iets naar rechts, en de rechtermotor iets naar links.
Het principe blijft gelijk, alleen moet je ook principieel blijven denken.
 
@ Pe , ah ok , nu klinkt het idd logisch. Ik ging ervan uit dat de sidethrust van beide motoren naar dezelfde kant werd gezet. Maar niet dus ... dan is dat mooi verkeerd gegaan op m'n twin ..... daar staan beide motoren met een sidethrust naar rechts :-/

Maar ach ja... hij vliegt.

bedankt voor de uitleg,
Cor
 
Back
Top