motor voor speedboot

• Topicstarter Topicstarter mauerpower
  • Startdatum Startdatum
M

mauerpower

Guest
beste mensen,

ik heb een speedboot gemaakt van 93 cm lang en 25 cm breed. ik heb alles (besturing etc.) behalve een motor, nu is mijn vraag: raadt men mij aan om er een brandstofmotor in te zetten of een electro (brushless)???

maurits

ik ben gisteren pas lid geworden van dit forum en ik heb nog niet alles door. zo ook niet hoe ik hier een foto moet plaatsen... dat gaat voorlopig dus niet door. maar als je zou afgaan op je gevoel, wat zou je zeggen over de motor?

op gevoel kunnen we nog weinig zeggen.
stuur anders een mail met de foto naar info(at)jaimyomlo(dot)net

de foto komt eraan of is er al. dan nog iets: de schroefas. ik was ff naar de modelbouwshop geweest om info te vragen over hoe ik de schroefas het beste in de boot kan monteren (dus met name welke hoek). ze konden me er daar niet veel over vertellen maar zeiden dat er misschien een formule zou zijn ofzo om het uit te rekenen. weet jij daar meer van?

Hoi Maurits,

Welke modelbouwwinkel ben je geweest?

De boot is behoorlijk aan de maat met 93 x 25 cm, wat is je budget, en hoe hard zou het moeten gaan?

Een paar foto's zou wel prettig zijn, om er verder iets zinnigs over te kunnen zeggen...

Groeten, Jan.

ik ben bij modelbouw krikke te groningen geweest. inmiddels heb ik voor totaal ongeveer 300 euro een inline 600 brushless van graupner, een gn genius 80 regelaar en wat ander toebehoren gekocht. toch bedankt voor de moeite mijn bericht te lezen.
maurits

Hallo Maurits,

Welke 600 versie heb je gekocht, de 600M (8-pool)of de 'gewone' 600 (16-pool)?

Volgens de Graupner site zijn beide modellen niet meer leverbaar, dus ik hoop, dat Krikke je een leuke korting op het 'Auslaufmodell' heeft gegeven.

Gezien je woonplaats, was ik er al bang voor, dat je bij Krikke was geweest; aardige jongens daar, maar ze hebben de ballen verstand van boten...
Heb je je romp meegenomen naar de winkel?
Als je dat gedaan hebt, dan bevestigt dat mijn mening over hun deskundigheid.

De 600M wordt door Graupner aanbevolen voor de Megadragster, een mono II boot van 672 x 180 mm, da's ruim 25 cm korter als jouw romp en 7 cm smaller (foto?).
Op 12 cellen heb je dan ruim 37000 toeren onbelast, wat voor een oppervlakte aandrijving nog goed kan.
Ik vind de motor echter aan de kleine kant voor zo'n grote romp.

Als ze je echter de 600 hebben verkocht, kom je met 10800 toeren (900KV aan 12V) aanzienlijk te kort om je boot op snelheid te krijgen, deze motor is gemaakt voor vliegtuigen.

De Genius 80 is een goede regelaar, echter met de beperking van 10 cellen (12V) niet direct mijn eerste keuze voor zo'n grote boot.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
ik heb mijn romp zeker meegenomen. zij zeiden dat alles mogelijk was. wat betreft de motor heb ik geen idee welke het is. de man die mij hielp zei dat hij die motor (+regelaar) zelf vroeger voor een soortgelijke boot had gekocht. dus dat hij hem vroeger zou hebben besteld klopt, maar de rest is dan een mooi verkooppraatje. ik heb er een batterij met 7 cellen voor gekocht (8.4 V). in de winkel is mij verteld dat hij 2500 toeren per volt draait, dus 8.4x2500= 21000 toeren. met een maximum van 12 cellen voor de motor, dus max. van 30000 toeren leek mij 21000 niet slecht. zo zit het dus, wat kortingen betreft: van de regelaar is een tientje af, de schroefas en schroef waren gratis maar de motor??? oh ja, en toen ik de volgende dag daar weer kwam om nog een busje verf te kopen, was ie wel een euro duurder dan de vorige 2... ik denk trouwens dat ik, als ik de huidige aan de praat heb, aan een nieuwe boot begin. eentje gemaakt naar de motor, niet andersom.

