motor tuning !!

hallo luitjes
ik hoorde van mario aka holco , dat hij zat te denken om zn motor op te sturen naar Leuschner tuning
daar wou ik meer van weten , en keek naar zn site HL Flugmodelltechnik - Modell Motoren Tuning und mehr
het sprak me erg aan wat deze man met een motor doet , dus in een helder moment heb ik mn motor gedemonteerd en opgestuurd .
dit was vorige week woensdag .
vandaag kwam ie terug met de post en heb ik hem meteen gemonteerd .
de man , die harmut heet , heeft 2 niewe lagers gemonteerd , te weten 1 zgn hybride lager [de kleine] en 1 full ceramic [de grote] . verder heeft hij alle onderdelen gebalanceerd danwel in gewicht gereduceerd , de krukas inlaat rondgefreesd en gepolijst en de 'hempjes'van de zuiger en spoelpoorten bewerkt en geoptimaliseerd.

het komt er dus op neer dat de tolleranties die in het productieproces als aanvaardbaar worden gezien , er door hem uitgehaald worden.
gevolg is dat de heli smoother gaat lopen , minder gaat trillen , en vooral meer power gaat geven . en meer power is altyd lache !!! [niet altyd bruikbaar , maar wel lache]

heb zojuist de heli 1 vluchtje voorzichtig gevlogen [advies was om hem opnieuw in te vliegen met niet te veel toeren]
en ik moet zeggen , wat 'rond'lopen , stationair al ! dat heb ik nog nooit gehoord , het was bijna geen motorgeluid meer , maar een monotone toon , zo vrij van hakkende of stotterende geluiden .
nou , vliegen ging ook goed , effe op headspeed van ongeveer 1600 gedaan , heel soepel.

nou heb ik niet echt veel aan meer power , want met de mp xl vlieg ik altyd op een headspeed van ongeveer 1800 , omdat mn mp no mather wat ik doe nooit inkakt maar het schijnt dat de heli vooral meer koppel krijgt , en daar hou ik wel van .

en waarom ik dit vooral heb gedaan is , dat het ceramise lager niet binnen 3 gallon naar de klote is zoals de standaard lagers . heb inmiddels al zo'n 60 vluchtjes op mn mp staan , en de os had maarzo de geest kunnen geven , terwijl een keramisch lager niet kan roesten , en dus gewoon de opgegeven aantal draaiuren voor de verandering eens wel gaat halen .

anyway , ik ben er erg blij mee , en kan niet wachten tot ik de heli weer iets kan uitmageren en vol belasten , jullie horen ervan .
mvg ferry

Erg interresant Ferry, hier hebben Mario en ik het van't weekend ook over gehad. Geheel toevallig heb ik van Cees Verplanken een OS SZ overgekocht met volledig keramisch achterlager, dus ik kan binnenkort ook gaan testen met wat mooi speelgoed. Als het me bevalt gaat mn SZ die in mn rappie zit waarschijnlijk ook een weekje op vakantie naar Duitsland.

Hoeveel heb je ervoor betaald?

Waar zijn de foto's van de getunde motor Ferry??

Die van mij komt volgende week binnen, moest namelijk nog een zuigertje geregeld worden!!
Ben erg benieuwd, en ook wel een beetje jaloers op Ferry dat hij hem al heeft;)

Laurens, als je het incl. het lager laat tunen kost het net geen € 150,00

Gr,

Mario

mario , ik wou foto's gaan maken , maar er is niets aan te zien !
behalve als ik de backplate eraf haal , er is ook aan het gewicht van de kruk gefreest , maar dat is op foto minimaal te zien.

ik heb inmiddels 6 tankjes gevlogen , waarvan de eerste 4 dus rustig en een beetje vettig afgesteld.
nou ik kan wel zeggen dat het loont . ik denk wel dat er meer vermogen inzit , maar bovenin , op zo'n 2000 headspeed had ie al een verschrikkelijke bak vermogen , wat ik dus niet kan gebruiken , en ook niet kan testen omdat ik dus geen tictoc's enzo kan.

