Motor trekt relatief te veel stroom t.o.v. accu

Ik heb een Graupner electric motor SPEED 600 12V Electric in mijn boot.
Op zich werkt dit prima, maar ik heb problemen met de accu..... Die is zo leeg! :(
De motor trekt ongeveer 15A.......
Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik een gigantische accu gebruiken of is er wat anders voor?

Ik heb een PT15 hiermee varen, een Robbe EPS Navy regelaar. Daarnaast heb ik 3 loodaccu's 12V/2,3AH, die zijn zo leeg. Een 12V/7AH houd het wel langer vol maar is eigenlijk veel te zwaar voor het model.

De grap is dat ik eigenlijk het dek moet vastmaken, maar dan kan ik de accu niet meer vervangen tussentijds, wat ik nu wel doe
Vandaar de vraag!

15A continue belasting is veel te veel voor die kleine loodaccu. Dit gaat een korte levensduur geven -dus nog minder lang varen.

Tenzij je grote loodaccu's hebt, zou ik alles met SPEED 600-700 motoren aandrijven vanuit NiMh cellen.

Een PT boot moet trouwens toch snelheid hebben... hoe minder lood aan boord, des te beter. NiMh packs kan je maken naar eigen goeddunken (cellen zelf solderen), misschien dat je dan de packs kan wisselen zonder het hele dek eraf te halen.

Patrick

Ik heb even mijn lood accu van 5AH gewogen.
1750 gram dus laat de 3.5AH nu eens 1300 gram wegen.
Voor dat gewicht kan je bijna 2X een 11.1V lipo accu van 8800mAh monteren die elk 88A kunnen leveren gedurende 6 minuten=totaal 12 min.
Elk 8.8A =17.6A dus 10 maal zo lang =120 minuten.
Duur grapje natuurlijk maar het is een kwestie van rekenen wat je denkt nodig te hebben. :)

tuurlijk - lipo in boten is nog niet 'normaal'. Dat loont alleen in vliegende toestellen.

Patrick

Ja lipos in zo een boot is een beetje bizar en je moet dit ook meer als rekenvoorbeeld zien.
Wat is standaart in deze boot.
Ik meen dat dit een snelle torpedo boot is en geen speedboot waarin lood accus nog wel toegepast kunnen worden.
Maar vaar je dan graag op topsnelheid dan moet je accepteren dat je lood accu snel leeg is.
Nimh's zijn dan een goed alternatief en het is daarmee mogelijk de vaartijd te verbeteren zonder over het max gewicht/inbouwruimte/aanvaardbaar budget te gaan. :)

Kijk even op deze site, deze man heeft van de Pt-boten zijn levenswerk gemaakt. Interessante technische ontwikkelingen, en ook niet op een paar dollars gekeken. Overigens waarom geen Lipo in een boot? Te duur? Het verlengt wel aanzienlijk de vaartijd.
http://www.pt-boat.com/

Back