Motor voor een gilette

Jelle, ik heb even de motoren door Motocalc gehaald.
De 22/20/3 zou op minimaal 4S moeten om ook maar iets te doen.

Ik zou gaan voor de 16/15/2
Je zit dan wel redelijk hoog in de stroom.

Met een 4.7 x 4.7 prop op 3S kokam 2100 kom je zo rond de 64A.
Een maatje kleiner scheelt niet heel veel, 4.7 x 4.2 gaat zo rond de 58A trekken.

Gert-Jan

heb ook een 4.1x4.1 evt, hopelijk brandt de motor dan ook niet op en anders weet ik dat ik naar een 3w moet, dan maar...

maar hoeze 4S op de 22/20/3 waar lees je dat aan af??

dank
Jelle

Speel hier maar eens met de motoren. Electric Motor Calculator

Als ik de 16/15/2 ingeef met een 4,1x4,1 APC prop en 3s aan overgedimenseerde lipo en regelaar kom ik op een verbruik van ruim 51 ampere. Dat is veel te veel voor die motor.

De 22/20/3 doet het iets beter, maar dan moet je ook een grotere prop steken. Met een 5,5x5,5 op 4s lipo doet hij bijna 28 ampere.

ok, maar hoezo de relatie met 3 of 4s en t amperage en de snelheid waarmee die vliegt...

stroom zegt in principe nog weinig over snelheden met vliegen, toch...

De 16/15/2 kan wel die 60 A aan.
Wel koelen na de vlucht en zorgen voor genoeg koellucht tijdens het vliegen (sleufjes in de neus).

De 22/20/3 draait te weinig toeren bij 3S.

Voor een pylonracer wil je veel voorwaartse snelheid dus gevolg is veel toeren (og heel veel pitch).

De Gillette is ook niet zo groot dus je komt in de problemen met een 4S pakket.

Over dat stroom en snelheden.
Je wil een bepaald toerental bij een bepaalde prop en dat bij een bepaald voltage.
Stroom zegt niks, het gaat om vermogen (Watt).
Lage stroom, hoog voltage is veel vermogen (IxU=P) of populair gezegd VxA=Watt

Maar om een bepaald toerental bij een bepaalde motor te krijgen moet je dus ook een bepaalde spanning hebben.
dat is dat KV verhaal bij brushless.
Stel de 16/15/2 draait 3800 KV, dan zou hij in theorie bij 10 Volt 38000 toeren draaien (dat is niet zo, meestal moet je daar +/- 30% vanaf trekken).
De 22/30/3 draait 1850 KV, dus draait bij die 10 Volt maar 18500 toeren.

Als je nu dit geheel even echt in de praktijk bekijkt dan kom je met de 16/15/2 op 3S met een 4.7x4.7 op 35000 rpm
De 22/30/3 komt op 22000 rpm.

Dus je begrijpt wel waarom ik voor de 16/15/2 ga.

Motortje blijft echt wel heel, zeker met een 4.1x4.1, dan kom ik op 44 A maximaal.
Snelheid ligt dan rond de 200 km/u.

Als ik dan nog eens de 22/20/3 bereken op een 5x5 en 4S kom ik op een stroom van 25 Ampere en een toerental van maximaal 27000.
Snelheid zal zo rond de 170 km/u liggen.

Pas op 5S begint de 22/30/3 leuk te worden.

GJ

alle eer aan jou, duidelijk verhaal!!

had t niet beter kunnen verwoorden en idd, de 3s is wel t max ongeveer, of je moet een 4s slopen en 2 om 2 leggen oid...

we gaan on 2 weken naar t sauerland, de helling op, misschien dat ik meeneem, alleen alssie dan "wegvliegt" wordt t veel lopen, lol

Jelle

Laatst bewerkt:
Voor op de helling kan je er even tijdelijk een klein motortje met klappropje opzetten.
Dan kan je altijd terugvliegen.
Als je hem zo rond de 900 gram houdt vliegt ie prima aan de helling, in Duitsland.
In Nederland kan je hem gerust op 1100 gram zetten, bij windje 5 of zo.

GJ

Back