Motor voor een runabout

• Topicstarter Topicstarter Viking
  • Startdatum Startdatum
V

Viking

Guest
Hoi!

Helemaal nieuw op dit forum! Hopen dat we elkaar kunnen helpen!

Ik ben druk bezig met het maken van een houten runabout, à la Riva / Chris Craft. Gemaakt van wit eiken spanten. Daaroverheen komen twee lagen vuren van 0,5 mm met daaroverheen een laag van 0,6 mm mahonie of eiken. Het gewicht zal op ongeveer 3 kilo komen denk ik. Ik zat zelf te denken aan een borstelloze motor, maar ben er verder nog niet uit.
Nu heb ik behoorlijk wat ervaring met het maken van modelboten, maar niet met het rc maken van een speedboat. Daarom een paar vraagjes:

* Een vergelijkbare runabout heeft twee schroeven. is het beter om één motor met twee schroefassen te nemen of twee losse motoren?
* Welk vermogen moet de motor ongeveer hebben voor een respectabele speedboat-snelheid?
* Welke schroef past hier het beste bij?
* Welke batterijen passen hier het beste bij?
* Wat is een goede website waar dit te bestellen is?

Hopen dat iemand me hierbij kan helpen!

Bedankt!

1) Een vergelijkbare runabout heeft twee schroeven. is het beter om één motor met twee schroefassen te nemen of twee losse motoren?
2) Welk vermogen moet de motor ongeveer hebben voor een respectabele speedboat-snelheid?
3) Welke schroef past hier het beste bij?
4) Welke batterijen passen hier het beste bij?
5) Wat is een goede website waar dit te bestellen is?

Hopen dat iemand me hierbij kan helpen!

Bedankt!

Hallo Viking,

Welkom op dit forum!

Je hebt de afmetingen van je boot er niet bij gezet, dus dan is het moeilijk inschatten of drie kilo zwaar of licht is, ik denk echter dat ze aan de zware kant wordt gezien je bouwmethode.

1) In principe is één grotere schroef efficiënter dan twee kleinere, hoe kleiner het model, hoe meer dit opgaat.
Echter, met het vermogen van de borstelloze motoren is dit verlies niet écht een probleem tenzij je puur voor de laatste kilometer aan topsnelheid gaat.

2) Zonder de afmetingen te weten kan ik daar weinig over zeggen; mijn Arowana van 2,5Kg en 80 cm lang vaart met 600W al ruim over de 60 km/h

3) Een onderwaterschroef, voor de rest zie, 3)

4) Lipo's; het meeste vermogen bij het laagste gewicht.

5) HK Hongkong: HobbyKing Online R/C Hobby Store :

Groeten, Jan.

He Jan!

Bedankt voor je reactie. Ik vergat er inderdaad bij te zetten dat de lengte 90 centimeter is.
Ik zal binnenkort even proberen wat foto's plaatsen, zodat je kunt zien waar ik het over heb.

In ieder geval bedankt voor je tips!

Hallo Wickie,

Vul dan ook even je profiel helemaal in en onderteken je bijdragen met je naam, dan hoef ik ook geen flauwe geintjes te maken...

Hoe snel wil je kunnen varen?
De 60 km/h die ik noemde is voor een 90 cm schaalmodel al behoorlijk vlot, want je hebt ook nog te maken met de beperkingen die een onderwaterschroef nu eenmaal heeft (ashoek, weerstand van alles dat onder de romp hangt e.d.).

De Riva kennende zal de motor (bij een éénmotorige uitvoering) onder het voordek moeten komen om met een starre as een voldoende vlakke hoek te krijgen.
Als dat niet mogelijk is, zou je een tandriemoverbrenging kunnen nemen, waarbij de motor naast de as ligt en het geheel achter de cockpit past.
Bij zo'n overbrenging moeten zowel motor- als schroefas kogellagers aan weerskanten van de riemschijven hebben om de slijtage te beperken.

Bij een tweemotorige uitvoering wordt het allemaal wat krapper, maar moet ook nog te realiseren zijn, daar de motoren kleiner uitvallen.

Groeten, Jan.

Wickie? ;-)

Ja, ik zag zelf ook al voor me dat dat wat problemen kan opleveren voor de ashoek, dus ik had al aan de voorin geplaatste motor gedacht, alleen wordt het dan zo moeilijk om daarbij te komen. Ik heb geen zin om een luik in het voordenk te maken, maar ik ga de cocpit zo maken dat de hele cocpit eruit te tillen is. Dan is er goed onder het voordek te komen. Niet ideaal, maar mogelijk.

Welke mAh voor batterijen raden jullie aan? Ik zat zelf te denken aan iets tussen de 3000 -4000 mAh, of is dat nog te weinig?

Jan: Je praat over een motor van 600w. Ik neem aan dat je Kv bedoelt? (Rpm?) Ik zat even te kijken op Hobby King en vond deze: Is dat wat denk je? HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 28-26 16A 1900Kv Brushless Outrunner $14.79

Alvast bedankt!
Corné

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Corné,

Een alternatief voor een lange starre as is een flexas; die kan waarschijnlijk wél inclusief motor achter de cockpit plaats vinden én je kunt de propas parallel aan de kiel zetten voor een optimale aandrijfhoek, maar dat zou ik moeten uitzoeken in verband met de beschikbare ruimte én het feit dat de prop onder de boot komt.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van deze oplossing vanwege het noodzakelijke onderhoud (na elke vaardag de flexas eruit, drogen, smeren en vóór elke vaardag de boel weer monteren en afstellen) en de grotere kans op lekkage t.o.v. een starre as, waarvan je de schroefaskoker kunt voorzien van een smeernippel om de boel af te dichten.

In mijn voorbeeld bedoel ik inderdaad 600W, waarbij dat voor een boot met een gewicht van 3 kilo kaal, dus zonder motor, regelaar, ontvanger en accu, waarschijnlijk aan de krappe kant zal zijn om al die massa in plané te brengen.

Qua toeren onder last moet je aan 8000-12.000 denken, afhankelijk van de gekozen prop (aantal bladen, spoed).

Met de set-up van 600W en een 4S (14,8V) 5000mAh Lipo kan ik ongeveer 8 - 10 minuten vol gas varen, waarbij het in plané komen de meeste stroom trekt.
Het varen als halfglijder zorgt voor het hoogste stroomverbruik, waarbij de vaartijd gehalveerd wordt en zowel motor en regelaar en lipo erg warm worden (ongezond).
Waterkoeling op regelaar en motor is een must, geen optie.

Hoe meer capaciteit je kunt meenemen, hoe langer je vaartijd; gezien het gewicht zal 6S of 4S en dan verdeeld over twee 3S of 2S pakketten de gunstigste oplossing blijken, maar zover ben je nog niet, neem ik aan.

Groeten, Jan.

Back