motor te heet? Na tankje leeg, moeilijk starten...

  • Topicstarter Topicstarter dkawa
  • Startdatum Startdatum
D

dkawa

Guest
:(

Hallo allemaal...

Gisteren ben ik samen met mijn broertje gaan rijden bij de Makro in Best. Ik heb nu een ACE tuned pipe en een 2 speed en het rijdt allemaal heel lekker.. Maar nadat ik mn tankje leeggereden heb krijg ik mn auto maar moeilijk gestart.
Eerst met een 5-je gereden->koelvin heet, met een 3-tje->koelvin heet, op het laatst maar met de standaard gloeiplug en nog steeds heet. Ik heb de afstelling zeker niet te arm staan want ik zie nog een blauwig rookgordijn uit de uitlaat komen..

Eergisteren had ik dit dus ook. Na elke rit bijna niet te starten, eerst afkoelen en dan start ie weer in 1 keer.

Afgelopen zondag was het ijskoud en had ik overdag gereden maar toen had ik helemaal geen problemen met het starten na elke tankbeurt...

Is mijn blokje nu al gaar aan het worden? Waar kan dit aan liggen? Mijn blokje wordt nu gewoon te heet... Ik heb genoeg koelgaten en zonder kap wordt ie ook gewoon te warm...

help!!!!
 
Hij staat echt wel te arm rook komt er bijna altijd uit zelfs als hi te arm staat.

Draai hem een 2 tandjes meer open en dan weer ff proberen.
 
hier hebben alle standaard motoren van HPI last van als je ze te krap zet. (te heet is gewoon te krap, ook als er nog blauwe rook uitkomt)

ik heb die van mij zo helemaal aan puin gedraait, ik heb zelfs nog een extra grote koelkop gekocht maar dit helpt niet of nauwelijks. (ik heb die koelkop hier nog liggen, er zitten een paar kleine krasjes op, dus... )

ik heb er nu een nova mega motor opzitten, de motor heeft minder cc en meer vermogen en wordt ook minder warm.
 
mijn .25 motor van mijn savage ss staat precies goed. zelfs als ik een paar dagen niet heb gereden en trek 3 keer start ie.

en ik kan door rijden wat ik wil want erg heet wordt me motor niet.
 
Een andere plug doet niets aan de temperatuur van de motor, je zult hem toch wat rijker moeten zetten.
 
rc monster zei:
mijn .25 motor van mijn savage ss staat precies goed. zelfs als ik een paar dagen niet heb gereden en trek 3 keer start ie.

en ik kan door rijden wat ik wil want erg heet wordt me motor niet.

ow sorry ik zal wat specificer zijn;
bijna alle .15FE motoren die bij de hpi rs4 rtr3 worden geleverd hebben hier last van. (De evo heeft een betere motor)
 
dan zal ik hem nog rijker zetten....

Standaard is 3 volle slagen open, toch?

HOeveel slagen moet ik het nu open gooien?

Ik hoop toch echt dat mijn cilinder nog goed is want ik heb het pas 3 weken geleden ofzo ingereden... :?
 
Pasqual zei:
Hij staat echt wel te arm rook komt er bijna altijd uit zelfs als hi te arm staat.

Draai hem een 2 tandjes meer open en dan weer ff proberen.

OH ja, wat bedoel je met tandjes? 2 kleine klikjes? Het schroefje heeft zo'n ijzer dingetje op erlangs zitten en dat klikt zodra je eraan draait. bedoel je dat? 2 klikjes is wel echt weinig, of niet?

Dus eigenlijk moet ik mijn standaard afstelling helemaal omgooien.. Wat is nu aan te raden om te starten?

Hoeveel slagen open? Welke stappen moet ik precies volgen om tot de ideale afstelling te komen?
 
idd 2 klikjes!!!! als je dit doet en dat weer ff gaat rijden als niet goed staat dan doe je nog 2 klikjes zo blijven proberen. doe je gelijk een kwart slag doet dan heb je kans dat ie weer te ruim staat dus kleine beetjes. dan heb je meer kans op een goede afstelling anders blijf je afstellen.
 
IK heb ook een rs4 rtr 3 met een vergrote koelkop ik moet zegge help best wel de koelkop word niet zo erg heet en starten en ik rijg hem in 1 keer gestart nog na 3 tankejes zonder af te koelen.
 
nou, ik heb er nog een liggen met een paar krasjes erop, die kan t.e.a.b overgenomen worden. :D
 
Wat voor eentje heb je dan?

De standaard 15FE Nitro?? En is ie nog goed??
 
ik had een hpi .15FE en die had zo weinig compressie dat hij het gewoon niet meer deed.

maargoed daar had ik zo'n koelkop voor gekocht, en die heb ik dus nu over:
3ccset.jpg

ik heb dus alleen de koelkop en de hogedrukkop* gekocht.

