Motor sky surfer van Graupner valt te vroeg uit

Ik heb al een poos een sky surfer van Graupner. In dit model zit een systeempje ingebouwd waardoor de motor bij een te laag voltage uitvalt zodat je nog naar de grond kunt sturen.

Het heeft al die tijd goed gewerkt maar nu ik na een paar wintermaanden weer voor het eerst wou gaan vliegen viel het motortje veel te vroeg uit. Ik dacht dat het misschien aan de accu lag en heb hem met 3 x ontladen-laden helemaal volgestopt, maar het heeft niet geholpen. Als ik gas geef stopt het motortje er binnen 1 seconde al mee.

Is hier iets aan te doen?

Eric

Hi Eric,

Het kan zijn dat de electronische schakeling "blijft hangen"?

Op bijgaande link kun je zien hoe je de automatische afslag bij een bepaalde onderspanning kunt overrulen door doorknippen van een weerstand.

Eventueel kun je de weerstand weer solderen zodat de afslag bij onderspanning het weer doet.

r41.jpg

Het hele verhaal (in het Duits) op:

http://www.zfx.de/skysurf/cutoff/index.htm

Succes,

Huub

Inderdaad, er zal wel een cel zijn, die niet meer meedoet. Met een Voltmeter is dit eenvoudig vast te stellen.

Soms kun je zo'n cel weer tot leven wekken door een gecontroleerde stroomstoot. Gedurende 10 sec. kun je een stroom van zo'n 4 x C laten lopen; eventueel kun je dit nog 1 à 2 keer herhalen. Bij een 700mAh accu is dit dus 2,5 à 3 Ampere. Uiteraard heb je hiervoor een lader of een regelbare voeding nodig, die deze stroom kan leveren.

Ik heb de voltage van de accu getest:
de motor valt uit bij 7,9Volt. En aangezien de accu 7,2 Volt zou moeten leveren is 7,9 Volt ruim voldoende. Het ligt dus aan de Sky Surfer. En als ik het eerste verhaaltje van meneer 'Humor' goed begrepen heb moet ik dan de weerstand bij de punt van het pijltje losknippen. Klopt dat?

Hoe heb je dat gemeten, want de afschakelspanning ligt normaal iets boven de 6 Volt. Zoiets kan niet zomaar veranderen, dus ik zou eerst maar eens een andere accu proberen...

Test die accu als ie zich aan et inspannen is, dus even de multimeter erop alsie de motor aan heeft staan. Als een accu moet werken, valt de spanning meestal n beetje in.

Ik heb het geprobeert maar het is nog niet gelukt om de accuspanning te meten als de motor aanstaat. Hoe had jij dat ingedachten?

Euh, tsja, koppel zn parachute af, tape em met zn wielen op tafel, zet je multimeter met n paar draadjes op de accu. Neem afstand, zet em op half gas ofzo dattie niet tewarm wordt, en kijk welke voltage je meter krijgt, tottie uitvalt. Wel continue kijken want als je kijke NAdat ie uit is gevallen, ben je telaat en is de voltage mischien weer op gekrabbeld.

Ik weet niet goed hoe die accu dr aan gaat, met welke stekker, je moet even zien hoe je n aftapje maakt naar de multimeter toe.

Ik vind trouwens wel dat ze die dingen verschrikkelijk duur verkopen zeg. 250 dollar voor een 2kanaals toestelletje. Is er iets aan die dingen dat ze zo duur maakt?

Ze zijn wel leuk om te zien in ieder geval. :P

Ja ik heb hem van m'n vader gekregen als instap in de modelbouw. Best een leuk model alleen jammer dat je maar kort kan vliegen. Maar voor de rest snap ik ook niet precies waarom hij nou zo duur is. Met een mooie brandstof kist kun je nog goedkoper uit zijn.

Heheh, dat zat er dik in. :P

Mischien kun je tijdelijk draadjes op et printje solderen ofzo? Tis wat drastisch, maar ik zou zogauw niet weten hoe et anders kan. :P Nouja, zonder allerlij stekkertjes te gaan kopen dan.

:offtopic:
Bevalt brandstof je n beetje? Mij viel et vies tegen. De smeerboel die dr vanaf komt heeft mij voorgoed verjaagd van de verbrandingsmotor tak van alle RC hoeken. :D
:ontopic:

Ik kijk er vanavond even naar. Ik denk dat het wel gaat lukken.

Ik begin net met brandstof, maar de eerste keer was gelijk een grote smeerboel! Maar dat geeft niet. Ik neem gewoon altijd een doek mee om alles gelijk na het vliegen weer schoon te maken. Tot nu toe bevalt het wel, vooral ten opzichte van de ervaringen die ik met electro heb...
Bij electro vind ik altijd het grote probleem dat je meestal maar 1 keer kan vliegen en dan weer naar huis moet om de accu op te laden. Bovendien heb ik niet zulke beste ervaringen met electro: eerst een accu en het vliegtuigje waar het inzat verbrand, en de accu van mijn Sky Surfer is ook al een paar keer stuk geweest en nu dit weer. Maar dat heeft er misschien mee te maken dat ik niet goed voor de accu zorg, en het eerste vliegtuigje was volgens mij ook niet zo beste kwaliteit...
Heb je zelf veel ervaring met beide takken? Of alleen met electro?

Ik heb eventjes op nitro gereden, maar dat was iedere keer zon smeerboel dat ik dr n tijd niet meer naar om heb gekeken. Toen ik even heb meegekeken met n vriend van me, zag ik dat et met die vliegtuigen al net zo erg was, dus ben ik maar electro gaan vliegen. Ik heb 6 accus voor mijn vliegtuigjes, dus ik kan in principe gewoon continue vliegen met een pack, en n andere steeds opladen. Ik heb nog nooit n accu gehad die is verbrand. :)

Ik heb nu op twee draadjes tussen het stekkertje van de accu en die van de sky surfer de voltmeter gezet. En als ik gas gaf sloeg het voltage een eind terug. Betekent dit dat de accu kapot is? De voltmeter sloeg gelijk een stuk terug, maar ik weet niet of hij weer wat omhoog zou gaan als de motor langer zou draaien want de motor valt gelijk uit.

Back