Bovenstaand plankje hebben mijn zoon en ik weer omgebouwd. Op de foto een Cox Sure-start Nu hebben we er een Cox TD 051 er op. Na wat gefrutsel met pluggen en brandstof loopt die TD als een speer en hebben we meer dan genoeg power. Het volgende doet zich voor. Motor loopt, alles klaar, 2 passen voorwaarts en met een redelijke zwiep model starten. De motor loopt een kwart rondje en valt daarna dood. Het lijkt er op dat de enorme versnelling na de handstart alle brandstof achter in de tank plonst en gewoon niks over laat in de slang of venturie om op te lopen. We hebben de tank al verplaatst naar achter de motor, maar het lijkt em gewoon te zitten in die eerste paar meter als er snelheid wordt gemaakt. Bij de diverse team-race fora/threads heb ik wat gelezen over rijk/verzopen weg laten gaan om dit proleem op te lossen. Wat kan ik nog proberen?
Ik kan mij van mijn coxen van vroeger (reed-valves, geen TD's) én van mijn Enya 15 inderdaad herinneren dat ik ze op de grond op het gehoor optimaal afstelde en dan voor ik liet lanceren de naald een kwart slag rijker draaide. Het is een bekend fenomeen dat de motor in de lucht rijker moet staan dan op de grond. Ik zou dat eens proberen. Het lijkt dan alsof de motor niet lekker genoeg loopt om te vliegen, maar als het goed is corrigeert dat in de vlucht. Gewoon een beetje experimenteren, misschien is het meer of minder dan een kwart slag rijker. Voor Stunters gaat dit minder op omdat je die al niet op optimaal toerental afstelt en wilt lanceren. Overigens, als ik naar de foto kijk begrijp ik wel waarom de motor afslaat. De volgende keer zou ik eerst de brandstofslang aan de motor aansluiten ... :wink: