Motor van 2 naar 3 cell

Fotor

Forum veteraan
Ik heb een klein brushless outrunner motortje in gebruik op een shockflyer. Deze vliegt nu op 2cell lipo met een 8x4 prop. Als ik deze motor nog eens wil gebruiken voor een (zwaarder) EP kistje wil ik hem op 3cell lipo vliegen. Moet ik dan dezelfde prop houden (meer toeren -> meer thrust) of houdt de motor hetzelfde toerental met meer koppel (grotere prop (bv 10x4) -> meer thrust)? Het soort gebruik is gelijk (basic 3D).
 
Volgens mij klopt dit niet Ron, ook de stroom zal ongeveer met een faktor 1.5 toenemen, spanning en stroom verhouden zich lineair. Het opgenomen VERMOGEN neemt wel met ongeveer een faktor 2.25 toe :wink:

Dus zeker geen grotere prop gebruiken, omdat het vermogen 2x zo groot wordt, heb je kans dat de motor overbelast wordt en moet je misschien zelfs een kleinere prop gaan gebruiken. Hangt dus helemaal af van hoe zwaar de motor momenteel met 2 cellen wordt belast.
 
Ik heb het iets te kort door de bocht omschreven.

Spanning neemt toe met factor 1.5, dus het toerental wil met factor 1.5 toenemen (toeren = Kv * spanning). Als het toerental met factor 1.5 toeneemt, neemt het door de propellor opgenomen vermogen toe met een factor 1.5*1.5*1.5 (derde macht). De spanning is al toegenomen met factor anderhalf, het andere deel van de toenamefactor in het vermogen zal dus moeten komen uit een stroom die 1.5*1.5 hoger ligt.
 
Als ik de motor op 3 cellen ga gebruiken zal het inderdaad met dezelfde prop zijn gezien deze redenering. Maar ik vroeg me af of het toerental toe zou nemen of dat het toerental gelijk zou blijven met meer koppel (dan dus wel grotere prop). Het eerste dus. Duidelijk.
Ron, je zegt dat het door de propeller opgenomen vermogen met de 3e macht van de spanningsfactor toeneemt. Klopt het dat de thrust bij een 1,5x zo groot toerental wel maar een factor 1,5 toeneemt? Dus van bv 200g naar 300gram.
 
Ik denk dat je motor gezellig gaat uitbranden indien je dezelfde prop gebruikt of in ieder geval te heet wordt voor je magneten (die overlijden daarbij irreversibel), de stroom is twee keer zo hoog (het koppel ook)! Benodigd vermogen is evenredig met derde macht van toerental (of snelheid). Toerental is evenredig met spanning.
Aan thrustberekeningen waag ik me niet, propellors genereren thrust, motoren genereren vermogen.
 
ron van sommeren zei:
Ik heb het iets te kort door de bocht omschreven.

Spanning neemt toe met factor 1.5, dus het toerental wil met factor 1.5 toenemen (toeren = Kv * spanning). Als het toerental met factor 1.5 toeneemt, neemt het door de propellor opgenomen vermogen toe met een factor 1.5*1.5*1.5 (derde macht). De spanning is al toegenomen met factor anderhalf, het andere deel van de toenamefactor in het vermogen zal dus moeten komen uit een stroom die 1.5*1.5 hoger ligt.

Ron, ik dacht dat stroom en spanning lineair zouden zijn bij een motor. Maar nog eens goed nagedacht over jouw antwoord denk ik nu dat het inderdaad kwadratisch is.
We hebben het hier natuurlijk over een motor die belast is met een prop, dat is heel wat anders dan een onbelaste motor die vrijloopt! De propellor veroorzaakt de derde macht die ik vergeten was, klopt dat?
Als ik hier thuis wat proefjes doe met een motor en prop dan kom ik ongeveer in het midden uit, we verwachten dus dat de stroom kwadratisch oploopt met de spanning, maar het is minder. Maar de stroom loopt inderdaad wel meer op dan lineair met de spanning, oorzaak is natuurlijk dat er diverse verliezen in de motor en regelaar zijn :wink:
 
Mijn verhaal gaat ervan uit dat de motor geen inwendige weerstand heeft. Onder belasting zal het spanningsverlies IN de motor toenemen zodat er effektief minder spanning ter beschikking staat:
toeren = Kv * (spanning - motorstroom*Rm). Hoe lager Rm, hoe beter de motor zijn toerental zal handhaven onder belasting.
 
7x4 prop erop en proberen maar!!
Ik had zelf een fietsbel met 2S lipo en een 8x4 prop
toen ik 3S lipo had had ik de prop verandert naar 7x5.. 7x4 moet ik ook eens proberen...
 
Back
Top