Motor timing brushless motoren

Hallo,

Ik heb van Robbe brushless roxxy motoren met de daarbij behorende regelaars ( geweldige combinatie trouwens )
Maar ik kan met een programmeer-tool de motor timing ( advance timing ) instellen en wel voor een inrunner 0 tot 10 graden en voor een outrunner 15 tot 25 graden.
Nu heb ik outrunners dus moet deze instellen tussen 15 en 25 graden.
Mijn vraag is waar moet ik op letten als ik en waarde instel?? Zie ik ergens verschil in als ik per graad verander?

Hans

Grofweg gezegd moet je de timing hoger instellen bij motoren met een hoge zelfinductie. Hoe meer wikkelingen een spoel heeft des te hoger de zelfinductie zal zijn.
Wanneer je spanning over een spoel zet zal er stroom door die spoel gaan lopen. Die stroom zal NIET direct bij het inschakelen maximaal zijn. Door de zelfinductie zal die stroom langzaam steeds groter worden. Hoe hoger de zelfinductie des te langzamer die stroom oploopt.

Nu moet je bij "langzaam" denken aan microseconden tot misschien net milliseconden dus voor ons is het nog altijd bloed snel. Voor de elektronica is het echter wel langzaam.
Om te zorgen dat de stroom door de wikkelingen (spoelen!) van de motor op het juiste moment maximaal is zal je de stroom iets eerder moeten inschakelen dan volgens de wiskundige berekeningen nodig is. Dat is dus de timing die je in kan stellen.

Door de juiste instelling van de timing kan je het maximale rendement uit de motor krijgen. Wanneer je een te late timing hebt zal een groter deel van het vermogen verloren gaan en haal je niet het maximale koppel. Staat de timing te vroeg dan zal de motor zichzelf min of meer tegen werken en er zal duidelijk meer vermogen verloren gaan. De motor zal koppel verliezen maar vooral ook warmer worden. De motor zal ook niet "soepel" draaien en een beetje bonkig overkomen.

Je kan het een beetje vergelijken met de vervroeging van de ontsteking bij een benzine motor. Het verbranden van de brandstof kost even tijd dus om op het moment dat de zuiger op het hoogste punt staat de maximale druk te hebben moet je het brandstof lucht mengsel iets eerder ontsteken. Zo krijg je maximaal effect en maximaal vermogen uit de motor.

Back