motor timing probleem

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum. Na veel lezen begin ik nu ook eens een draadje. Ik vlieg sinds mei met een Wild Hawk(easy star kloon) met een Mega 16/15/4 brushless 2200 KV inrunner.

Ik zit met een probleem met enkele motortjes. Met de Mega 16/15/4 brushless inrunner in mijn Wild Hawk lukte het pas met de derde speed controller om de motor goed op het gas te laten reageren. Met de eerdere twee reageerde de motor soms helemaal niet op de throttle stick en ook sloeg deze soms opeens af. Het ging om een Himodel Fly 33 A en een GX 40 A speed controller. Met een Hobby King 20A controller lukt het nu prima, maar het klopt natuurlijk niet.

Onlangs heb ik een micro mustang van Cox gekocht waarin ik een 5 grams 2000 Kv outrunnertje heb ingebouwd. Deze is met alledrie de bovengenoemde speed controllers niet goed lopend te krijgen. De motor twijfelt bij een beetje gas geven in welke richting hij gaat draaien en blijft meestal hangen in deze schokkerige toestand. Een enkele keer lijkt de motor wel goed te draaien.

Ik gebruik een Spektrum DX6i met een ar6100e parkflyer ontvanger.

Ik heb alle soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd, herhaalde keren opnieuw 'gebind' en de zender gereset en zou inmiddels niet meer weten waar het probleem zo kunnen zitten?

Als iemand daar een idee over heeft zou dat erg op prijs worden gesteld!

Laatst bewerkt:
Dat heen en weer tikken is eigenlijk wel het standaard symptoom van een slecht contact in een van de motordraden. Je heb 't zaakje toch wel netjes met harskern soldeertin gesoldeerd, niet met S39?

Aan die Himodel regelaars valt weinig aan te veranderen, die hebben alleen een Low en High timing. Standaard staat hij op low, dat zou voor alle motortjes goed moeten zijn.

Kijk op je DX6i ook even of je throttle kanaal wel goed werkt (met de monitor functie), er is een terugroepactie geweest ivm defecte potmeters.

Dankjewel Firefly. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet in een contact zit. Ik heb harskern electro soldeer gebruikt en mijn zender potjes zijn prima (mijn nummer viel ook niet onder de terugroepactie). Inmiddels blijkt dat het probleem zich ook voordoet met een derde brushless outrunner motor met een speed controller die 5 minuten later prima werkt met de Mega inrunner op mijn Wild Hawk. Ik denk dat kan worden uitgesloten dat het aan de motoren ligt.

Ik kom erop uit dat op de een of andere manier bij mij alleen bepaalde motor-esc combi's werken. De grote vraag is dan waardoor dat wordt veroorzaakt...

Lijkt mij inderdaad dat de timing verkeed staat, probeer hier wat te veranderen, gewoon proberen totdat die het wel goed doet, voor inrunners kan je high timing gebruiken, maar het is niet nodig.

Hmmm, ik heb precies hetzelfde met een Turnigy 2835-2200 op Turnigy ESC in combinatie met een Spektrum DX6i met een AR500 ontvanger.

Soms krijg ik ook dat getik en ook loopt de motor een beetje haperend op vol gas.

Wat doen die high/low ESC timing instellingen nu precies op een ESC?

Helaas doet het probleem zich voor op zowel soft- als hard timing. Meer opties hebben deze esc's niet. Ik begin te denken dat er een probleem moet zitten in de zender(DX6i). Ik kan echter met google geen mensen vinden die vergelijkbare problemen hebben met deze zender. Maar ik begrijp van Douwe in de vorige post dat iets vergelijkbaars wellicht vaker voorkomt.. Heb in elk geval maar een mailtje met uitleg aan Spektrum gestuurd met de vraag of dit een zender probleem kan zijn.

Laatst bewerkt:
Gisteren een lichte crash gehad waarbij een van stekkertjes van de Turnigy motor los kwam. Deze weer goed vastgezet en het probleem lijkt nu verholpen...

het probleem kan hem in de stekkers zitten, maar ook kan het zijn dat je bij de genoemde regelaars eerst je gascurve moet instellen.
heb je dat al geprobeerd ??
oftewel gashendel omhoog en dan je accu eraan een paar seconden wachten en dan gas naar beneden.
en kijk even op de zender dat er toevallig niet van de gashendel een trim omhoog of naar beneden staat dat kan ook nog wel eens moeilijkheden geven.

gr Albert

Back