Motor trekt lipo te hard leeg ??

Kan iemand mij vertellen waarom het lampje van mijn lipo saver gaat branden als ik meer dan 3/4 gas geef ? (en wat er aan te doen is)

Lipo: 3s 11,1 volt helemaal vol.
Motor permax 400 6v (ja ik weet het, dat is te weinig voor die accu maar ik heb nu even niks anders)
Prop: günther 125 x 110

ik kan me herrineren dat er tabellen zjin waar je zulke gegevens op kunt zoeken ?

Groetjes, Jesse.

Hoeveel Mah en Hoeveel C is die accu?

"helemaal vol" zegt namelijk niks....
Als het een 3000mah 20/30C is, dan is er iets goed mis,
is het een 300mah 10C, dan ben je je accu aan het slopen...

Een simpel rekensommetje.

als je een 1500 mah lipo hebt die 10c heeft
dan trek je uit deze accu maximaal 1.5*10 = 15a
bij 20c is dit dus 30a.

als je motor prop combi meer amps trekt dan 15a op basis van een 10c lipo krijg je een pulserende motor die stotterd of totaal niet draait.

Aha, dus het feit dat de lipo saver gaat branden bij meer dan 3/4 gas, ligt waarschijnlijk aan het feit dat mijn lipo niet zo vol is als ik zelf dacht !?

Nee, je bent die lipo aan het slopen samen met de motor. Jou motor trekt meer ampere's dan die lipo aan kan. Als de lipo save eentje is voor 3 cellen dna gaat het lampje aan bij 9 volt. Door de hoge stroom die jij trekt met die motor combo gaat dus de spanning van de accu snel onder de 9 volt.

Oplossing, ofwel een andere motor of een andere lipo die deze stroom beter aan kan. Die andere motor is de goedkoopste optie.

Daarnaast is het investeren in een goede ampere meter een must voor de electrovlieger.

Bedankt Theo, ik weet idd dat die lipo te zwaar is voor die motor en ik vlieg er niet vol gas mee, sterker nog ik heb de travel adjust op de zender voor dat kanaal op 55% gezet.

Het viel me alleen op dat daarvoor, wanneer ik vol gas gaf onmiddelijk de lipo saver ging branden en ik vroeg me af waar dit door kwam.
Duidelijk trekt het teveel stroom uit de accu met die 6V motor maar mijn angst was een beetje dat dat met een 7,2 V niet veel beter zou zijn... wel dus !

Afijn, dat wordt morgen dus ff naar de modelbouwzaak om een speed 400 7,2 V te halen, tenzij iemand anders een betere suggestie heeft natuurlijk. :)

Groetjes, Jesse.

Je lipo is dan niet te zwaar, maar te licht voor die combi.

Hou er rekening mee dat die speed 400 7,2 volt op 3 lipo's ongeveer 12 tot 15 ampere kan verbruiken. Een 6 volt uitvoering zit daar dan dus ruim boven.

Maar zoals al eerder gezegd, meten is weten.

Tabel gevonden via het forum:

Speed 400_7,2 volt met gunther en 8 cellen (nicad/nimh) trekt 8,7 amp
Speed 400_7,2 volt met gunther en 10 cellen (nicad/nimh) trekt 11,9 amp

Thrust resp. 269 en 361 gram bij een vlieggewicht van ca 680 gram.

Daar zit ik met mijn 3s lipo dus tussen in (?) laten we zeggen 10 amp en 310 gram thrust (verbeter me als ik het verkeerd heb :) )

Moet met een 15c lipo kunne toch ? 15 x 15 is immers 22,5 amp.
Doe ik het zo goed?

maar die combinatie van lipo en motor is volgens jou te licht Theo, heb je dan misschien een andere suggestie, want om nu een andere accu te kopen lijkt me ook een beetje zonde.

Groetjes Jesse.

Dat moet kunnen volgens mij maar maar ik had een nog wat hogere stroom ingeschat.
Het hangt ook een beetje van je vliegstijl af.
Als je een 1500mAh lipo lang met 10A belast dan gaat de spanning wel flink naar beneden dus goed meten.

het aantal c's van een lipo is te hoog. Deel het door 2 en je hebt een bruikbaar getal. 10c maximaal maar liever minder aanhouden, JUIST OOK BIJ 15-20C lipo's want die trekken het echt niet. Een speed 400 6V op 3s lipo is echt een ramp. Je trekt snel 20A (15 geloof ik niet, da's te zuinig) en dus overbelast je de motor en je lipo. Probeer 2s, 1500 15C (minimaal) dan moet een stuk beter werken.

Bedankt voor de reacties allemaal, gisteren een speed 400 7,2 volt gehaald en deze aan de 11,1 volt Lipo gehangen.

Resultaat: het gaat als een tiet !
De lipo saver gaat niet meer meteen branden maar pas na ca 10 min. vliegen dus dat lijkt me een goed teken.
Ook levert de motor voldoende vermogen om lekker tegen de wind in te kunnen komen.

Groetjes, jesse.

Even rekenen.
Een lipo van 1500mAh kan gedurende 1uur 1.5A leveren.
10minuten is 1/6 uur dus je stroom zal ongeveer 6X1.5=9A zijn.
Dat was volgas neem ik aan en dan zou een vliegtijd van 20 tot 30 min haalbaar moeten zijn. :)

cdrom flyer zei:
Even rekenen.
Een lipo van 1500mAh kan gedurende 1uur 1.5A leveren.
10minuten is 1/6 uur dus je stroom zal ongeveer 6X1.5=9A zijn.
Dat was volgas neem ik aan en dan zou een vliegtijd van 20 tot 30 min haalbaar moeten zijn. :)
Helaas grote pot pindakaas, maar deze berekeningen zijn volledig theoretisch. In de werkelijkheid is het wel even anders.
De capactieid van een accu wordt vrijwel altijd opgegeven bij een ontlaadstroom van 1/20C. In dit geval is dat dus een ontlaadstroom van 75mA. Gelukkig voor ons zijn er steeds meer fabrikanten die de capaciteid opgeven bij 1/5C, in dit geval dus 300mA.
Wat betekend dit nu? Nou, eigenlijk dat we "belazerd" worden, althans dat idee krijgen we.
Een LiPo met een capaciteid van 1500mAh bij een ontlaadstroom van 1/5C (300mA) zal bij veel grotre stromen een duidelijk LAGERE capaciteid hebben! Bij een ontlaadstroom van 1C (1,5A) zal er van die 1500mAh iets van 1300mAh bruikbaar over blijven. Loopt de ontlaadstroom op tot 10C (15A) dan kan dat inzakken tot misschien maar 900mAh!!!!
Reken je dus niet rijk en verwacht duidelijk minder dan je uit kan rekenen. Dus als je LiPo save aan gaat na een minuut of tien kan al erg netjes zijn, ook als je uitgerekend hebt dat het wel 20 tot 30 minuten zou "moeten" zijn.

Ja ben ik helemaal mee eens.
Het is maar een grove inschatting van wat in de vliegtijd zou kunnen worden voor de liposaver aan de bel trekt.
Ik probeer zelf altijd in te schatten wat de stroom is bij de laagste gasstand waarbij de vlieghoogte te handhaven is.
Tussen die stand en volgas ligt dan de waarde die je vluchtduur bepaald en dat is sterk verschillend per vliegtuig/vliegstijl.
Nog afgezien van thermiek. :)

Back