hallo luitjes
ik hoorde van mario aka holco , dat hij zat te denken om zn motor op te sturen naar Leuschner tuning
daar wou ik meer van weten , en keek naar zn site HL Flugmodelltechnik - Modell Motoren Tuning und mehr
het sprak me erg aan wat deze man met een motor doet , dus in een helder moment heb ik mn motor gedemonteerd en opgestuurd .
dit was vorige week woensdag .
vandaag kwam ie terug met de post en heb ik hem meteen gemonteerd .
de man , die harmut heet , heeft 2 niewe lagers gemonteerd , te weten 1 zgn hybride lager [de kleine] en 1 full ceramic [de grote] . verder heeft hij alle onderdelen gebalanceerd danwel in gewicht gereduceerd , de krukas inlaat rondgefreesd en gepolijst en de 'hempjes'van de zuiger en spoelpoorten bewerkt en geoptimaliseerd.
het komt er dus op neer dat de tolleranties die in het productieproces als aanvaardbaar worden gezien , er door hem uitgehaald worden.
gevolg is dat de heli smoother gaat lopen , minder gaat trillen , en vooral meer power gaat geven . en meer power is altyd lache !!! [niet altyd bruikbaar , maar wel lache]
heb zojuist de heli 1 vluchtje voorzichtig gevlogen [advies was om hem opnieuw in te vliegen met niet te veel toeren]
en ik moet zeggen , wat 'rond'lopen , stationair al ! dat heb ik nog nooit gehoord , het was bijna geen motorgeluid meer , maar een monotone toon , zo vrij van hakkende of stotterende geluiden .
nou , vliegen ging ook goed , effe op headspeed van ongeveer 1600 gedaan , heel soepel.
nou heb ik niet echt veel aan meer power , want met de mp xl vlieg ik altyd op een headspeed van ongeveer 1800 , omdat mn mp no mather wat ik doe nooit inkakt maar het schijnt dat de heli vooral meer koppel krijgt , en daar hou ik wel van .
en waarom ik dit vooral heb gedaan is , dat het ceramise lager niet binnen 3 gallon naar de klote is zoals de standaard lagers . heb inmiddels al zo'n 60 vluchtjes op mn mp staan , en de os had maarzo de geest kunnen geven , terwijl een keramisch lager niet kan roesten , en dus gewoon de opgegeven aantal draaiuren voor de verandering eens wel gaat halen .
anyway , ik ben er erg blij mee , en kan niet wachten tot ik de heli weer iets kan uitmageren en vol belasten , jullie horen ervan .
mvg ferry
ik hoorde van mario aka holco , dat hij zat te denken om zn motor op te sturen naar Leuschner tuning
daar wou ik meer van weten , en keek naar zn site HL Flugmodelltechnik - Modell Motoren Tuning und mehr
het sprak me erg aan wat deze man met een motor doet , dus in een helder moment heb ik mn motor gedemonteerd en opgestuurd .
dit was vorige week woensdag .
vandaag kwam ie terug met de post en heb ik hem meteen gemonteerd .
de man , die harmut heet , heeft 2 niewe lagers gemonteerd , te weten 1 zgn hybride lager [de kleine] en 1 full ceramic [de grote] . verder heeft hij alle onderdelen gebalanceerd danwel in gewicht gereduceerd , de krukas inlaat rondgefreesd en gepolijst en de 'hempjes'van de zuiger en spoelpoorten bewerkt en geoptimaliseerd.
het komt er dus op neer dat de tolleranties die in het productieproces als aanvaardbaar worden gezien , er door hem uitgehaald worden.
gevolg is dat de heli smoother gaat lopen , minder gaat trillen , en vooral meer power gaat geven . en meer power is altyd lache !!! [niet altyd bruikbaar , maar wel lache]
heb zojuist de heli 1 vluchtje voorzichtig gevlogen [advies was om hem opnieuw in te vliegen met niet te veel toeren]
en ik moet zeggen , wat 'rond'lopen , stationair al ! dat heb ik nog nooit gehoord , het was bijna geen motorgeluid meer , maar een monotone toon , zo vrij van hakkende of stotterende geluiden .
nou , vliegen ging ook goed , effe op headspeed van ongeveer 1600 gedaan , heel soepel.
nou heb ik niet echt veel aan meer power , want met de mp xl vlieg ik altyd op een headspeed van ongeveer 1800 , omdat mn mp no mather wat ik doe nooit inkakt maar het schijnt dat de heli vooral meer koppel krijgt , en daar hou ik wel van .
en waarom ik dit vooral heb gedaan is , dat het ceramise lager niet binnen 3 gallon naar de klote is zoals de standaard lagers . heb inmiddels al zo'n 60 vluchtjes op mn mp staan , en de os had maarzo de geest kunnen geven , terwijl een keramisch lager niet kan roesten , en dus gewoon de opgegeven aantal draaiuren voor de verandering eens wel gaat halen .
anyway , ik ben er erg blij mee , en kan niet wachten tot ik de heli weer iets kan uitmageren en vol belasten , jullie horen ervan .
mvg ferry