Motor voor kotter HD21 'Jacob Senior'.

Droopy'ke

verslagschrijvers
Mijn volgend project -de kotter HD21- zal worden uitgerust met een schroef van 100mm die zal worden afgetopt tot 85 mm om in een straalbuis geplaatst te worden. Het schip zal een een lengte hebben van 1200mm.

Nu is m'n vraag aan de kenners onder jullie: welke motor raden jullie me aan?

Alvast bedankt.

Droop

Voor de niet kotterkenners:

hd21.jpg

(bron: ShipData.nl: Welkom bij ShipData, Visserijfoto's & Gegevens)

Dat is haar...

Mijn eigen kotter heeft indertijd gevaren met een 12 volt 720BB Torque erin, ik vond zelf dat ik daarmee (als de netten in het water lagen) té weinig power had om fatsoenlijk vooruit te komen.
een beetje tegenwind was genoeg om haar aan de kant te blazen.

Als ik jou was zou ik tóch voor een zwaarder type motor gaan. (speed900/power1000).

Of dat mogelijk is icm die schroef durf ik je niet te zeggen.

Ga je het schip van tekening bouwen? of een kant en klare romp kopen?

Arnold

Hoi Arnold,

Met deze motoren zat ik ook al in m'n achterhoofd maar ik weet ook niet of ze wel gepast zijn voor dergelijke schroef.

De romp, schroef en schroefas (met kogellagers) heb ik reeds besteld.

Via het bedrijf waar ik werk (de sloperij) ga ik nu de plannen in m'n bezit krijgen en aan de hand van deze ga ik dan het model bouwen.

Droop

Power 1000

Hoi Droop,

De Power 1000 wordt ook voorgeschreven voor de Odin van Robbe en die heeft een schroef van 95mm, met andere woorden; dat moet wel lukken :D.

Groetjes, Danny.

ik denk ook dan een 720 hopeloos te licht is hiervoor.

wel een grote schroef zeg voor een vissersboot van die lengte, is dat in het echt ook zo?

Patrick

Tja moeilijke keuzes altijds die motoren, 1 ding is zeker, kotters gaan als de brandweer en ze zijn ook nog eens beresterk, mijn eigen kotter, de HD23 is ook 120cm lang, en ook hier zit een 85mm 4 blads afgetopt onder in een tunnel, met als motor.....een Decaperm vertraagd 4:1.

hd23.jpg

hd23_dordtmund.jpg

Tom Boere

@Danny: je hebt me overtuigd. Ik ga voor de Power 1000. :D

@Patrick: Ik heb gisteren nog bij ons in de slipway een kijkje genomen (waar men de schepen op het droge trekt) naar een kotter die volledig op het droge ligt en ik kan je verzekeren dat deze schroeven echt serieuze jongens zijn. Het zijn echt grote schroeven dat die schepen hebben. Je kan als volwassen persoon gerust in zo'n straalbuis gaan staan zonder dat je met je hoofd tegen de bovenkant zal botsen. Ik zal er eens een foto'tje van nemen. :wink:

@Tom: Prachtig model, je HD23 'Vertrouwen'. Ik hoop dat ik haar zusje even vakkundig zal kunnen maken als dat jij gedaan hebt. Als je nog foto's hebt van haar dan mag je die hier gerust plaatsen hoor (kan ik later tijdens de bouw ven de HD21 van tijd tot tijd eens komen spieken. :wink: :lol:). Kan je me enigzins zeggen wat het gewicht van je model is?

Droop

Eindelijk dus eens niet een bouwpakketje :wink: Komt vast wel goed :D Maar wat maak je er nog voor extra's op? :)

Dat vermogen bij zo;n ding is meer dan genoeg jaa.. Met de intocht van zo'n 50 botters met de botterdagen vaarde de kotter EB33 ook mee.. Is een hele omgebouwde kotter.. Maar dat ding zal wel gevaarlijkt achter op me.. Ik moest remmen.. dus langzaam achteruit.. DIng kwam wel heel gevaarlijk dichtbij.. Hij deed een tik achteruit en hij lach gelijk stil.. Terwijl er toch nog best wel een goede vaart achterzat.. Niet zo heel veel schepen hebben dat denk ik.. De botters in ieder geval niet.. Maar Droop.. Met al die vissersschepen.. moet eigenlijk ook wel een botter tussen komen he :mrgreen: voor paar euro heb je bouwdoos van artesania latina :D

Hey Luc;

Die power 1000 zal meer dan ruim voldoen hoor.

