Motor te warm?

Ik heb zojuist met mijn nieuwe setup even een poosje proefgedraaid om te checken op vibraties, temperaturen, enz.
Vliegtuig met de staart vastgezet en draaien maar. Eerst een poosje op 1/4 gas, daarna een minuut of 3 op 1/2 gas.
Nu heb ik het idee dat mijn motor te warm wordt, maar ik heb weinig ervaring met dit soort motoren, dus graag wat hints en tips van de experts!

De Lipo blijft helemaal koel, de ESC wordt warm, maar zeker niet heet (handwarm). De motor kan ik echter maar een seconde of 5 aanraken voor het "auwauwpijn" doet. Ik heb geen thermometer bij de hand, maar mijn gevoel zegt me dat dat te warm is?

De setup:
Motor: Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner. [link]
ESC: Turnigy Plush 80A [link]
Lipo: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P [link]
Prop: APC 11x7 E

Volgens de specs zou de motor een prop tussen de 13x8 (3S) en 12x6 (5S) mogen hebben, daar zit met 11x7 op 4S niet ver vandaan toch?
 
volgens mij is het zo dat als de propmaat 1" omhoog gaat de spoed 1 omlaag voor ongeveer dezelfde belasting. dan zou de 11x7 eigenlijk net zoveel belasten als een 12x6.

het beste is eigenlijk om het opgenomen vermogen te meten om te zien of de max current niet wordt overschreden.

timings e.d. zijn wel juist ingesteld in de regelaar.
 
Ik heb verschillende timings geprobeerd, zowel low, medium als high. Maakte voor de temperatuur geen/weinig verschil. De motor lijkt wel wat soepeler te lopen op high timing.

Helaas heb ik geen ampere-meter die dit soort stromen kan meten. De mijne gaat maar tot 10 ampere. :(
 
Wat ik in je andere draadje ook al zei....een kV van 1100 is op 4 cellen gewoon teveel. De opgaves van de fabrikant zeggen niet zo veel. In de reviews heeft iemand het gemeten en met een 11x7 trekt de motor op 3 cellen al 46A. Op 4 cellen zal dat dus véél meer zijn.

Ik heb in mijn Taxi hetzelfde verschijnsel met een Himodel motor. Die trekt ook véél meer stroom dan opgegeven.

Als je met 3s gaat vliegen kan het prima, op 4s zul je echt een kleinere prop moeten steken.
Ik weet niet waar je woont maar ik heb wel een goede ampere-tang dus als je in de buurt bent....
 
Jouw prop is te groot voor 4S

12 x 6 is al de max en dat in de lucht .

Op de grond nooit zo lang laten lopen , belasting is veel hoger.

En koop een ampere/watt meter , is goedkoper als een paar motoren nieuw moeten kopen.
Ik blijf altijd onder de 75 % van de max bij HK motoren.

Mvg Johan
 
@ PH_AJH: Ik heb vermoedelijk over je eerdere advies heengelezen, mijn excuses daarvoor. Ik woon in omgeving Eindhoven, dus Deventer is iets uit de richting :P
Maar evengoed bedankt voor het aanbod!

@ Plotterwelt: Ik zal even zoeken naar een betaalbare meter, lijkt me inderdaad handig om ook voor de toekomst te hebben.

De conclusie lijkt me inderdaad duidelijk, te grote prop. Jammer, want ik heb W-W-Modelbau de prop voor me uit laten zoeken. Alle componenten meegenomen, het vliegtuig daar gekocht en hen er een prop bij laten zoeken.
Ik zal morgen even wat kleinere props halen. Aan welke maten moet ik dan denken, wetende dat de huidige 11x7 te groot is?
10x7? 11x6? Of nog iets kleiners?
 
11x6 (of 11x5,5 , die zijn er ook van APC.) 11x7 niet. Je motor draait heel snel op 4 cellen dus je moet de spoed zo klein mogelijk hebben.

@ PH_AJH: Ik heb vermoedelijk over je eerdere advies heengelezen, mijn excuses daarvoor.
Excuus is niet nodig hoor :-) De berichten hebben elkaar gekruisd denk ik.
 
Meten is weten.
maar je hebt een veel te grote prop voor op 4 cell
kleinere prop kan maar motor is meer geschikt voor 3 cell.
Je kan kiken wat hij doet met een 10x7.

Als meter lekker een wattmeter kopen bij hc.
 
Als hij volgens de review 46A trekt met een 11x7 op 3s dan mag je zeker wel naar 10x7 ja om in de buurt van die max 50A te blijven op 4s.

Of 11x6 / 11x5 wat al werd aangegeven om meer trekkracht te hebben.

Wat is je doel? Waar komt ie op?
 
Wellicht gaat het on z'n Graupner Elektro Kadettje?

@Ron... goed dat je daar weer aan herinnerd. Aangezien je toch draadjesspecialist bent... errrhhhhuh... hoe meet je de weerstand van de brushless motor na?
 
Ik zou hem dan of op 3s gaan vliegen of later nog maar een ander motortje kopen als je op 4s wilt vliegen.

Hoge toeren is voor zo een modelletje ook niet heel efficiënt.

Of maximaal throttle afknijpen in de zender. bv 80% als je wel op 12x6 wilt draaien.

op 4s dan maar 11x5,5 nemen om te beginnen. Meest van de tijd zal je toch op 1/3 1/2 gas vliegen.

Motor voor 4s 800kv ofzo met dan 13x6 op de juiste motor en als je dat kwijt kunt aan grondspeling.
 
Of maximaal throttle afknijpen in de zender. bv 80% als je wel op 12x6 wilt draaien.

