motor slaat af na verwijderen gloeibatterij

hallo luitjes,

morgen ga ik eindelijk naar de club toe was er wegens omstandigheden steeds niet van gekomen maar zit nu met het volgende:

Ik heb een nieuwe motor op mijn piper j3 zitten.
om precies te zijn een magnum xls .46.

nu loop deze als een zonnetje zolang ik de gloeibatterij er op zet maar zodra die er af is dan slaat hij meteen af.
het maakt niet uit of ik hem er volgas of stationair vanaf haal.

ik heb gelezen dat het aan de gloeiplug kan liggen dat hij te koud is maar heb nu verschillende geprobeerd maar probleem blijft.
of heb ik hem te rijk staan of mischien te arm?
motor staat nog op de fabrieksinstellingen omdat ik niet zelf wil klooien en straks een verkeerd ingelopen motor heb.
heeft iemand tips want ik wil morgen op de club eventueel mijn motor in laten lopen maar zou het fijn vinden als hij dan niet steeds uit slaat.

groetjes,
jarno

Hoi ! waarschijnlijk staat hij dan te rijk, maar neem hem gewoon mee naar de club ! daar weten ze wel hoe dit op te lossen.

ga ik ook zeker doen hoor heb echt onwijs veel zin in morgen kan ik mischien eindelijk eens de lucht in met me brandstof kisten.

zal ze eens verbaasd doen staan hehe.

ik denk idd maar dat ik wacht tot morgen want anders sloop ik mischien meer dan dat ik de motor inloop.

greets

heb je de gloeibatterij wel goed opgeladen? scheel aanzienlijk in temp van plug of deze vol of leeg is

ja de gloeibatterij is zeer goed opgeladen bij mijn andere brandstof motor werkt alles gewoon goed.

Even bij een club of iemand anders langs gaan die veel van deze motoren weten is altijd een goed idee. Het is heel erg lastig om een gevoel te beschrijven hier op het forum. Wanneer je voorgedaan wordt hoe je zo'n motor moet afstellen en dat daarbij ook wordt verteld waarom het zo moet gebeuren leer je het veel sneller. Een schriftelijke cursus zwemmen werkt ook niet zo erg best. ;)
Wil je meer van de gloeipluggen weten dan moet je DIT stukje eens doorlezen. Dat kan je al wel een stukje op weg helpen.

even ter informatie:

ik ben vanavond op de clubgeweest en heb het een en ander uitgelegd gekregen.
was erg informatief en weet nu ook dat mijn gloeibatterij niet goed is beetje jammer omdat de modelwinkel mij deze juist aanrade.

verder gevlogen met de clubtrainer waarmee ik op mode 1 moest vliegen en dat beviel me ook wel goed dus ik ga nu ook over op mode 1.

mijn piper j3 gaat de volgende keer weer mee want ik moet even wat dingen aanpassen maar geen grote veranderingen.

greets,
jarno

een knijpertje met een batterij erop gemonteerd:

2627-2616-home.jpg

dit was al de 3e in een week en deze is dus weer niet in orde.
nu heb ik een accu met snoertje besteld zoals ik die ook altijd voor me rc auto gebruikte.

sorry dat ik het moet zeggen, maar dat je gloei akku niet goed zou zijn, of dat het aan je gloeiakku ligt, is een kletsverhaal!

Je motor startte er op, dus je gloeiakku deed het!!!
Dat de motor stopt op het moment dat je de akku eraf haalt, kan aan 2 dingen liggen;
1. De gloeiplug is niet de juiste, waarschijnlijk dan een veel te koude plug.
2. De afstelling van je carburateur is heel, maar dan ook heel ver verwijderd van de juiste afstelling.

Ik kan zo niet bepalen of de hoofdnaald te rijk of te arm staat en hetzelfde geldt voor de stationaire loop. Roep dus de hulp in van ervaren brandstofmotor vlieger, die kan aan de hand van het geluid de naalden juist afstellen.

succes en groetjes,
Jan

klopt helemaal wat je zegt maar na een paar keer starten was de gloeibatterij al leeg omdat deze kortsluiting maakte op de rand.
dat de motor afsloeg heeft idd niks met de batterij te maken maar door de afstelling.
maar omdat de batterij al zo goed als leeg was bij het aankomen op de club kon ik hem niet goed starten.

kort:

starten ---- uit ---- wachten tot er weer een beetje power in de batterij zat --- starten -- etc etc.

hebben dus geen kans gehad om de motor goed af te stellen.

word vervolgd

Back