Motor slaat af na kwart rondje.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Pieter Jan van Woerkom, 29 apr 2007.

  1. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
    Bovenstaand plankje hebben mijn zoon en ik weer omgebouwd. Op de foto een Cox Sure-start Nu hebben we er een Cox TD 051 er op.
    Na wat gefrutsel met pluggen en brandstof loopt die TD als een speer en hebben we meer dan genoeg power.
    Het volgende doet zich voor. Motor loopt, alles klaar, 2 passen voorwaarts en met een redelijke zwiep model starten. De motor loopt een kwart rondje en valt daarna dood. Het lijkt er op dat de enorme versnelling na de handstart alle brandstof achter in de tank plonst en gewoon niks over laat in de slang of venturie om op te lopen. We hebben de tank al verplaatst naar achter de motor, maar het lijkt em gewoon te zitten in die eerste paar meter als er snelheid wordt gemaakt. Bij de diverse team-race fora/threads heb ik wat gelezen over rijk/verzopen weg laten gaan om dit proleem op te lossen. Wat kan ik nog proberen?
     
  2. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Probeer de tank eens schuin te plaatsen dus met de fuel pickup naar de buitentip.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik kan mij van mijn coxen van vroeger (reed-valves, geen TD's) én van mijn Enya 15 inderdaad herinneren dat ik ze op de grond op het gehoor optimaal afstelde en dan voor ik liet lanceren de naald een kwart slag rijker draaide. Het is een bekend fenomeen dat de motor in de lucht rijker moet staan dan op de grond. Ik zou dat eens proberen. Het lijkt dan alsof de motor niet lekker genoeg loopt om te vliegen, maar als het goed is corrigeert dat in de vlucht. Gewoon een beetje experimenteren, misschien is het meer of minder dan een kwart slag rijker.
    Voor Stunters gaat dit minder op omdat je die al niet op optimaal toerental afstelt en wilt lanceren.
    Overigens, als ik naar de foto kijk begrijp ik wel waarom de motor afslaat. De volgende keer zou ik eerst de brandstofslang aan de motor aansluiten ... :wink:
     

Deel Deze Pagina