Motor slaat af bij volgas + bocht/looping

Het brandstof gebeuren is vrij nieuw voor me en ik heb een P-47 warbird met OS Max .25 FX aangeschaft.

Op de grond loopt deze motor prima, in de lucht ook maar tot ongeveer 3 kwart gas.
Bij volgas loopt ie al moeilijker en bij een bocht/looping valt de motor uit.

Ik heb alle slangen vernieuwd, de tank beter in schuim gelegd en zo'n sinterclunk gemonteerd. Nieuwe gloeiplug erin gedraaid. Dit helpt echter niks.
Daarna de motor wat vetter afgesteld, dit scheelde ietsje, maar niet genoeg.
Ik vlieg (of probeer het) met methanol van Hobby-in met 5% nitro.
Zoals ik hem eerst afstelde, starten dan armer draaien tot hij begint te 2takten en toerental oploopt en dan achterover houden zonder dat ie inzakt. Na wat vluchten dus wat vetter laten staan, maar dat hielp dus niet erg.

Op de grond kan ik schudden, draaien en andere capriolen uithalen met het toestel en de motor blijft mooi volgas lopen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Laatst bewerkt:
Ije vorige draadje is ook al gesuggereerd dat je motor op de hoofdnaald mogelijk te krap staat.

Draai de hoofdnaald eens een tandje of vier a zes open, en kijk eens of hij dan beter volgas wil lopen.

Helpt dat niet, dan kan het ook heel goed zijn dat je een verkeerde of versleten plug hebt.

Voor jouw motor zou een OS-8 of een rossi 3 of 4 een goede plug moeten zijn.

Als de motor beter volgas wil draaien met deze maatregelen, even de volgende korte procedure uitvoeren:

Motor starten, en na kort warmdraaien, naar volgas brengen. Nu de naald OPEN draaien tot de motor begint te "knetteren" (viertakten, sputteren).
Dit om ZEKER te zijn dat de motor ruim voldoende brandstof kan krijgen.
Reageert de motor hier niet op, dan zit er vuil in de carburateur, en moet je die doorblazen (naald er helemaal uit, met perslucht o.i.d. doorblazen, en de naald weer dicht, en daarna 3 slagen open).

Gaat de motor wél viertakten, dan langzaam de naald weer dicht draaien tot de motor op maximum toerental zit, en dan twee tot vier klikjes OPEN (de motor loopt dus nét niet op topvermogen)

Nu hou je, nog steeds vol gas, de kist met de neus verticaal omhoog, dan moet de motor weer naar topvermogen gaan, en minstens 30 seconden probleemloos doorlopen. Zo niet, naald nog een paar klikjes open tot het wel goed is.

Nu nog even weer stationair controleren: na 30 seconden stationair moet de motor probleemloos op toeren komen als je het gas vol open zet.

Daarna zou het gewoon goed moeten zijn.

Groet, Bert

Bert, dat is dus precies wat ik gedaan heb, daarom snap ik het niet goed..

Zal de carb er eens afschroeven en schoonmaken..

En hoe reageert hij als je de naald (veel verder) open draait? wordt het mengsel dan baggervet (sputterend lopen) of niet? Als je hem op toptoerental, en dan een klein beetje rijker zet, blijft hij dan goed lopen met de neus omhoog?

Heb je dat werkelijk 30 seconden lang getest?

Heb je al een nieuwe plug geprobeerd?

Niet naar bedoeld, maar met "dat heb ik al geprobeerd" zonder beschrijving hoe de motor op de afzonderlijke stappen reageert, kan niemand je verder helpen bepalen waar het precies fout gaat.

Als je geen perslucht hebt, gebruik ik het volgende: een injectiespuit van 20 cc met een stukje brandstofslang er op.

Brandstofnaald helemaal er uit draaien
Spuit helemaal indrukken, slangetje tussen spuit en de carburateur brandstof aansluiting, en de zuiger met een ruk uit de spuit rossen. De klap vacuum laat het eventuele vuil in de spuit terecht komen.
Spuit even met een klein beetje brandstof uitspoelen, en daarna de slang op de opening van de brandstof naald zetten, procedure herhalen.

Daarna eventueel de spuit met brandstof (halfvol is meer dan genoeg) vullen en dit met alle kracht die je hebt in beide openingen knallen.

De motor weer even droogdraaien (plug er uit, vol gas, starter er op tot hij "droog" is), de naald er weer in, en 2.5 tot drie slagen open.

Motor starten en daarna weer zoals eerder beschreven afstellen.

Groet, Bert

Heb je wel eens aan de mengsel schroef gedraait?

Als deze verkeerd staat, kan hij stationair goed lopen, maar volgas baggervet
Of stationair goed, en volgas veel te arm

Testje:
Warme motor
Tijdje volgas houden
Terug laten vallen naar stationair en de brandstoftoevoer net voor de carb dichtknijpen

Hij zou een sec of 3 tot 5 zonder op of aftoeren door moeten lopen...

En hoe reageert hij als je de naald (veel verder) open draait? wordt het mengsel dan baggervet (sputterend lopen) of niet?

Jup, baggervet en de vleugel is in no-time rood van de olie

Als je hem op toptoerental, en dan een klein beetje rijker zet, blijft hij dan goed lopen met de neus omhoog?

Ja zo heb ik hem steeds afgesteld, hoofdnaald draaien tot toptoeren, dan achterover en als ie dan anders gaat lopen wat vetter tot ie goed blijft lopen

Heb je dat werkelijk 30 seconden lang getest?
Wel langer, we hebben het toestel ook op de kop, op z'n zij en flink geschud met vol gas (dat schudden geen 30 seconden denk ik, maar de rest zeker wel)

Heb je al een nieuwe plug geprobeerd?
Ja, warmtegraad 3 zoals je aangeeft. Zo geschikt moeten zijn voor methanol met weinig nitro

Niet naar bedoeld, maar met "dat heb ik al geprobeerd" zonder beschrijving hoe de motor op de afzonderlijke stappen reageert, kan niemand je verder helpen bepalen waar het precies fout gaat.
Op de grond loopt ie gewoon goed, bij vliegen met half tot 3/4 gas gaat het ook prima, vol gas een rechte streep trekken gaat meestal goed maar zo gauw ik een bocht neem of looping houdt ie in en slaat ie af. Als ik in de bocht meteen weer recht/horizontaal stuur dan kan ik hem meestal net aan houden

Als je geen perslucht hebt, gebruik ik het volgende: een injectiespuit van 20 cc met een stukje brandstofslang er op.

Brandstofnaald helemaal er uit draaien
Spuit helemaal indrukken, slangetje tussen spuit en de carburateur brandstof aansluiting, en de zuiger met een ruk uit de spuit rossen. De klap vacuum laat het eventuele vuil in de spuit terecht komen.
Spuit even met een klein beetje brandstof uitspoelen, en daarna de slang op de opening van de brandstof naald zetten, procedure herhalen.

Daarna eventueel de spuit met brandstof (halfvol is meer dan genoeg) vullen en dit met alle kracht die je hebt in beide openingen knallen.

De motor weer even droogdraaien (plug er uit, vol gas, starter er op tot hij "droog" is), de naald er weer in, en 2.5 tot drie slagen open.
Ik heb een compressor staan, zal dit eens proberen, al blijf ik het raar vinden dat de carb op de grond prima zijn werk lijkt doen en in de lucht niet

Motor starten en daarna weer zoals eerder beschreven afstellen.

Groet, Bert

@ Student, nee heb ik niet aangezeten, zal je testje eens doen.

Dat klinkt héél vreemd.....

Paar dingen die ik kan verzinnen: zit er een motorkap omheen? probeer het dan eens een vluchtje zonder motorkap. Mogelijk beïnvloed de kap de luchtstroming in de carburateur, en begint dat op te spelen bij de hogere stromingssnelheden in de lucht. Is zeldzaam, maar het kan.

Het gebeurt zo te horen op het moment dat je G-krachten gaat trekken. Wat gebeurt er als je een buitenwaartse looping (desnoods een halve) draait (even op de rug rollen en vol down tot je bovenin weer rechtop vliegt)? Je trekt dan negatieve G. Als het dan wegblijft, moet je het hoofdzakelijk in de tank en brandstofslangen zoeken

Is de slang die je als clunk in de tank hebt niet te dun en soepel, dat het gewicht van de clunk de slang dichtknikt onder zware G belasting (je trekt met een wat krachtiger kist moeiteloos tien G). Soms zijn de slangetjes die bij zo'n tankje geleverd worden beanstigend dunwandig....

Is de slang van de klunk niet te lang. waardoor bij hoge G-krachten de zuigopening bijvoorbeeld te dicht bij de tankwand komt en zichzelf afsluit? (dit is een beetje een gokje gezien de positieve G waarbij het gebeurt, maar ik heb dat wel eens meegemaakt bij een kist waarvan in rugvlucht de motor bij volgas steevast onmiddellijk afsloeg, bij half gas kreeg ie net genoeg en liep het probleemloos door)

Tank zit ook niet te laag t.o.v. de sproeier? (nog nooit meegemaakt dat dat problemen gaf overigens)

Eerst kap er af, kijken of dat beter gaat. Als dat niet helpt, nog steeds zonder kap, slang van de clunk vervangen door een iets stuggere, kijken of dat wat uitmaakt. Clunk een paar mm inkorten (nog steeds zonder kap).
Zodra het probleem weg lijkt, kap weer terug, kijken of het terug komt.
Zo ja, openingen in de buurt van de carburateur groter maken, zo nee, lekker doorvliegen.

