Motor van een accuboormachine

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door polanski, 29 aug 2012.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerrit,

    Zo stug zijn de Friezen nou ook weer niet volgens mij, dat is meer een indruk, die ze buiten Fryslân hebben...

    Ik ben het weekend druk, maar ik wil graag je boot eens komen bekijken, als dat mag.
    Ik stuur je wel een PB om daar iets over af te spreken.

    Als je een foto uit je album aanklikt, en je kopiëert de onderste link en plakt 'm in je bericht, dan ziet iedereen gelijk je foto's.

    Ik denk, dat je motorisering aan de lichte kant is, in mijn 110 cm M.A.S. komt een gemodificeerde motor uit een auto, eentje die de ventilator voor de radiateur aandrijft:

    [​IMG]

    Met zo'n motor kun je een 45 mm speedschroef zonder oververhittingsverschijnselen ronddraaien...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
  3. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    [URL="[/URL]
    Hier een filmpje van de eerste test
    gr Gerrit
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat ziet er niet verkeerd uit!
     
  5. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Ok bedankt Micropuller
    Ik ben nu bezig om er een andere motor in te zetten om eens te zien of er meer uit te halen is
    De prestatie viel mij eigelijk ook niet tegen ,ook omdat de boot nog al zwaar is
    Het accupaket bestaat namelijk uit een accupaket van de electrieche fiets van mijn vrouw dat kan je op de foto zien die hier al eerder op staat
    Gr Gerrit
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Je kan ook proberen de boot lichter te maken, ipv een zwaardere motor. Best kans dat een lipo pakket van vergelijkbare spanning en capaciteit een stuk lichter zal zijn.
     
  7. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Ja dat is zo ,maar het gaat mij er eigenlijk om om te zien wat ik met de dingen kan die ik al heb
    Dit had ik allemaal al
    Verder mag ik graag dingen zelf maken en uitproberen ,dat vind ik leuker als kant en klaare dingen te kopen
    Wees nou eens eerlijk wie heeft al eens geprobeerd om met een accu pakket van de fiets van zijn vrouw een boot vooruit te bewegen

    Gr Gerrit
     
  8. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Het vaarbeeld is echt mooi, zou er weinig aan veranderen, Denk niet dat de romp gebouwd is voor hoge snelheden op het water..

    Maar wat hoor ik nu op het filmpje ? Heb je er een soundmodule inzitten ??
     
  9. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Nee er zit geen soundmodule in
    Dat geluid maakt de boot omdat ik hier een motor gebruik van een accuboormachine waar een tandwiel op vast zit die ik er dan ook niet van af kreeg
    Omdat dat een probleem was heb ik een bus laaten draaien die aan één kant om dat tandwiel en aan de andere kant om de as past
    Dit zit vast met inbusjes ,om de as past dat mooi maar ja om het tandwiel is het een ander verhaal
    De bus past wel maar als je de inbusjes vast zet blijkt dat een tandwiel niet de mooiste ondergrond is
    Dat je het geluid zo goed hoord komt ook omdat de motor precies op een spant ligt
    Toen ik zelf de motor voor het eerst hoorde moest ik ook wel lachen ,het leek wel een echte motor
    Ondertusen zit er een andere motor in die ik ook nog had met een glade as ,en deze is stiller
    ik ben wel benieuwd hoe deze motor het doet ,maar ook daar komt wel een filmpje van

    Gr Gerrit
     
  10. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Ik zou niet eens aan een andere (sterkere) motor beginnen. Mooi vaarbeeld voor een klassieke rompvorm, bijna te snel.

    (Alleen dat geluid zien kwijt te raken, lijkt mij dat er ergens iets aanloopt.)
     
  11. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Je hebt gelijk Niels
    Ik denk niet dat deze andere motor sneler is ,maar hij is wel stiller
    Dat geluid met die andere motor kwam van het tandwiel en dat heeft deze niet
    De ophanging van deze motor is ook anders gemaakt
    Misschien verdeel ik het gewicht nog een beetje anders zodat de boot met vol gas plat in het water ligt (eens zien hoe dat lijkt)
    Gr Gerrit
     
  12. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    hoi gerrit

    die tand wieljes van motoren slijp ik er af met een dremel.

    en maak dan een vlak stukje op de as waar dan de inbus mooi op vast kan pakken.

    gr willem
     
  13. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Als deze motor het niet goed doet slijp ik het tandwiel van die andere motor af
    Gr Gerrit
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Polanski,

    Een De Walt motor ken ik niet maar mijn mijnenlegger Nautilus vaart op een accuboormotor van Bosch 14,4 volt. Eerst op 12 volt accu wat gewoon het ruim uit jekkerde. Over gegaan naar 6 volt en nog veel te veel kracht/toeren maakt maar nu wel "hanteerbaar" is geworden met de stick.

    Ergens in mijn bouwverslag staat een filmpje. Model weegt rond de 8 kilo.
    Voor een speedboot prima geschikt, voor mijn model waterverplaatser iets minder.
    Oja, de regelaar is een Robbe Rokraftje 100.

    Groeten Paul
     
  15. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Een de Walt is ook een merk
    Als regelaar heb ik de regelaar uit de accuboormachine aangepast en gebruikt
    Dit heb ik gedaan omdat ik zeker weet dat die het aankan ,en omdat die er toch ook inzat

    Gr Gerrit
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Ik ken het merk maar niet de eigenschappen van de motor. De oude regelaar gebruiken is een optie. Ik heb bij mijn Bosch motor de universeelmeter er aan gehangen om te kijken hoeveel piekampere het trok. Daaruit koos ik een geschikte regelaar.

    Groeten Paul
     
  17. polanski

    polanski

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sneek
    Ok maar ik ging er van uit dat de regelaar die bij die accuboor hoort ,het meest geschikt was.
    Vandaar
    De motor word wel warm ,maar de regelaar niet.
    Vrg Gerrit
     

Deel Deze Pagina