Een torque 900 misschien ook nog hoor .Is sterker dan je denkt en kan makkelijk hogere stromen aan.Heb er altijd goede ervaringen mee verkregen.

Bouw je de netten werkend?Bouw je dit zelf?

Waarom bouw je de romp niet zelf?Is niet makkelijk,en vaak alle materialen verrekend duurder dan een gekochte romp, maar je krijgt er nadien wel zeer veel voldoening van.

In ieder geval veel bouwplezier!Ik volg dit draatje met plezier.

groetjes

Marc

Kotter

Môgge Tom,

Is dat toevallig de Hoop van Ledoux, ik heb er hier nog een staan.
Mooi model!!!! En verstelbare schroef.

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
@Christian: Wat voor extra's ik allemaal op het model ga aanbrengen, daar ben ik momenteel nu volop aan bezig tijdens de voorbereiding van de bouw.
In ieder geval komt er een boegschroef in (als je dat als 'extra' kan bestempelen), een geluidsmodule, een rook generator, werkende verlichting... ... . Nou ja, ik ben er nog niet helemaal uit. Ik denk dat de voorbereiding wel enkele maanden in beslag zal gaan nemen.

Prachtig verhaal trouwens over de EB33. :wink:

@Marc:

Ik heb me nog nooit gewaagd aan het zelf maken van een romp. En eerlijk gezegd durf ik er niet goed aan beginnen. Daarom dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen en me de romp heb besteld.
Ik heb net als jij ook al met het idee bezig geweest om de netten werkend te maken. Waarschijnlijk zal dit ook zo zijn. :wink:

@Rob:

Nog zo'n prachtig model waar ik stikjaloers op ben. Als het mijne maar half zo mooi zal zijn als dit schip, dan ben ik al héél tevreden.

Droop

man toch, binnenkort moet je nog een museum openen 'Droopy's shipyard'
spijtig genoeg is alles al onder de roest :-)

dit ziet er een prachtig model uit - ik ben een grote fan van houten dekken.

PAtrick

Hahahaha, met zeven van die joekels van schepen die hier nu bij ons in de living staan, is het nu reeds een mini-museum'pje aan het worden.

De toegang is hier wel gratis. :lol:

Droop

Wordt daar dan niks van hergebruikt Droop? Ik bedoel.. Er zullen vast genoeg onderdelen op zitten die nog helemaal perfect zijn.. uiteindelijk zal al het plaatwerk wel gerycled worden.. Maar zoals motor onderdelen bijvoorbeeld.. Wat wordt daar mee gedaan?

Wordt daar dan niks van hergebruikt Droop? Ik bedoel.. Er zullen vast genoeg onderdelen op zitten die nog helemaal perfect zijn.. uiteindelijk zal al het plaatwerk wel gerycled worden.. Maar zoals motor onderdelen bijvoorbeeld.. Wat wordt daar mee gedaan?
De meest herbruikbare onderdelen zoals radars, stuurwiel, radioapparatuur enz. enz. worden door de bemanningen zelf van boord gehaald.
De motor(en), pompen en herbruikbare onderdelen die nog in goede staat zijn worden bij ons ook particulier verkocht. Ook de liferafts worden meestal door de bemanningen niet van boord gehaald en dus worden die bij ons doorverkocht. Natuurlijk moet de nieuwe eigenaar van zo'n vlot dit opnieuw laten herkeuren.
Het staalschroot op zich gaat naar verschillende staalfabrieken waar het daar zal worden hersmolten tot nieuwe stalen platen.

Perk schreef:
ik denk ook dan een 720 hopeloos te licht is hiervoor.

wel een grote schroef zeg voor een vissersboot van die lengte, is dat in het echt ook zo?

Patrick
Ik had je een foto beloofd van de straalbuis van zo'n kotter.
Wel, belofte maakt schuld, Patrick en hier is ie dan:

16747a74dc1e684a.jpg

Om de grootte perfekt weer te geven was een collega zo vriendelijk om voor de foto te poseren in zo'n straalbuis (nogmaals dank Maarten :wink:)
Zoals hier te zien is, is de hoogte van zo'n buis een goeie 2,50 m.
Mijn afgetopte schroef van 85 mm (1:30) is dus perfekt van afmeting. :wink:

Droop (die gelukkig zo'n kotter-stuurwiel in z'n bezit heeft. :D)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back