in het middengebied is hij beduidend sterker geworden . ik heb zelfs verschrikkelijk staan stickbangen met mn govenor en een headspead van zo'n 1700 , en hij kakt gewoon nul in tov voor de tuning ik dit deed op 100 toeren meer.
weet wel zeker dat voorheen 1700 toeren te laag zou zijn geweest voor wat ik net heb gedaan.
dat is dus gewoon een flinke toename van koppel.

het ceramische lager maakt in het begin wel flink wat geluid , zeker stationair .
je hebt meer het idee dat de motor aan het kapot lopen is , het is maar goed dat ik hier van op de hoogte , anders had ik blinde paniek gehad :]
maar dat geluid is nu al aan het wegebben gelukkig . het geluid tijdens vliegen is ook heel helder , zegmaar zuiver , je hoort gewoon dat hij soepeler loopt . moeilijk te omschrijven , t is als een rc auto , je weet wel die 3 cc jankdingen die in hele hoge toeren , een heel monotoon hoog zuiver geluid maken . hij heefd een iets hoger geluid gekregen , maar in db's denk ik minder .
en uiteraard is ie trillinsvrijer , niet heel veel , maar mn motor had zobiso weinig trillingen .
ik kan het vooral aan de brandstof zien , aan de heli ook wel maar niet schokkend.
duss , mario , dat word koffie drinken , voor het raam staan kijken of de postbode eraan komt :]
ik ben blij dat ik het gedaan heb , het kost wat , maar ik heb het vnl gedaan om een beter lager te hebben , want kapotlopend lager is duurder en de rest is mooi meegenomen!

Wat denken jullie van een RVS lager ???
Ik kan aan die dingen komen , die roesten NOOIT meer !!
Of is dat niet bruikbaar in onze motoren ??

weet ik niet eddie .
is dat wat ?
als mario zn machiene aan de gang heeft en je ziet t , sleutel je gelijk je motor eruit denk ik !

Wat denken jullie van een RVS lager ???
Ik kan aan die dingen komen , die roesten NOOIT meer !!
Of is dat niet bruikbaar in onze motoren ??

Eddie,

Ook RVS wordt door de zuren opgevreten!! en ik meen ook begrepen te hebben dat RVS zachter is als gehard staal, waardoor je eerder putjes krijgt in de rolbaan.

Gr,

Mario

Hmmmmmmmmm, ik heb geen idee .
Ik kan t een x proberen natuurlijk . ze kosten alleen 35 euro p stuk !!

Keramische lagers die ik altijd heb verkocht (en nog verkoop, 25 euro n setje) hebben ook RVS lagerschalen en keramische lagers. Maar toch vreet het zuur er op den duur wel iets op in, niet te vergelijken met normale lagers overigens... die roesten al voordat ze in je motor zitten :wink:

Volledig keramisch is natuurlijk het allermooiste... alleen denk dat je ze dan wel "voorzichtig" moet monteren (of jah, nog voorzichtiger) en ze kosten natuurlijk een paar euro meer :mrgreen:

Cheers,

Richard

Keramische lagers die ik altijd heb verkocht (en nog verkoop, 25 euro n setje) hebben ook RVS lagerschalen en keramische lagers. Maar toch vreet het zuur er op den duur wel iets op in, niet te vergelijken met normale lagers overigens... die roesten al voordat ze in je motor zitten :wink:

Volledig keramisch is natuurlijk het allermooiste... alleen denk dat je ze dan wel "voorzichtig" moet monteren (of jah, nog voorzichtiger) en ze kosten natuurlijk een paar euro meer :mrgreen:

Cheers,

Richard

Het huis zelf kan inderdaad van RVS zijn, maar de loopbanen zijn van gehardt gromstaal (SUS 440,AISI 304,of AISI 316), anders zouden de lagers wel een heel kort leven hebben in onze brandstof motoren;)

De volledig keramisch lagers van Leuschner zijn speciaal op zijn spec's gemaakt voor het gebruik in brandstof motoren, en het is raadzaam om ze door hem te laten monteren, dit omdat de passingen een zeer kleine tolerantie hebben en de krukas hiervoor evt. op maat geslepen moet worden.

