Motor tunen/ modificeren.

Ik zou graag willen weten wat voor gereedschap je het beste kan gebruiken om een motortje te tunen.

Ik weet dat je de dremel ervoor gebruikt, ik zou alleen willen weten welke opzetstukjes je gebruikt.
Of je gebruik maakt van een freesje of een slijpsteen of allebei.

Ik heb op de dremel site rondgekeken maar werd er niet echt veel wijzer van.
Ik wil vooral de poorten gaan modificeren en als de wijziging in het nomac regelement
doorgaat wil ik ook een turboscoop in me krukas gaan slijpen.

Hoop dat een ervaren tuner me kan helpen.
 
en veel plezier met het slopen van je motor.
dat tunen is voor de specialisten, als je niet eens weet welk gereedschap je nodig hebt, zal er van vermogenswinst geen sprake zijn, wel van een minder moeilijker startende motor dalijk.
 
Daan, je kan het inderdaad beter niet doen, je hebt nu een snelle motor, en als je de poorten en al helemaal als je de krukas aanpast dan zal het geen of vermogenswinst opleveren, maar wel een hoop problemen zoals een enorm brandstofverbruik en onbetrouwbaar lopen van de motor. Je weet nu wat je hebt en als je er aan gaat bewerken dan is er geen weg meer terug en bovendien is iedere vorm van garantie dan verdwenen!

Greetz.

Bart.
 
Mja.... eens moet toch de eerste keer zijn al ben ik het er mee eens dat je het beter op een oude motor kan oefenen.

Als je een gesloopte motor hebt kan je even de dingen proberen.
 
Roelof bedankt voor je antwoord, ga ze vanmiddag even halen.

Ik ga niet gelijk mijn duurste motor tunen.
Ik heb nog 2 oude blokjes liggen waar ik eerst wat op ga oefenen.
Als die goed lukken en mooi lopen dan ga ik in me JP lopen zagen.
 
R3an!m@ted zei:
doorgaat wil ik ook een turboscoop in me krukas gaan slijpen.

Zou ik niet doen, want je haalt zoveel materiaal weg, dat de balans volledig weg is, hoofdlager die dan sneller slijt, grotere vibraties in de auto, met kans op ontvanger problemen...
 
Daar zat ik ook aan te denken.

Maar ik heb het JP stock motortje, de tuned versie heeft gewoon dezelfde krukas, alleen dan uitgeslepen, geen verdere gewichtjes om em uit te balanceren.
Misschien dat er ook wat met de zuiger gedaan is om die verder in balans te krijgen, zou ik daar is naar moeten kijken.
 
M7H zei:
R3an!m@ted zei:
doorgaat wil ik ook een turboscoop in me krukas gaan slijpen.

Zou ik niet doen, want je haalt zoveel materiaal weg, dat de balans volledig weg is, hoofdlager die dan sneller slijt, grotere vibraties in de auto, met kans op ontvanger problemen...

Valt wel mee, de krukassen zijn echt niet zo in balans dat ze je doen denken. Maar ach, aan de lagerkant van het big-end kan je ook een randje weg slijpen of anders maak je ook een turbo-scoopje bij de kant van het big-end wat veel merken ook doen:
http://www.rbproducts.com/brand/par...il.php?images=images/RB CONCEPT/01163-14G.jpg
 
Ik heb ook mijn vorige motor (STS) op mijn oude auto getuned.
Bij de cilinder is zeker veel winst te halen. De sts was origineel (vond ik) niet zo heel erg fel, na het bewerken van de cilinder (schuine rand onderaan cilinderbus nog schuiner maken) merkte ik dat die super fel is geworden!

Dat heb ik meerdere keren (verschillende cilinders) gedaan en het is altijd goed gegaan! Dus het risico is denk ik niet zo heel groot.
 
Ik wil van mijn stock motor de gemodificeerde maken, dus ga ik gewoon die poorten precies namaken, dan kan er ook weinig fout gaan.

Aan de timing van de krukas ga ik weinig doen, dat heb ik is geprobeerd bij een ander blokje maar toen kwamen er een paar knallen uit, had veels te veel weggehaald.
Maar was wel grappig,mooie vlammen eruit.
 
Back
Top