Motor te warm?

Geen idee of hij dan heel blijft. Het is een lapmiddel met onvoorspelbare uitkomst :-)
Ik zou zelf het risico niet nemen. Neem een veilige kleine prop en ga daar mee vliegen. Of, voor een paar tientjes heb je een geschikte motor. Of je koopt een 3-cellen lipo en gaat daar mee vliegen.

Een kleinere prop komt er sowieso op. Maar ik twijfel nog tussen een 10x6 en een 11x5.5.
Die 10x6 geeft (theoretisch) een lagere stroom, maar heeft verhoudingsgewijs meer snelheid dan trekkracht. Ik heb liever trekkracht dan snelheid.
De 11x5.5 is dan wat gunstiger, maar die zit (theoretisch) dichter tegen de maximale stroom van mijn motor aan. Wellicht dat dat een klein beetje extra veiliger te maken is door de throttle op mijn zender wat te begrenzen.

Overigens, die 50A van je motor is de limiet die hij kan hebben zonder kapot te gaan. Het is geen waarde waaraan je kunt zien hoeveel stroom hij trekt. Als je er een grotere prop op zet zal hij namelijk net zo vrolijk 80A trekken (en dan dus heel warm worden). Weer vergelijkbaar met de snelheidscode op autobanden; met een v-rating op de banden gaat je auto niet ineens harder rijden :-)

Daar ben ik me van bewust. Ik ga dan ook (uiteindelijk) niet af op theoretische waarden, maar op de componenten zelf. Vandaar ook dit topic, na wat testen vond ik de motor te warm worden ;)
Ik wil uiteindelijk happy components. :P

@ Ron:
Dat valt wel mee. Wat je niet moet proberen is d.m.v. van uitslagbegrenzing een (te) grote motor- of regelaar-stroom te beperken (het voorbeeld van Dennis waar hij ook al de kanttekening bij zette). De gemiddelde stroom zakt dan wel met uitslag begrenzing maar de regelaar schakelt nog steeds de volle stroom, in korte pulsen.

Als je regelaar het probleem is, dan ben ik het er helemaal mee eens dat het beperken van de throttle uitslag niet gaat helpen. Mijn regelaar is echter behoorlijk overbemeten en die wordt dan ook nauwelijks warm.
Het gaat hier puur om de motor en in dat geval kun je de zaak toch enigsinds begrenzen door de throttle wat te limiteren? Uiteraard is dat geen vervanging voor een juiste combinatie van componenten, maar ik wil het dan ook puur als extra veiligheid gebruiken.

Dat valt wel mee. Wat je niet moet proberen is d.m.v. van uitslagbegrenzing een (te) grote motor- of regelaar-stroom te beperken (het voorbeeld van Dennis waar hij ook al de kanttekening bij zette). De gemiddelde stroom zakt dan wel met uitslag begrenzing maar de regelaar schakelt nog steeds de volle stroom, in korte pulsen.

Uhmmm. Weet niet helemaal waar je op doelt.
Wat betreft je regelaar sparen door er een te grote belasting op te zetten en dan te knijpen op gas kan ik mee inkomen dat ie het dan begeeft
.
Maar vraag me af of de stroom daadwerkelijk gelijk blijft op de pulsen als je op deellast vliegt.
Je toerental is tenslotte niet max en de belasting op dat moment dus ook niet.

Heb niet de middelen om het te meten maar het lijkt mij als je in pulsen de volle spanning aanbied op zeg 20% DC dat niet de stroom tijdens die puls de volle 100% zal zijn. Anders zijn deze regelaars nog steeds behoorlijk inefficiënt lijkt mij.

In zijn geval trekt zijn motor bv 65A met de te grote prop. Maar de regelaar is 80 max
Als de motor max continue 50 mag hebben kan je toch best op basis van je gas curve hem terug regelen tot 50A.
Je regelaar weet echt niet hoe groot die motor is.
Of dit het meest efficiënt is dat terzijde. net of dat je met die Kadett continue vol gas gaat vliegen.

@ Whuzz

Als je de gascurve hebt in geleerd in je ESC kan je daarna gewoon gerust je traveladjust of hoe je het ook noemt (uitslag beperking) op het positieve deel minder zetten zonder dat de regelaar zichzelf reset.
Je moet niet daarna weer je curve inleren want dan denkt je regelaar inderdaad dat wat jij geeft vol gas is.

Ik heb het bij mijn FPV ook op het gas zitten. Wel op de schakelaar. Alleen om niet te veel gas te kunnen geven. Om zuiniger te vliegen en omdat het model voluit niet altijd leuk vind.

Dus op de schakelaar zetten kan ook. Zeker als je bv met burst nog net binnen de grenzen blijft van je motor.
Kan handig zijn bij de start (mits je regelaar het dus aankan)

Jullie hebben gelijk, het zal de motor een biet zijn hoe hij zijn elektronen aangeleverd krijgt. Ik heb tekst aangepast. Het Crest factor verhaal blijft wel gelden voor de motor. Dat is ook de reden dat PWM frequentie hoog/hoger gekozen wordt, de motorstroom wordt dan vlakker.

Beste Ron en anderen,
aan dit draadje te zien (en jullie ervaring daarin) denk ik dat ik met mijn vragen hier het beste uitkom indien jullie tijd hebben voor een antwoord.
Ik heb een NTM 910 kv (350W max 32 Amp) met 40A ESC.
Als ik mijn turnigy W meter aansluit kom ik met een 2650 20C batterij op de volgende waardes (verschillende props, getest vol gas vasthoudend op de grond)
12 x6 :Wp 276.6, Ap 23.4
11x7x3: Wp 289.3, Ap 25
10x7x3: Wp 274.2, Ap 23.1
Vraag over de Meter:
Het getal Wp...zou deze niet tot 350 mogen gaan?
Het getal Ap....zou deze niet tot 32 mogen gaan?
volgens mij heb ik dus nog genoeg over maar hij wordt wel warm met die 11x7x3...
Zou het kunnen dat er egens iets loos is of lijken deze waardes heel gewoon en kan ik dus ook gerust naar die 350W toe verder experimenteren?
Laatste vraag: ik heb ook een 2500 30C getest meer die waardes lagen lager dan bij deze 2650 20C? Kan dat of is die 2500 (nVision) 30C gewoon geen goede kwaliteit (is wel nieuw namelijk)?
Alvast bedankt
gr Tarkan

Back