motor start niet, touwtje van trekstarter onder olie

• Topicstarter Topicstarter roman
  • Startdatum Startdatum
R

roman

Guest
hey,

ik zat laatst even lekker aan het rijden, totdat het tankje leeg was. toen ik thuis was, zag ik dat de auto helemaal vies was en heb ik hem helemaal schoongemaakt (niet grondig, ff uitlaat + brandstoftankje eraf en de bodemplaat boenen)...

toen ik klaar was wilde ik hem nog even starten maar hij sloeg steeds na 1 sec. af...
toen zag ik dat het brandstofslangetje in een knik zat en deed deze even goed. de motor wilde weer niet starten en ik heb het tankje gewoon ff losgedaan zodat de slangetjes helemaal recht waren. nu start hij helemaal niet meer, hij start ook niet eerst maar doet niks. nu trekt de starter heel zwaar, en het touwtje zit helemaal onder de olie of methanol of wat het is (dit hoort niet toch?)

ik heb ook ff gekeken of de gloeiplug nog gloeide, maar dat doet 'ie gewoon

ook licht er een plasje brandstof onder de motor, en ik meen te zien dat er steeds meer uit de onderkant van de motor komt (dit weet ik echter niet zeker)

hopelijk kunnen jullie me helpen

Met Vriendelijke Groet,
Roman

Zit je slangetjes van uitlaat en motor wel op de juiste nippel op de tank aangesloten ?

En het kan zijn dat de motor verzopen is, even zonder plug een paar keer trekken aan de starter.

En nog wat, als een plug gloeit wilt niet zeggen dat die goed is.....

de bovenkant van het tankje zit op de uitlaat, en het andere op de onderkant en de carburateur

en ik heb super vaak aan dat ding lopen trekken, probeer het zo nog een keer

maar hoort dat touwtje van trekstarter onder olie te zitten??

Nee, sterker nog, de trekstarter moet olie vrij zijn... Een lekkende backplate kan de oorzaak zijn...

Groeten, Thomas

hmm, ik ben een beginner, dus wat is backplate?

gister deed ie het nog, nou..., steeds 2 sec.. net 1 keer 2 seconden en daarna helemaal niet meer. ik heb ook de standaard plaats van de carburateur weer teruggezet, want ik had er een beetje aan gekloot

kan het zijn dat ik te hard heb getrokken, want op een gegeven moment was ik een beetje gefrustreerd dat ie niet wilde starten, die starter trekt ook erg zwaar nu, en ook alleen als ik de gloeier erop heb zitten :S (dan erg haperend)

en het motortje zuipte echt brandstof (toen hij het nog deed) kan dit te maken hebben met het lekken?

mvg,
Roman

Ik zou even de trekstarter er af halen en dan het one-way lager ontvetten.
Ook even kijken of de plaat aan de achterkant van de motor(backplate), onder de trekstarter goed dicht zit.
het lijkt er op dat je hem verzuipt heb je misschien ook aan de sproeiers gedraaid?
Als de trekstarter erg zwaar gaat niet gewoon doortrekken maar even plug eruit en aan de trekstarter trekken tot er niks meer uitkomt.

hmm lol toen hij niet wilde starten heb ik wel geprutst, maar ik heb de fabrieksinstellingen weer teruggezet (helemaal dicht, en dan 3)

als ik zonder gloeiplug 'start' sproeit ie idd wel een beetje dus dat moet niet?

ik ga dat wat jij zegt zo ff proberen, maar ik weet niet echt hoe ik dat ding los krijg. dat touwtje is echt doorweekt he...

oke doei,
Roman

Kijk ook eens bij de afstel sticky bovenaan dit forum.
gebruik je ook een pompje op je tank voor het starten?
En sproeit hij elke keer nadat je geprobeerd hebt te starten?

oke,

ja ik heb zo een pompje meestal is 2/3 keer wel genoeg

en trouwens, het motortje was zoieso niet zo goed in stationair...

en ik heb volgens mij ook een vage carburateur, met maar 2 afstelschroeven

en ik weet niet of ie elke keer sproeit.. maar als ik ga trekken wordt het touwtje steeds vetter:S

maar ik weetn iet echt hoe ik bij de starter kom moet het hele achterwielen dinges eraf?
oke doei,
Roman

Om bij de backplate te komen moet je de motor uit het model halen dan kun je er perfect bij.
je moet bij het starten misschien niet zo vaak pompen want dan kan er teveel brandstof in de motor komen waardoor hij verzuipt, meestal is het genoeg om nog 1 keer te pompen als de brandstof bij de caburateur is.
En kijk eens of hij ook verzuipt als je niet pomt nadat je de plug eruitgehaald hebt en alle brandstof uit de motor gesproeit hebt door aan de trekstarter te trekken.

maar hoe haal ik het hele motorblok eruit, met al die tandwielen enzo

ja ik was met een vriend, wilde hem laten lopen, mar lukte niet en toen zij hij: jonge doe gewoon zo en toen pompte hij 6 keer ofzo :@ maar daarvoor deed hij het ook al niet

Om bij je trekstarter te komen kan je beter het motortje eraf halen, maar
omdit te doen als Noob is ook geen goed plan, vanwege het afstellen van
de tandwielen later.
Maar als je de motor eraf zou hebben is het 3 of 4 schroefjes los halen en
je heb de trekstarter eraf (let op wel voorzichtig eraf trekken anders kan
de veer los schieten en kan je die opnieuw oprollen).
hier achter zitten weer 4 schroefjes voor je backplate. als je deze eraf trekt kijk je recht op je krukas.