Hopelijk helpt het....

Groet, Bert

P47

Gezien de eerste post ligt het probleem waarschijnlijk toch in het brandstofsysteem. Een p47 met OS40FX.... Klinkt als een tweedehandsje. Niks mis mee, maar Je kunt aan veroudering denken.

Kijk eens naar de afdichting van de sproeiernaald. Daar hoort een goed afsluitend rubber ringetje omheen te zitten om te voorkomen dat hij valse lucht aanzuigt.

Probeer de test op de grond ook eens met een half volle tank. Dan moet de motor meer moeite doen met aanzuigen. Dat simuleert later in de vlucht en bochten. Kijk ook even of de slang tussen tank en sproeier belletjes laat zien als je op de grond test. Dat kan duiden op een niet goed sluitende slang.

En ja... Het kan nog veel meer zijn. Afdichting motor ok ?

En de stomme fouten heb je vast al gecontroleerd :
slangetjes verwisselt ? Rammelende uitlaat zodat tegendruk wegvalt ? Heet lopende motor (kan maar zo in een P47)

Het is inderdaad geen nieuwe:

De motorkap zit vast en kan er dus niet af, heb wel een hapje weggehaald bij de carb. Lijkt me niet dat er te weinig koeling is of zien jullie dat anders?

Uitlaat zit goed vast en slangen zitten goed.

Die kap gaat in elk geval geen problemen met de koeling geven schat ik zo in, maar dat kapje wat je weggehaald hebt voor de carburateuropening zou héél theoretisch de aanzuiging kunnen beïnvloeden. Niet erg waarschijnlijk, maar toch....

Als ik naar de slang van de uitlaat kijk, lijkt dat wel Tygon, en ik hoop niet dat dat in de tank zit als clunkslang. Daar is het te stug voor.
Maar dat verklaart nog steeds je probleem niet....

Als je de tank gecontroleerd hebt op of de zuigopening van de clunk in alle standen goed vrij blijft van de tankwand, dan ben ik een beetje door mijn mogelijkheden heen, om eerlijk te zijn....

Heb je die buitenwaartse looping al geprobeerd?

Dat is in elk geval een indicatie of G-krachten met je probleem te maken hebben.

Groet, Bert

Bert, inderdaad volgens mij is het Tygon. Toch ligt de clunk netjes op de bodem van de tank ongeveer een cm van de achterwand. Op de kop ligt de clunk ook op de bodem (bovenkant dus)
Zuigopening blijft vrij, maar nu zit er een sinterclunk in die zuigt rondom aan:
sinter-.jpg

Ik had ff geen siliconenslang liggen, die zat er eerst wel in en toen had ik dezelfde problemen.
Het stukje wat ik weg heb gehaald zat naast de carb, kon hem nog geheel afdekken met m'n duim en heb met en zonder gevlogen, geen verschil.

Ik heb nog niet kunnen vliegen en de carb er nog niet afgehaald, dat moet vanavond of morgen wel even lukken, dan probeer ik ook die buitenwaartse looping.

Alvast enorm bedankt voor de tips Bert en anderen, dat waardeer ik zeer!

Er schiet mij één ding nog te binnen:

Probeer eens op de grond, wat er gebeurt als je zijdelings tegen de sproeiernaald duwt. M.a.w "alsof je hem af wilt breken" (niet idioot veel kracht gebruiken natuurlijk). Gewoon verschillende richtingen uit duwen dat ding, iedere richting een paar seconden vasthouden, en kijken wat er gebeurt

Als de naald onder invloed van G-krachten een beetje flext en de O-ring is uitgehard, best kans dat hij dan opeens lucht aan gaat zuigen.

De oplossing ligt dan in een nieuwe O-ring, of een stukje siliconenslang om de sproeierbuis zodat de boel luchtdicht blijft.

Groet, Bert

afstroming van de carburateur. je lucht wordt van de carb afgesneden waardoor hij in de lucht te vet gaat lopen en op de grond alles prima is .
ik heb daar ook last van gehad bij mijn me109 daar viel de carb opening net iets boven de spinner ;kelkje erop gemaakt van 1cm en over was het probleem .

pij een p47 heb je geen spinner wel een dichte motorkap .hierdoor kan er overdruk ontstaan wat ook van invloed is .
motorkap verwijderen en hij loopt goed is dus zorgen voor ontluchtingsgaten in de kap .
je vliegt wel met tankdruk en ontluchtingsof beluchtings pijp in de tank naar boven ?

ik geloof niet in verkeerde afstelling . die is of goed of fout ,maar niet goed op de grond en fout in de lucht.

Back