Motor voor een "Graphite" F3B

Ik heb een aantal jaar geleden 2 F3B kisten overgenomen. Beide zijn zelfbouw, maar wel gemodelleerd naar bestaande kisten. Met een vlieg ik regelmatig aan de lier. De ander staat al jaren in de opslag en dat is jammer.

Deze is gemodelleerd naar de Graphite van FVK. Oftewel een bezemsteel met afschuifneus, V staart en een flinke lap vleugel. GFK/Aramide romp, balsa/schuim vleugel.

De vleugel weegt incl servo's 1300 gram. De romp met servo's ca 600 gram. En dan zat er nog aardig wat lood in. De spanwijdte is ca 3.20 meter.

Ik wil deze kist elektrificeren. De afschuifneus heb ik afgezaagd met een 40 mm opening als gevolg. De servo's en ontvanger kan ik verplaatsen naar onder het vleugelzadel. De lipo en regelaar komen voorin in de romp. Een steekverbinding moet de motor automatisch aansluiten bij opschuiven van de neus.

Ik heb een Hacker met vertraging liggen, maar de ervaring in een eerdere kist leert dat ik zelfs met een 10*6 prop nog 70A trek op 3S... En ik denk eerder aan een motor die een veel grotere lat wat efficienter kan laten draaien (14 * 9 of 16* 8 heb ik nog liggen).

Verstandig? Zo ja welke HK motor is geschikt? Mag niet te dik zijn, liefst 35 tot 38 mm max ivm kabels.

Of toch de Hacker op 3S, eventueel een grotere prop en een dikke regelaar?

Arthur

Laatst bewerkt:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arthur,

Ik heb nog wat voor je liggen waarmee je mogelijk goed mee uit de voeten kunt (bijna nieuw):
motor : AXI 2826-12 (760kV)
regelaar : JES 40-3P ADVANCE PLUS OPTO
Setje draait met een 12x6.5" Aero-Naut Cam Carbon prop een kleine 500W nominaal.

Maar wellicht geeft die motor weer een ander probleem: hij heeft 4S lipo's nodig, en die kun je waarschijnlijk weer niet kwijt in die bezemsteel ...
Enne, als die accu toch past, het wordt wel krap hoor

Ik weet nog niet 100% zeker of ik vrijdagavond naar de club kom. Anders hebben we op andere wijze wel contact.

Gr. Dirk.

In een redelijk vergelijkbaar model (Sharon Pro; 2640 gram) gebruik ik een Kontronik Kira 480-34 met 5,2:1 vertraging. Prop Aero-naut 13x6,5 3s en 45A CC regelaar.

Peter Keim

Welke Hacker heb je?

Gerben

Da's onbekend, de stickers zijn niet meer te lezen en ik heb hem een keer overgenomen.

Maar er zit volgens mij een 1:5.nogwat vertraging op en origineel een 15 * 13 prop.

Alleen, als ik hem met die prop op 3S gebruik dan loopt mijn Wattmeter van de schaal (100+ A). Met een 10 * 6 zit ik zelfs nog op 60A statisch.

Arthur

Jan - als die motor enkele jaren geleden verkocht is bij de gelijktijdige uitruil van een Excel Competition... dan klopt dat!

Bedankt voor de link. De motor is uiteindelijk in de Excel terechtgekomen met een 3S en een 10*6 prop. Vloog daar prima mee totdat (waarschijnlijk) de regelaar de geest gaf en de besturing volledig wegviel. Gevolg was een duik vanaf een meter of 100. Excel is niet meer, maar motor lijkt het zonder schade doorstaan te hebben.

Wat ik niet begrijp - oorspronkelijk zat er een 15 * 13 prop bij.. met hoeveel cellen vloeg jij die dan, gezien de fabrikant maximaal 700 watt opgeeft? Met 10 * 6 zat ik al boven de 60A.

mvg
Arthur

Arthur,
Met een hotliner kun je vrij hoge overbelastingen gebruiken, omdat de motor maar heel kort aanstaat.

Ik heb even zitten rekenen, met 2S op de Hacker zou je een mooie aandrijving hebben voor je Graphite.
Met een 15x13 prop zit je dan rond de 500W, met +-65A. Zal je Graphite vlotjes omhoog gaan met behoorlijk rendement en een mooi lichte aandrijving.
Accucapaciteit kun je kiezen afhankelijk van je gewenste motorlooptijd en ruimte in de neus.

Groeten,
Gerben

Hallo Arthur,

Ik vloog destijds met 7 cellen NiMH GP2200, met de 15x13 ging de Excel Competition 2 als een speer omhoog. Een 2s Lipo geeft ongeveer dezelfde spanning onder belasting (of meer zelfs?)

Dus zoals Gerben zegt denk ik dat het motortje best bruikbaar is voor je kist. Zonde van je Excel, de Lift Off leeft inmiddels ook niet meer door een technische storing, maar ik heb er wel veel plezier van gehad.

Groeten,
Jan

Hacker B60L 4,4:1 op 2S haalt ca. 400W (7.4V / 65A), maar dan wel met een 14x7 prop. Wil je grotere prop/lagere stroom moet je toch uitkijken naar een 3S

Beste Arthur,

ik heb je thread nog ff goed nagelezen. Enige tijd geleden had ik dezelfde dillemas bij de motorkeuze voor mijn Pike Superior. Uiteindelijk gaat het erom wat voor eisen pakket je stelt. Ik leid uit je posting af dat je een 'sportieve' stijgsnelheid wil - de zweefversie van de Graphite weegt ca. 2kg, met motorisatie wordt dat richting 2.4kg. Mijns inziens heb je dan aan ca. 500W (ruim) voldoende om 'sportief' te klimmen. Vervolgens kun je kiezen voor een 2S/hoge stroom/laag gewicht uitvoering of een 3s/matige stroom/matig gewicht. De 2S optie heeft als nadeel dat je alle componenten moet dimensioneren voor de hoge stroom (500W/ca. 7V -> >70A): 2S/3300mAh/35C kwaliteit, ESC 90A (met navenante prijs voor het geheel). De 3S optie is mijns inziens een stuk minder kritisch te dimensioneren: 3S/2200mAh/30C, ESC <=70A, motor met iets hogere reductie.

Links die je eventueel verder kunnen helpen:
DriveCalc
Arjans's electro database

Back