maurits

en als je een foto wilt, geef ff je e-mail. ik heb nl nog steeds geen idee hoe ik hier een foto kan plaatsen.

maurits

Niet goed, 7 cellen op zo'n grote boot.
Veel te weinig toeren.
Motor is ook te klein.
Ze wilden gewoon van een oude motor af.

Maurits, je bent bij de poot genomen.

Ik zou gebruik maken van mijn recht als consument en de koop ongedaan maken.

Voor het geld dat jij eraan hebt besteed, is er best een aanvaardbare aandrijving te vinden voor jouw romp, jammer genoeg niet bij Krikke.

Groeten, Jan.

Hallo Dennis:

https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6534
Volgens Graupner is het een 12V motor, maar daar 'ie wordt aanbevolen voor de MD, die op 12 cellen vaart, durf ik wel te zeggen, dat 'ie 14 cellen wel zou moeten kunnen verdragen.
Zorg er wel voor, dat je regelaar dat ook kan, met name de ruim 41000 toeren onbelast is geen sinecure.

Ik neem aan, dat 'ie in een rigger komt?
Anders zijn zulke toerentallen vrij zinloos (Lees: je klopt schuim...).
Ik zou de motor wél goed (water)koelen.

Groeten, Jan.

weet toevallig iemand nog een plek, in belgie waar de inline 600M nog op voorraad is?
ik zou er nog 1 moeten hebben voor 12 juli met een waterkoeling :?

grtz

ok. ik zie mijn fout in, ik heb te snel gekocht. maar als ik een nieuwe boot maak, kleiner. kan het dan nog 'goedkomen' met de elektronica waarover ik nu beschik. wellicht ruil ik alleen de batterij voor een sterkere...

maurits

Hier de foto's van de boot van Maurits.

Vertel eens wat meer over je boot; welk hout heb je gebruikt? Wat weegt de lege romp?
Is de oranje vloer vast, of kun je er onder komen om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen?

Groeten, Jan.

ok. ik zie mijn fout in, ik heb te snel gekocht. maar als ik een nieuwe boot maak, kleiner. kan het dan nog 'goedkomen' met de elektronica waarover ik nu beschik. wellicht ruil ik alleen de batterij voor een sterkere...

maurits

Hallo Maurits,

De motor is zeker bruikbaar voor een kleinere romp, de regelaar is een ander verhaal, omdat die slechts tot 12V (= 10 cellen) gaat.

Als je de motor en de regelaar in één boot wilt gebruiken op maximaal 10 cellen, zul je een erg licht en lichtlopend (met steps!) model moeten bouwen vanwege de beperking van de regelaar.

Dit type romp bv loopt erg licht:

De foto's zijn van mijn 110 cm versie, gepland voor 20-24 cellen.
Voor jouw motor/regelaar combinatie zou een 60-70 cm versie groot genoeg zijn.

Groeten, Jan.

over de materialen: de buitenkant, onderkant, bovenkant en oranje 'bak'. zijn van 3mm balsa. het klinkt vast ingewikkeld, maar onder het dek ligt een triplex plank, precies dezelfde vorm als het dek, maar met vrij grote gaten. dit om hem zo licht mogelijk te houden, maar het triplex om wel de nodige stijfheid te creeeren. daaronder staat loodrecht, in de lengte van de boot een triplex plank. en aan de zijkant daarvan zijn weer spanten om de balsa bodem op vast te lijmen. ik heb echter een verandering aangebracht, hiervoor zijn echt foto's nodig maar het zwaartepunt kan zeker lager komen. ik ga uit van een gewicht van 800 gram. meer fotos zijn onderweg

Back