Motor tandwiel vraag

• Topicstarter Topicstarter Rc-Rules
  • Startdatum Startdatum
R

Rc-Rules

Guest
Hey,
ik had een vraagje:
als je je motortje uit je auto haalt zit er op dat ijzeren staafje een tandwieltje..
Hoe moet je dat tandwieltje van dat staafje of krijgen?

Alhoewel geen electronica: verhitten en dan het tandwieltje op een plankje dun triplex leggen waarin een gleufje gezaagd zodat het asje waar het tandwiel op zit er in kan glijden. Dit plankje schuif je tussen tandwiel en motortje en steunt het. Met een boortje op het asje kan je als je het tandwieltje verhit hebt het asje uit het tandwieltje tikken met een hamertje. Bootje moet iets dunner zijn dan het asje....

Hans Delemarre

Delcam zei:
Alhoewel geen electronica: verhitten en dan het tandwieltje op een plankje dun triplex leggen waarin een gleufje gezaagd zodat het asje waar het tandwiel op zit er in kan glijden. Dit plankje schuif je tussen tandwiel en motortje en steunt het. Met een boortje op het asje kan je als je het tandwieltje verhit hebt het asje uit het tandwieltje tikken met een hamertje. Bootje moet iets dunner zijn dan het asje....

Hans Delemarre
Is er geen makkelijkere manier? :oops:

hallo

poelie trekkertje is makkelijker

en verwarmen ??????????
moet het tandwiel nog terug gebruikt worden
of is het alleen om de motor te doen??

indien het om de motor gaat slijp dan het tandwieltje door met een dremmel met slijpschijfje

en anders vervang delcam zijn plankje met een stuk plat ijzer en zet dat goed vast op je werkbank
sla dan met een ietsdunnere staaf je as uit het tandwiel
niet wringen met de motor anders is je as krom
en of je dat tandwiel nog gaat kunnen gebruiken is ook maar de vraag
want je moet het wel recht terug op een andere motor kunnen persen
klop je dat er op bestaat de kans dat je anker los komt te zitten op je as of je collector

groeten raf

Mijn inziens heeft Hans Delemarre de juiste oplossing.
Alleen zou ik het triplexplaatje vervangen voor een alumimium of metalen plaatje.
Het tandwieltje zit n.m. gekrompen op het asje.
Wat betekent dit: je maakt het gaatje van het tandwieltje enkele honderste van mm. kleiner dan de as.
Verwarm nu het tandwielje en dit zet uit door het verwarmen.
Het krijgt nu de diam. van het asje, en je kunt het tandwieltje zou op het asje schuiven.
Zo zou het dus ook mogelijk kunnen zijn het tandwieltje op een ander asje te plaatsen van de zelfde diameter.

hallo hirs
dat is de manier om het er OP te zetten
in de fabriek hier bij ons verwarmen ze tandwielen in kokende olie
en de as koelen ze met stikstof tot hij bevroren is
dan schuiven ze het warme tandwiel er overheen en dan zit dat muur vast

in dit geval moet het er eerst vanaf
en dan haalt verwarmen niets uit daar dan de as mee uitzet omdat die mee verwarmt wordt

groeten raf

Deze methode heb ik al jaren gebruikt om lagers uit wielnaven en motorrijwielcarters te halen en werkt voortreffelijk.
De aluminium van de naaf en het carter zetten meer uit dan het metalen lager en het lager valt al het waren uit de aluminium behuizing.
Zover ik weet zet messing meer uit dan staal en komt het tandwieltje er niet afvallen maar de passing wordt wel ruimer. met behulp van het plaatje zoals beschreven in mijn vorige bericht kun je met een pennetje dat iets kleiner is dan het asje het asje uit het tandwieltje tikken. Let wel een fikse tik op dit asje is beter dan 20 tikjes. Dan loop je de kans dat je het asje opstuikt en nog vaster in het tandwieltje gaat zitten. Probeer het maar eens met een oud motortje.

Hallo Raf,
Ik kom nog even terug op dit onderwerp.
Wanneer een stalen tandwiel op een stalen as wordt gekrompen zoals jij beschrijft dan ga ik helemaal met je mee .
Uitzetting bij verwarmen van het tandwiel zal ook de as verwarmen en beide zetten het zelfde uit. dus de situatie blijft voor tandwiel en as hetzelfde.
En blijft dus muurvast zitten.

hallo Hirs

ik heb dat reeds vroeger geprobeerd
wat gebeurt is dat de collector los komt van de as
deze zitten niet zovast als in wisselstroom motoren op 220 volt
of de colector verdraait wat weer een motor in de vernieling betekent
dat je lagers UIT een alu motor carter vallen is normaal
het stale lager zit in een alu behuizing
het alu zet meer uit dan het staal
er staat ook in dit draatje nergens iets over een MESSING tandwieltje
meestal is het een stalen tandwieltje op de motor en een groter messing (NYLON kan ook)op je as waar wielen of prop of schroef zit
dit om juist het grote zachtere tandwiel de kans heeft om sneller slijtage te krijgen dan het kleine stalen tandwieltje
modelbouw met 1/1 dingen vergelijk is gevaarlijk

ik gebruik een zelfbouw poelie trekkertje met een stift iets dunner dan het motor asje
en dat gaat goed zonder motor of tandwiel te beschadigen
als je het tandwiel van de motor hebt afgehaald dan zie je op de as drie of 5 sporen wat er op getrokken zijn om draaien van het tandwiel te voorkomen

groeten raf

Hallo Raf,
Met een trekkertje gaat het altijd beter met de minste beschadigingen.
De sporen op het asje zoals je dat beschrijft wijst in de richting dat het tandwieltje op de as is geperst maar niet gekrompen. Dit zou natuurlijk ook het geval kunnen zijn bij deze jongeman.

groetjes, Henri

hallo

ik heb vroeger tig van die tandwieltjes van die robbe navy en die efII motoren gehaald

ik denk dat in de fabriek die niet warm worden gestookt maar gewoon in aan matrijs gewoon er op geperst
als je de as achter aan de motor steunt en dan recht op de as perst dan gaat het heel snel en meestal goed

groeten raf

Hallo Raf,

Zo denk ik er ook over.
Groetjes en tot de vlgende keer.
Henri.

Back