*dat dingetje waar de gloeiplug in zit
 
Hmm heb hier ook een vraagje. Mijn motor wordt erg erg heet (heb me zojuist verbrand) Nu ligt het er niet aan omdat hij te arm staat, want als ik hem een klein beetje meer open draai, dan gaat hij gewoon niet meer vooruit, dus hij staat zo rijk mogelijk nu. Nu wordt hij nog steeds heeeeel heet. Heb het getest zonder kap, maar dat maakt niet echt iets uit. Dat wil ook zeggen dat ik nooit langer dan 5 minuten kan rijden, want dan slaat hij af als ik rem of in ralenti ga... Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Welk vijsje moet ik hier verdraaien? :wink: thx
 
hey ik heb dat zelf ook met mijn protech 2,5cc schakel onroad.het heeft wel iets met de afstelling te maken want eerst kwam er zelfs rook van mijn koelkop af :wink: .dus stel hem wat anders af mijne doet het sindsdien niet meet dat hij zo warm wordt groetjes subaru 5#
 
subaru zei:
hey ik heb dat zelf ook met mijn protech 2,5cc schakel onroad.het heeft wel iets met de afstelling te maken want eerst kwam er zelfs rook van mijn koelkop af :wink: .dus stel hem wat anders af mijne doet het sindsdien niet meet dat hij zo warm wordt groetjes subaru 5#

Heey ik geloof best dat het door de afstelling van je motor komt hoor maar als er rook van je koelkop komt dan klopt er al helemaal iets niet. Als ik jou was subaru, zal ik die van jou eerst maar eens gaan afstellen :D Ik denk, nee ik weet zeker dat die van jou veel te heet wordt.

Maar nu weer ontopic:.

Ja, ik denk dat je hem best iets armer mag zetten. Je moet hem niet metteen weer terugzetten als ie wat langzamer loopt maar gewoon een tankje of 2 inrijden. Als ie dan nog te heet wordt of wat dan ook dan zet je hem maar wel terug. Succes met je afstellingen :wink:

No-excuse
 
Vanmiddag heb ik weer getest met de carb op een rijke stand.. ongeveer 3,5 volle slagen open.. maar dan rijdt ie dus voor geen meter.. Echt helemaal niet!! Ben toen maar met kleine klikjes indraaien begonnen tot een redelijke afstelling. Maar dan wordt ie toch weer gewoon heet en krijg het dan niet makkelijk meer gestart...

Ik snap er echt niets meer van...


:?: :?: :(
 
Wanneer je motor het wordt, zetten alle onderdelen uit. Ook je zuiger en cilinder zetten uit. Omdat je cilinder meer uitzet dan je zuiger, wordt de passing minder nauw, waardoor je compressie verliest. Dit is de oorzaak van het niet aan de praat krijgen van de auto wanneer de motor (te) heet is.

Duurdere motoren hebben hier minder tot geen last van (wel van het compressieverlies, maar minder waardoor je ze meestal wel gestart krijgt).

Je kunt het beste een andere grotere koelkop monteren en na het rijden van een tankje (of twee) alles af laten koelen. Dan zou het allemaal goed moeten gaan.
Eenm verhoogde koelkop kost overigens rond de 45 euro geloof ik.
 
Hoe bedoel je: hij rijdt voor geen meter ?
Gaat hij te langzaam, slaat hij af ?
Ik vrees dat die rs4-3 gewoon langzaam is, daarom zijn er al meerdere in de soep gedraait omdat ze hem te arm zetten om ook maar iets sneller te gaan :?
 
alle mensen die met zo'n hpi .15FE zitten te knoeien (heb ik ook gedaan)
draai deze motor helemaal aan puin probeer zoveel mogelijk te weten te komen over hoe je moet afstellen en dergelijke en als je het helemaal door hebt, dan koop je een motor met een ABC constructie.
deze motoren hebben een harde chroomcoating en hebben minder* last van warmte problemen. let wel op, deze motoren moeten wel iets langer inlopen als die .15FE motoren van hpi. (1,5/2 liter peut ofzo)
dus koop geen hotboddies motor want dan heb je weer dezelfde materialen en dezelfde carburateur, terwijl je voor het zelfde geld een ABC constructie motor kan kopen bij de conrad en dan heb je er zelfs een twee naalds schuif carburatear bij. Schuif carburateurs zijn beter te regelen zeker voor onroad gebruik. (ik heb nu zelf ook zo'n 2 naalds schuif carb en het bevalt echt super goed) die motoren van de conrad komen bij force vandaan, force verkoopt ook motoren onder hun eigen naam en daar hoor ik ook positieve reacties over.

kijk voor meer reviews over motoren (en ook auto's en zenders) op: http://www.nitroreview.com/compare/homeengines.cfm

en over je handen branden; het wil niet per definitie zeggen dat je motor te heet is als je je handen brand, iedere motor heeft z'n eigen werk temperatuur. ik denk dat het niet slim is om boven de 100 graden te komen. spuugtest is een mooie controle daarvoor.

please correct me if I'm wrong (of als ik wat belangrijke puntjes over het hoofd heb gezien)



*"minder" wil niet zeggen dat je er helemaal nooit geen last meer van hebt!!
 
Back
Top