Gr,

Mario

iemand ervaring met de TT 53 Redline de verkopen ze bij dat bedrijf ook met lagers en al. nu ben ik geen liefhebber van tt motoren maar deze redline is mij nieuw. iemand meer op de hoogte van deze motor . . dat keramiche lager en zo klinkt wel mooi.of zal de o,s toch weer de betere keuze zijn. dennis

Laatst bewerkt:
iemand ervaring met de TT 53 Redline de verkopen ze bij dat bedrijf ook met lagers en al. nu ben ik geen liefhebber van tt motoren maar deze redline is mij nieuw. iemand meer op de hoogte van deze motor . . dat keramiche lager en zo klinkt wel mooi.of zal de o,s toch weer de betere keuze zijn. dennis

Volgens Leuschner zou dit momenteel de sterkste 50 size motor zijn.

Gr,

Mario

ok bedankt , mijn duits is niet zo goed haha. volgens mij als je wat wil bestellen moet je eerst bellen . dat met die lagers klinkt goed, als je met 30 % vlieg blijft het allemaal wat mooier denk ik .den

Erg interesant dit!

Hoelang gaat een standaard lager mee tegenover
het keremische lager wat ze er daar voor je inzetten?

Gr. Bas

ok bedankt , mijn duits is niet zo goed haha. volgens mij als je wat wil bestellen moet je eerst bellen . dat met die lagers klinkt goed, als je met 30 % vlieg blijft het allemaal wat mooier denk ik .den

Bellen hoeft niet, gewoon in het Engels mailen.

Erg interesant dit!

Hoelang gaat een standaard lager mee tegenover
het keremische lager wat ze er daar voor je inzetten?

Gr. Bas

Hoi Bas,

Ik heb originele lagers gehad die na drie liter al kapot waren, ook dat ze na dertig liter nog goed waren, ik kan er iig geen pijl op trekken:confused:

Tot nu gaat er standaard een hybride lager in een nieuwe motor, en het standaard lager meteen de prullenbak in, puur omdat de standaard lagers onderling te veel in kwaliteit verschillen.

Maar hoelang gaat nou een vol keramisch lager mee?
Ik heb op de site bij Leuschner gelezen dat de lagers zeker 300 liter mee kunnen, tot nu is hij bij 10% van de lagers die hij verkocht heeft problemen tegengekomen, maar die waren veroorzaakt door verkeerde montage / vuil of veroorzaakt door een crash.

Er zijn wel wat extra aandacht puntjes bij het gebruik van zo'n lager!!
Niet meer als 17% / 18% olie in de brandstof omdat de toleranties van de lagers erg klein is gaan ze bij meer olie zwaarder lopen (lagers zelf hebben helemaal geen olie nodig!!), liefst niet meer als 15% nitro (vraag me niet waarom!) dat schijn je ook niet nodig te hebben omdat de tuning en de lagers volgens hem een vermogens toename geven gelijk aan 15% meer nitro.
En hij raad sterk aan om een luchtfilter te gebruiken om te voorkomen dat er vuil bij het lager kan komen, een grassprietje waar een paar zandkorreltjes op plakken kan het lager totaal slopen!

Gr,

Mario

Ok ja moet een andere motor zag ze te koop met keramisch lager 255,-. . denk dat je dan. van de olie heb je vast gelijk in. klinkt heel logisch eigenlijk. alleen vlieg ik altijd met min 20 % olie, geen motor die het uithoud met minder bij mij.

hij heeft ook nieuwe motoren inclusief lager en tuning te koop.
hoorde dat die 400 kosten [?] . ik heb vanavond weer een aantal vluchtjes gemaakt en wordt er steeds blijer van .

ook ferro, weet je toevallig ook welke motoren of alleen die op de site staan. want anders is het wel slim denk ik om een 50 sx hyper te sturen toch beter als tt geloof ik.dennis

Back