Motor voor sleepboot

Hallo scheepsbouwers,
Als nieuweling op dit forum zal ik kort vertellen waar ik mee bezig ben.
Ik ben sinds ongeveer 1 jaar (met onderbrekingen ) bezig met de bouw van een sleepboot van Wijsmuller in de schaal 1 op 20.
De boot wordt ongeveer 1,5 meter en zal een waterlijngewicht van rond de 70 kg hebben.

Het aandrijf-technische deel ligt nog geheel open. Er gaat een 12V lood (auto)accu in.
Ik wil met de boot ook een rubberboot of kano kunnen slepen.

De 4 bladschroef heeft een doorsnee van 14 cm (net 1 cm groter dat de grootste schroef die je kunt kopen, dus moest deze ook worden gemaakt. De schroef zal vast niet geheel in balans zijn, maar op deze schaal zal het effect daarvan niet zo groot zijn.
De schroefas loopt in nylon glijlagers in een dikke koperen buis, die t.z.t. met olie gevuld zal worden (slaolie misschien vanwege het milieu ?)

Ik zit nu met de vraag wat voor motor geschikt is voor de aandrijving en ook om te kunnen slepen ?
Het verbruik moet ook niet te gek zijn, want de accu moet natuurlijk niet na 1 uur leeg zijn.

Wie kan mij helpen met goede tips ?
Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips over aandrijving.

groetjes
Adriaan

Een koelmotor die op de radiator van een auto staat. Bij voorkeur van een oud model AUDI (sloop) de overbrenging met vertraging via een getande riem.

Ik hoop wel dat je goed "waterzijdige" dichtingen hebt met de oliegesmeerde schroef as.
Staat niet zo fraai een oliespoor in de modelvijvers :(
Persoonlijk zou ik gaan voor vet, een iets minder groot risico.

Voor wat betreft de motor zou een hectoperm met een 6:1 vertraging het nog net aan moeten kunnen. Stroomverbruik zou dan tegen de maximale 4A aan liggen.
Je zou ook twee Hectoperms met een vertraging van 4:1 kunnen doen. Voordeel: een lager stroom verbruik per motor, en een groter stuwkracht.

Als je toch in een grote schaal bouwt waarom zou je geen 24 V toepassen

Met een beetje handigheid scharrel je 24 V motoren bij elkaar ( bv uit stadsbussen ( ventilatie systemen ) ) en een riem overbrenginging zoals Zinna al aangaf. En wat denk je van het stroom verbruik dat gaat gelijk omlaag waardoor je vaartijd langer wordt.

Gr Martin :D

invallide,mindervallide rolstoelen e.d. werken ook allemaal op 24 volt ,kan je daar ook de regel bak van slopen en het snelheidsregelaar gedeelte er van gebruiken ,heb je dat ook gelijk ,die dingen worden wel eens afgekeurt ,terwijll het motorisch en electrisch gedeelte nog perfect is ,zoek hiervoor eens bij een bedrijf als welzorg ofzo ,zitten door heel NL!goede en goedkope oplossing denk ik !

ennee
gezien dit de afdeling bouwverslagen is ,heb je foto's ??en hoever ben je nu ?

mzzls
erik

Allemaal bedankt voor de antwoorden.

De 24V optie spreekt me wel aan, alleen moet ik dan naar lagere accu´s om gaan zien.
De auto-accu die ik nu heb past wel onder het dekhuis, maar niet onder het achterdek.
Er zouden wel 2 (lagere) accu´s in serie achter elkaar passen. Ook goed voor de ballast.

Hoever ik ben ?
Welnu ik ben wat onconventioneel begonnen.
In een heel ver verleden ben ik eens op een soortgelijke schaal begonnen aan de "Anthonie Junior" ( met straalbuisroer) en daarin lag een blowermotor van een autobus. Het werkte perfect. Door ruimtegebrek heb ik destijds de romp weggegeven (heb ik nog steeds heel erg spijt van).

Maar gedane zaken nemen geen keer en dus ben ik begin 2007 weer begonnen. Als Vutter heb je wat meer tijd.
Het klinkt heel gek, maar ik ben begonnen (nadat ik de tekeningen op de schaal 1:20 had hertekend) met de bouw van de schoorsteen. Toen dat gelukt was, volgde de schroef (14 cm diameter).
Toen dat klaar was, durfde ik verder met de rest.
Inmiddels is alles wat op of boven het dek staat, gereed.
Nu alleen de romp nog en de aandrijving.

Van de bovenbouw werkt alle verlichting zoals het door het BPR is voorgeschreven voor een sleepboot. De radar draait. De sloep/bijboot kan worden gestreken. De ankerlier kan één van de 2 ankers laten vallen en weer "anker op" laten gaan. De roer aandrijving werkt.

Alleen dus nog de romp en de aandrijving.
Ik heb een heel bouwverslag in Word. Maar ik weet niet hoe je dat kunt plaatsen. Ik zou een recente foto (of meer) kunnen plaatsen, maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik krijg een vraag om een URL en daar kan ik niets mee.

Groet
Adriaan

... Ik heb een heel bouwverslag in Word. Maar ik weet niet hoe je dat kunt plaatsen. Ik zou een recente foto (of meer) kunnen plaatsen, maar ik weet niet hoe dat werkt. Ik krijg een vraag om een URL en daar kan ik niets mee.

Groet
Adriaan

Adriaan, welkom!
Dat verslag in Word:
Kopieren, dan in dit topic een nieuwe reactie openen en daarin plakken.

m.b.t. de foto's: je kan eventuele foto's naar mij mailen, dan zit ik ze hier wel in. Je krijgt zometeen een PB met mijn mailadres.

Hallo Erik en Roel,

De vervaardigde documentatie bevat een deel over het originele schip (en zusterschepen) en vervolgens een groter deel over de bouw van het model.
In het word document zitten alle foto´s verwerkt. Helaas lukt het niet om het document compleet te kopieren en in een "Bericht van het Forum" te plakken.

Desnoods kan ik wel een beknopt uittreksel maken en er foto´s bijplaatsen, als ik maar weet HOE je foto´s plaatst bij de tekst.
Maar het blijft jammer dat je niet een WORD document als "bijlage" kunt toevoegen.
Groet
Adriaan

Back