Geen idee of hij dan heel blijft. Het is een lapmiddel met onvoorspelbare uitkomst![]()
Ik zou zelf het risico niet nemen. Neem een veilige kleine prop en ga daar mee vliegen. Of, voor een paar tientjes heb je een geschikte motor. Of je koopt een 3-cellen lipo en gaat daar mee vliegen.
Een kleinere prop komt er sowieso op. Maar ik twijfel nog tussen een 10x6 en een 11x5.5.
Die 10x6 geeft (theoretisch) een lagere stroom, maar heeft verhoudingsgewijs meer snelheid dan trekkracht. Ik heb liever trekkracht dan snelheid.
De 11x5.5 is dan wat gunstiger, maar die zit (theoretisch) dichter tegen de maximale stroom van mijn motor aan. Wellicht dat dat een klein beetje extra veiliger te maken is door de throttle op mijn zender wat te begrenzen.
Overigens, die 50A van je motor is de limiet die hij kan hebben zonder kapot te gaan. Het is geen waarde waaraan je kunt zien hoeveel stroom hij trekt. Als je er een grotere prop op zet zal hij namelijk net zo vrolijk 80A trekken (en dan dus heel warm worden). Weer vergelijkbaar met de snelheidscode op autobanden; met een v-rating op de banden gaat je auto niet ineens harder rijden![]()
Daar ben ik me van bewust. Ik ga dan ook (uiteindelijk) niet af op theoretische waarden, maar op de componenten zelf. Vandaar ook dit topic, na wat testen vond ik de motor te warm worden

Ik wil uiteindelijk happy components.

@ Ron:
Dat valt wel mee. Wat je niet moet proberen is d.m.v. van uitslagbegrenzing een (te) grote motor- of regelaar-stroom te beperken (het voorbeeld van Dennis waar hij ook al de kanttekening bij zette). De gemiddelde stroom zakt dan wel met uitslag begrenzing maar de regelaar schakelt nog steeds de volle stroom, in korte pulsen.
Als je regelaar het probleem is, dan ben ik het er helemaal mee eens dat het beperken van de throttle uitslag niet gaat helpen. Mijn regelaar is echter behoorlijk overbemeten en die wordt dan ook nauwelijks warm.
Het gaat hier puur om de motor en in dat geval kun je de zaak toch enigsinds begrenzen door de throttle wat te limiteren? Uiteraard is dat geen vervanging voor een juiste combinatie van componenten, maar ik wil het dan ook puur als extra veiligheid gebruiken.