Ik hoor Ron al aankomen met nog een link waaruit mag blijken dat dit nog een minder goed idee is dan een motor die te warm loopt.....Het is gekend dat ESC's hierbij gewoon affikken.

Stevo
 
Aan gedacht maar dat komt toch gewoon overeen met deellast vliegen.
Zolang je regelaar maar niet op zijn max draait zou het weinig uit moeten maken.
Anders zou niemand half gas mogen vliegen.

Als de regelaar 50A is en je op 80% gas die 50A al trekt dan zou hij zichzelf inderdaad misschien wel om zeep kunnen helpen.
 
Zolang je regelaar maar niet op zijn max draait zou het weinig uit moeten maken.
Anders zou niemand half gas mogen vliegen.

Da's een misverstand. Een brushless regelaar wordt op deellast warmer dan op vollast. Een te zwaar belaste regelaar blijft vaak vol gas net heel maar zodra je minder gas gaat geven zal hij in rook op gaan.
 
Aan gedacht maar dat komt toch gewoon overeen met deellast vliegen.
Zolang je regelaar maar niet op zijn max draait zou het weinig uit moeten maken.
Anders zou niemand half gas mogen vliegen.

Als de regelaar 50A is en je op 80% gas die 50A al trekt dan zou hij zichzelf inderdaad misschien wel om zeep kunnen helpen.

In het draadje uit mijn signature meldde iemand dat mijn ESC de eindpunten kent van mijn zender en het terugschroeven alleen zou werken wanneer ik op de zender de throttle weer op 100% zette, dan de ESC aansloot, en dan de throttle pas op 80% afregelde.

Ik ging er eigenlijk ook gewoon vanuit dat wanneer ik de throttle in de zender op 80% zet, dit eigenlijk hetzelfde is als zelf handmatig nooit meer dan 80% trottle geven.
Het enige nadeel dat ik er aan zie is dat wanneer ik de ESC setup wil veranderen, ik 100% throttle nodig heb om in de setup te komen en dingen te wijzigen. Maar dan kun je even je throttle weer terug op 80% zetten natuurlijk.
 
Da's een misverstand. Een brushless regelaar wordt op deellast warmer dan op vollast. Een te zwaar belaste regelaar blijft vaak vol gas net heel maar zodra je minder gas gaat geven zal hij in rook op gaan.

Dat kan ik begrijpen ja, bij minder dan 100% gas moet hij wat heviger schakelen met meer verliezen en meer warmte tot gevolg.
Echter, mijn motor is 50A max. Mijn regelaar is 80A max. Kan het dan kwaad om op mijn zender de throttle naar 80% terug te regelen? (Ofwel, 100% stick uitslag is 80% signaal uit de ontvanger)
 
Geen idee of hij dan heel blijft. Het is een lapmiddel met onvoorspelbare uitkomst :-)
Ik zou zelf het risico niet nemen. Neem een veilige kleine prop en ga daar mee vliegen. Of, voor een paar tientjes heb je een geschikte motor. Of je koopt een 3-cellen lipo en gaat daar mee vliegen.


Overigens, die 50A van je motor is de limiet die hij kan hebben zonder kapot te gaan. Het is geen waarde waaraan je kunt zien hoeveel stroom hij trekt. Als je er een grotere prop op zet zal hij namelijk net zo vrolijk 80A trekken (en dan dus heel warm worden). Weer vergelijkbaar met de snelheidscode op autobanden; met een v-rating op de banden gaat je auto niet ineens harder rijden :-)
 
Ik hoor Ron al aankomen met nog een link waaruit mag blijken dat dit nog een minder goed idee is dan een motor die te warm loopt.....Het is gekend dat ESC's hierbij gewoon affikken. ...
Dat valt wel mee. Wat je niet moet proberen is d.m.v. van uitslagbegrenzing een (te) grote regelaar-stroom te beperken (het voorbeeld van Dennis waar hij ook al de kanttekening bij zette). De gemiddelde stroom zakt dan wel met uitslag begrenzing maar de regelaar schakelt nog steeds de volle stroom, in korte pulsen.
Zie deze FAQ van CastleCreations
Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel? Will this be OK?

Vermogen kan door een puur DC signaal geleverd worden, of door pulsen (in RC wereld). Als in beide gevallen het geleverde (gemiddelde) gemogen gelijk is, zullen in het tweede geval de verliezen groter zijn. Vergelijk het met autorijden, met één constante snelheid ergens naar toe rijden kost minder benzine dan met dubbele snelheid ergens naar toe te rijden en tussendoor de helft van de tijd stil te staan. E.e.a. omdat koperverliezen kwadratisch oplopen met stroom.
Zie ook PWM signal:
Wikipedia - Crest_factor

@Ron... goed dat je daar weer aan herinnerd. Aangezien je toch draadjesspecialist bent... errrhhhhuh... hoe meet je de weerstand van de brushless motor na?
Er zijn twee weerstanden, de weerstand Rm uit het motormodel (model is hetzelfde voor brushed en brushless):
rpm = Kv (U - (Im - I0) Rm)

In die Rm zitten koperweerstand, mechanische weerstand en ijzerverliezen verdisconteerd. Die Rm waarde kan uit calculators rollen, samen met de recht-toe-recht-aan weerstand van de koperdraden. Daarvoor is een meter nodig die milli-Ohms kan meten. Dat zijn dure meters maar met wat soldeerwerk is daar iets voor te fabriceren. Geen moeilijke schakeling. Dan blijft nog de vraag waar je weerstand meet, per fase of tussen de motoraansluitdraden. In het laatste geval meet je bij ster twee keer de faseweerstand, bij driehoek meet je dan parallelwaarde van phase A met serieschakeling van phase B&C:
(1x2)/(1+2) = 2/3 van één faseweerstand.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top