Motor voor HB Cyclone S

Hey allemaal,

Ik heb nu een TT-01, harstikke leuk allemaal maar ik wil er wat verder in gaan aangezien elektro me gewoon heel erg interesseert.
Nu heb ik me helemaal suf gezocht naar TA-05's, hele leuke auto.
Maar nu kwam ik op de HotBodies Cyclone S en ben er helemaal verliefd op.

Ik wil hier een brushless setje op zetten. Ik kan natuurlijk wel eerst brushed rijden (hier heb ik ook al een regelaar voor liggen), maar uiteindelijk ga ik toch over op brushless dus dat vind ik een beetje geld weggooien.
Maar nu vraag ik me dus af, hoeveel turns brushless zal ik hier op leggen?
Het gaat me meer om lekker rijden op parkeerplaatsen. Hier zet ik met wat pylonnen een baantje uit om lekker te rijden, samen met wat andere mensen.

In mijn TT-01 gebruik ik nu een goedkoop brushed motortje van 21 turns en standaard vertanding, maar het mag van mij wel allemaal wat sneller.

Ik las hier overal dat er bij clubs gereden wordt met onder andere
10.5t 5 cellen
13.5t 2s lipo

Nu heb ik geen 5 cel packs, maar wel 6 cel. En ik heb ook 2s en 3s lipo.

Wat zouden jullie me aanraden?

Groetjes
Erik

Ik zou dan persoonlijk voor een 13.5 gaan i.c.m. de 2s LiPo. Mocht je dan toch nog eens beslissen om ergens bij een club wedstrijden te gaan rijden dan is dat hoofdstuk al gelezen (mits ze daar natuurlijk een 13.5/lipo klasse hebben). Voor een parkeerplaats is het trouwens ook een erg leuke snelheid.

Nouja van 2s lipo heb ik er op het moment nog maar 1 (2s turnigy 5000mah 20c) en daarbij zitten de kabels aan het uiteinde aan de zijkant, en niet in het midden. Ik denk dat ik hem daarmee niet echt passend ga krijgen; mits ik er wat uit ga dremelen (wat ik liever niet doe :p ).
Dit bedoel ik:
T2200-3-30.jpg

Laatst bewerkt:
Even een extra vraagje, als ik op hbeurope.com kijk bij de bouwtekening van de cyclone s,
staat er bij de pinion gear 'not included' ? Zit er helemaal geen pinion gear in het bouwpakket? Lijkt me wel toch :S

Nee zit bij geen enkele auto van deze klasse of hoger.

De fabrikant heeft geen flauw idee welke motor jij gaat gebruiken. De kans dat er dan een verkeerd pinion wordt meegeleverd is behoorlijk groot. Dus vandaar geen pinion erbij. Je zal zelf aan de hand van de gekozen motor moeten bepalen/uitzoeken welk pinion voor jou het beste gaat werken.

De meeste mensen dit met een auto als deze rijden hebben een mooi bakje in hun koffer waarbij ze zowat elk pinion ter beschikking hebben om uit te kiezen en zo dus altijd wel de juist kunnen monteren afhankelijk vanwaar ze rijden.

Hmm je gaat toch niet menen dat ik speciaal voor een paar tandwieltjes (ik heb namelijk ook geen flauw idee welke ik moet hebben) een bestelling in het buitenland moet plaatsen? :(
Bij pk hebben ze namelijk een hoop onderdelen, maar deze pinions kan ik niet vinden. De spur gears daarintegen weer wel (bij de hpi onderdelen).

Laatst bewerkt:
Pinions hebben ze in elke zichzelf respecterende modelbouwwinkel van 14 tanden tot 40 tanden en dus ook bij pk.
Welke je nodig hebt hangt af van de motor die je rijd, de soort accu (5 cel, 6 cel, lipo of life) en op welk parkoer je rijd (lang of kort recht stuk)
Je begint misschien best met enkele pinions vanaf 20 tot 30 tanden en dan alleen de pare of onpare, zo kun je al even verder.

MJ

Ze hebben bij PK genoeg pinions. Als ik de manual van de Cyclone S moet geloven zit er standaard een 64dp tandwiel op. Hier genoeg keuze: http://www.pkracing.nl/pinion64klist.jsp

Je wilt op de parkeerplaats rijden en dan is 64dp eigenlijk niet heel geschikt. Elke klein korreltje zand kan al in het spur blijven zitten waardoor het een herrie begint te maken en je tandwielen geen lang leven hebben. 48dp is wat grover qua tand en wat meer geschikt voor de parkeerplaats.

Het juiste pinion is afhankelijk van veel zaken. Een belangrijke daarin is de motor en accu combinatie die je gaat rijden. Dus als je weet wat je wil gaan rijden is daar wel advies in te geven maar dan moet je nog altijd goed alles in de gaten houden qua temperatuur van de componenten.

Bedankt voor jullie input, dat gedoe met tandwielen wil ik inderdaad niet hebben. Het mag dan wel een super mooie auto zijn maar ik denk dat ik het dan inderdaad toch bij een TA-05 moet houden.
Aankomende vrijdag ga ik naar hobma toe om eens te kijken, de ta-05 ifs ziet er ook zeker wel gaaf uit.

Verder nog ideeën over een motor/regelaar combi?

Met de TA-05 heb je precies het zelfde verhaal over het vertanden. Het tandwiel wat daar bij zit is vaak bruikbaar bij de standaard motor maar ga je naar een andere motor toe is de kans groot dat je ook hier anders moet vertanden.

Juist vertanden hoort er nu 1 maal bij. Doe je dit niet heb je of geen performance/snelheid of je fikt je motor uit. Je komt er helaas niet onderuit door een ander model te kiezen het principe waarom goed vertanden blijft het zelfde.

Ik heb het niet over vertanden maar wat je zei over 64dp tandwielen. ;)
Wat tandwielen kopen vind ik totaal niet erg.

Dat kon ik er niet uithalen ;)

Je kan het standaard 64dp spur ook vervangen voor een 48dp tandwiel.

Back