Motor uit via schakelaar graupner mc 19

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Mugen MRX-3, 31 okt 2018.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Bijna........ als ik hem op symetrisch zet dan werkt het niet, asymetrisch wel, alleen krijg ik de servo niet onder stationair stand
    Dus nog ff vogelen om de servo nog verder terug te krijgen
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    nee, het werkt zoals ik beschreven heb. ik heb een servo aan kanaal 1 gedaan en als de mixer uit is werk de servo normaal en met de mixer aan zit de servo vast op -100%.

    heb je de offset ingesteld?
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    @brutus, 1 mixer instellen kan ik niet echt moeilijk doen vinden.
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Heimheli,
    Ik heb nu value asymetrisch + 0 en de - op 100
    als ik de + een waarde geef gaat de servo bewegen zodra de knuppel vanaf midden richting volgas
    Offset ook op 100, nu gaat ongeacht de stand van de knuppel de servo naar stationair
    Richting negtieve trim (dus motor uit) lukt niet omdat de offset niet onder de 100 krijg
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dan zou je in het servo menu de servo uitslag kunnen vergroten denk ik.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Nee, daarmee vergroot je de uitslag wel, maar dat heeft geen effect op de servostand na het omhalen van de switch.....

    Ik denk dat ik het hierbij laat, dit is niet verkeerd zo

    Ik ga nog even een heliprogramma aanmaken om te zien of het verhaal van brutus werkt
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    @ heimhelicopters Dank je :thumbsup:
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... DIT dus:
    Een mixer is geen "override", en een throttle cut is dat wel. Je zit dus te klieren met offsets en servo wegen, en bij bepaalde situaties krijg je de motor nog steeds niet uit.
    Zou ik een lid van een "technische commissie" o.i.d. zijn, dan zou mijn test bestaan uit het uitzetten middels schakelaar, vanaf volgas. en de kans dat dat met een mixer lukt is klein.

    Vandaar die keuze voor het heliprogramma en de throttle cut, want die zet de servo gewoon in de voorgeprogrammeerde stand.

    Een andere optie is gewoon het reglement kei-letterlijk te nemen: Schakelaar is schakelaar, niet zeiken, er staat nergens WELKE schakelaar! Programmeer je fail-safe zodanig dat de motor uitgaat, en zet je zender uit.... Probleem ook opgelost.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dat klopt helemaal Brutus,
    Ik heb het op de manier van heimhelicopter nar wat aanpssen van de waardes voor elkaar gekregen om ongeacht de stand van de gasknuppel (dus ook bij volgas), na het overhalen van de switch gaat de servo naar stationair
    Met een electro model is dit motor uit, bij een brandstof is dit stationair omdat ik niet negatieve trimwaarde als endpoint in kan stellen.

    Op zich is dit al prima. Maar ik ga ook in het heliprogramma een toestel programeren incl airlerons/flaps
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik blijf het overigens een rare eis vinden van die club, waarvan de reden mij totaal ontgaat.... Maar ja... je zult er maar mee te maken krijgen....
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Vanmiddag ga ik even kijken of ze aan het vliegen zijn, ik zal nog eens overleggen over de exacte eisen mbt dit verhaal.
    Voor electro is dit zowieso verplicht, en ik vind het op zich helemaal geenverkeerde eis.
    Switch op “engine off” en je kan als de kist op spanning staat nooit per ongeluk door het aanstoten van de gasknuppel ongelukken krijgen
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je met een schakelaar de mix-verhouding kunt wijzigen, kan het ook met een mixer.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is geheel correct, en op zich kan ik me ook nog iets indenken voor motoren met een vonkontsteking, maar voor gloeipluggers is het een totaal overbodige eis die geen enkel doel dient.
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Vanmiddag even over gesproken en het is idd verplicht, zoals ik het nu heb is het prima.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een andere methode zou (kunnen) zijn:
    Je brandstofslang langs een (kleine) servo leiden en de servo zodanig instellen dat hij bij het overhalen van een schakelaar met de servohevel de brandstofslang dichtknijpt.

    Moet je wel de ruimte voor hebben én dicht bij de motor.
    De duikbootjongens gebruiken deze methode nog wel eens om zeker te weten dat er stiekem geen water in hun duiktank druppelt, ook als de pomp niet werkt.
    Ik weet niet zeker of dit bij een brandstofmotor goed zou werken, maar... Geen brandstof = geen toeren... toch?:confused:
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Zou kunnen Roel maar het probleem is wel dat er toch altijd een klein beetje brandstof in het slangetje zit. Dat kan net genoeg zijn dat de motor toch een klap, of een paar klappen, geeft als er iemand aan de prop draait.
    Daarom lijkt het me een beter idee om die servo een "kill switch" te laten schakelen. Als de ontsteking uit is geschakeld kan de motor nooit een klap geven. Daar komt bij dat het ook nog simpeler is dan een slangetje dicht knijpen.
    Oeps, bedenk ik me opeens dat dit bij een gloeiplug motor natuurlijk niet op gaat. :rolleyes: Maar als zo'n motor stil staat zal die nooit kunnen starten of zelfs maar een klap kunnen geven zonder de gloeiplug op een spanning aan te sluiten.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Tja, het is nou eenmaal een voorwaarde van de club, en ik vind het allemaal bets.
    Voor electro vind ik het zelfs een heel goed iets, ivm veiligheid, als je model op spanning staat is een onverwacht tikje gas genoeg om je gehaktmolentje ineens te laten draaien...
    Bij brandstof sta je zelf op scherp zodra de motor loopt en let je wel op,

    Ik ben in ieder geval blij dat ik het voor elkaar heb,gekregen met dank aan heimhelicopter
     

Deel Deze Pagina