Eigenlijk heb je op een 15FE maar een carburateur met maar 1 schroef, namelijk een stelschroef voor de hoge toeren. De andere stelschroef is voor de stationairafstelling. Als 'ie te vaak afslaat kan je de stationair hoger zetten. Als ie dan weg wil rollen kan je eventueel de koppelschoentjes en veertjes uit het zakje onderdelen monteren; die zijn iets strakker).
De 3 slagen die de standaard afstelling is, is in de praktijk veel te veel en een halve slag dichter kan zonder problemen.

De starter zou lekvrij moeten zijn, maar misschien is er een schroefje losgegaan, dan komt inderdaad alles onder de olie te zitten. De makkelijkste manier om dat te controleren is door de motor zelf te demonteren (5 schroefjes op de bodemplaat). Dan kun je makkelijk bij de schroefjes van de trekstarter komen en deze er ook af halen.

Als 'ie 'zwaar' loopt bij het starten is 'ie behoorlijk verzopen. Inderdaad een paar keer trekken zonder plug om dat probleem op te lossen. Als 'ie verzopen is kan de plug ook niet genoeg gloeien om 'm te starten (er zit dan alleen maar natte brandstof in, in plaats van een goed brandstof-lucht mengsel en dat dooft de plug weer uit...).

Als 'ie direct na het starten weer uit slaat moet je bij het starten een beetje gas bij geven. Dan pruttelt en rookt 'ie wat en komt dan in toeren. Dat is allemaal brandstof die er nog in zat van het verzopen zijn...

oke bedankt, ik ga als ik tijd heb het straks proberen en anders morgen...

oja Qlone klopt het dat ie methanol zuipt of is dit gewoon normaal voor een nitro auto

maar is het nou wel of niet verstandig de hele motor eruit te halen met die tandwielen...

toen hij steeds afsloeg gister heb ik de hele tijd gasgegeven. ik starte hem en pakte heel snel me zender en gaf gas. zelfs als ik dan vol gaste sloeg ie af. ik heb het ook tijdens het starten geprobeerd

roman zei:
oke bedankt, ik ga als ik tijd heb het straks proberen en anders morgen...

oja Qlone klopt het dat ie methanol zuipt of is dit gewoon normaal voor een nitro auto
Hij is niet heel erg zuinig. Dat is 'ie ook nooit geweest trouwens, maar de olie en smurrie hoort wel via de uitlaat naar buiten te komen en niet langs de trekstarter. Hoe lang loopt 'ie nu op een tankje? (4 a 5 minuten is 'normaal')
maar is het nou wel of niet verstandig de hele motor eruit te halen met die tandwielen...
Ja, ik denk dat je dat wel kan doen, maar je moet even goed opletten dan. De 5 schroeven zitten in de paarse motorsteunen en deze zijn dus verstelbaar. Maar... in de buurt van die schroeven zie je in het chassis nog meer gaten zitten. Die komen precies overeen met gaten in het motorblok en als dat zo is dan zit de motor goed qua tandwielen enzo.

Bij het monteren kan je dus eerst tijdelijk 2 schroeven in die gaten doen, dan de overige 3 in de motorsteunen en dan de eerste 2 weer los en ook in de motorsteunen. Dan zit de motor op de juiste plek. Mocht je een nieuwe motor kopen (en ik vermoed dat je dat wel van plan bent) dan geldt dat niet meer...

toen hij steeds afsloeg gister heb ik de hele tijd gasgegeven. ik starte hem en pakte heel snel me zender en gaf gas. zelfs als ik dan vol gaste sloeg ie af.
Een beetje moeilijk uit te leggen vind ik dit. Vol gas is ook weer te veel, maar ongeveer 1/3e gas is genoeg om het motortje weer 'schoon' te krijgen...

Een beetje moeilijk uit te leggen vind ik dit. Vol gas is ook weer te veel, maar ongeveer 1/3e gas is genoeg om het motortje weer 'schoon' te krijgen...

heb alles geprobeerd!

maar normaal kunnen autos toch wel een grote tien minuten lopen op een tankje of is dit een fabeltje in me hoofd

hoe moet het anders met een wedstrijd, elke 5 min tanken? en dan heb je een wedstrijd van 3 uur zag ik??

wrom doe ik dan een half uur met 1 tankje??? wat doe ik anders?

@Thybaut, misschien toch eens naar je afstelling kijken...

Ik rij zonder probleem 45 minuten op een tankje, vak zelfs langer (afhankelijk van rijstijl)

Mari zei:
Ik rij zonder probleem 45 minuten op een tankje, vak zelfs langer (afhankelijk van rijstijl)

Yeah right !
Zelfs met stationair red je dat niet.

Maar waarom kan je met de wedstrijden maar 5minuten op een tank doen en veel straatauto's wel 10 tot 15 minuten ?
Dat ligt puur aan het motortje, wedstrijdmotoren creëren veel meer vermogen en ook veel meer toeren dat daar een meerverbruik aan hangt....

Back