Motor upgrade ( specs uitleg)

• Topicstarter Topicstarter staafken
  • Startdatum Startdatum
S

staafken

Guest
Hay jonges,

Ik ben nieuw in het rc autogebeuren. Ik ben wel een helivlieger maar heb een autovraag :).

Ik heb dit weekend een tamyiaDB01 elektro 4wd buggy gekocht en geassambleed. Er zit een nosram magnum reverse snelhedisregelaar op ( rec limit : over 10 turns en max current 180 A) en een standaard 540 motor(brushed).

1) wat willen de beperkingen vd regelaar zeggen. De stroom snap ik, maar de turns?
2) Wat zijn mogelijke upgrade motoren en naar welke specificaties moet ik kijken...

Dank bij voorbaat

Turns staat voor de wikkelingen van een motor. De maximale turns van een regelaar is een gegeven bij een huidige accu (+/- 4500mAh) die je in 5 minuten (1 heat) leeg rijdt.

Vertanding is dus heel belangrijk...

Bij een snellere keuze moet je lichter vertanden omdat minder turns wel voor meer toeren staat maar voor minder koppel...

Turns staat voor de wikkelingen van een motor. De maximale turns van een regelaar is een gegeven bij een huidige accu (+/- 4500mAh) die je in 5 minuten (1 heat) leeg rijdt.

Vertanding is dus heel belangrijk...

Bij een snellere keuze moet je lichter vertanden omdat minder turns wel voor meer toeren staat maar voor minder koppel...

Hmm ingewikkeld :), Ik heb ontdekt dat de standaard motor 27T is, ik heb er een 17t tandwieltje opgeplaats omdat ik snel wou accellereren, ik rijdt alleen offroad en in gras,zand...

Wat raad jij aan als eventuele upgrade, al dan niet met aanpassing vh aantal tanden vh tandwiel. Ik heb ook nog een 21T tandwieltje.
Men battery zal een 8000mAh worden, die ik voor een prikkie op de kop heb kunnen tikken. De 2e battery is een 4000mAh.

De 27 turns zal het 21t tandwieltje ook nog wel trekken , rijtijd zal iets omlaag gaan en de snelheid wat omhoog...

Als je van plan bent om een andere motor te gaan nemen zou ik zekerheids halve niet lager gaan als een 12 turns motor , tussen de ene 12 turns en de andere zit namelijk vaak nogal een verschil kwa stroom opname o.a. .. Better safe than sorry ;)

Back