Motor voor torpedo

Hallo,

ik ben op zoek naar een motor voor mijn torpedo's in wording maar heb zelf niets gevonden, de binnen diameter van het sigarenkokertje is 15,50MM, dus de motor mag een maximum maat van ongeveer 15,4MM hebben, weet iemand hier meer van?

alvast bedankt

Floris

Hoi Floris,

Graupner Speed 195? Die ga ik ook gebruiken in mijn torpedo's voor een MTB. Ik heb iets meer ruimte, schaal 1:24, binnendiameter 17,5 mm.

6393.jpg

SPEED 195 4,5V
Best.-Nr. 6393 EUR 3,95 *
* unverbind. Preisempfehlung inkl. MwSt.

Technische Daten:
Nennspannung 4,5 V
Betriebsspannungsbereich 1,2 ... 7,4 V
Leerlaufdrehzahl ca. 16000 min-1
Leerlaufstromaufnahme ca. 0,1 A
Stromaufnahme bei max.Wirkungsgrad ca. 0,35 A
Blockierstromaufnahme ca. 1,25 A
Höchster Wirkungsgradohne Getriebe ca. 45 %
Zulässige Motorlaufrichtung L und R
Gehäuselänge ohne Welle 19,5 mm
Gehäusedurchmesser 11/15 mm
Freie Wellenlänge 5 mm
Wellendurchmesser 1,5mm
Gewicht 8 g

Hallo,

@roel

ik kan het joop wel vragen maar als ik het mij kan herrineren zijn zijn sigaren 21MM dik, zal zijn motortje ook wel groter zijn... denk ik, ik stuur wel een pbtje

@lex

dat motortje ziet er goed maar een vraagje: hoeveel batterijen heb je daar voor nodig, met 1 batterij is mijn sigaar al bijna vol(ik moet wel bekennen dat mijn sigaren niet op schaal zullen zijn, ik heb geen sigarenbuisje van 12MM kunnen vinden de kleinste was 16MM)

mvg Floris

Ik gebruik deze accu'tjes:

250270_BB_00_FB.EPS.gif

NIMH SPECIALACCU 160MAH
Bestnr.: 250723 - 89
vanaf 4,70 EUR

Type Spanning Capaciteit
16AAAM1AP 1,2 V 160 mAh
10x14 mm, 3.8 gram/stuk

Vier stuks dan, bij mij past dat ook net, al wordt het gewicht wat kritisch. Bij jou nog wat meer denk ik, met de kleinere maat. Maar op drie cellen zou het ook prima moeten kunnen, misschien dat ik dat ook nog doe.

Hallo Floris

Ik zou eerst de topic TORPEDO'S aandachtig lezen,daar staat meer informatie op dan je denkt,niet alleen van mij ,maar ook van ander duikbootbouwers.

Gr Joop

Ik heb onlangs een oude CD-rom speler gedemonteerd (gesloopt klinkt wat cru :wink: ) omdat ik wel eens wilde zien wat daar nu precies in zit. (Er zijn al heel veel topics over het ombouwen vanCD-rom motoren, en nu wilde ik het zelf wel eens zien.)

Er zitten 3 motoren in een CD-rom:
1 voor de aandrijving van de CD, ik denk dat deze motoren gebruikt worden om om te bouwen.
1 motor voor de aandrijving van de lade (dit lijkt me een krachtig motortje)
en 1 motor voor de aandrijving van de lees laser. Deze motor had ik al in gedachten toen deze draad opgestart werd, maar ik had de motoren toen nog niet gemeten.
Heb ik nu wel gedaan: de motor is ongeveer 16 mm rond met 2 platte kanten. Over deze platte kanten gemeten is de motor 12 mm.
Wellicht is dit een kandidaad?

In ieder geval: succes!

Wim

Hoi Wim,

Weet je ook op welk voltage dat motortje moet lopen? De maat is gunstig, alleen krijgt een CD-ROM drive geloof ik 12 volt. Zoveel accu'tjes passen weer niet in een torpedo.

Ik heb geen idee Lex.
Ik ben alleen nog maar met de schroevendraaier bezig geweest.

Soms wordt de spanning in electronica teruggeregeld naar 5V, dus dat biedt perspectieven.
Zal vanavond dat motortje eens aan de prik hangen.

Wim

lex bij nedis zijn deze te bestellen
en ze hebben ook de type nummers van deze en de data scheet
je hebt een kvk dan kun je je laten in schrijven bij nedis

ik moet het ook nog steets doen dat aan melden

marc

Dank Marc,

Die ziet er bijna exact uit als een Speed 195 motortje, alleen draait die meer toeren, en weegt 8 gram ipv 11. (zie tweede posting in dit draadje)

Helaas ligt mijn torpedo project even stil. Wel heb ik een minimotor en een hele klein accuutje weten te vinden. (zie draadje over torpedos's)

PICT2055.JPG

Dit motortje kwam bij www.mikroantriebe.de vandaan en heeft de volgende specs:

Mikromotor 1,3 Volt Maße: D=6mm L=15mm, Welle 0,8mm, Gewicht: 1,6g

Groetjes:

Mathijs

als wim nog weet wat voor een cd-speler het was type en merk

kunnen we kijken welk loopwerk er in zit (zat) en daarbij welk motortje in dat loopwerk zit (zat) en daar mee de sheed opzoeken van het motortje

denk ik ,
toch

denk ik.

marc

ik type het type "F F - 0 3 0 " en zonderspaties even later staat er even030

roel help?

OK,

hier ben ik met het verlossende antwoord. (hoewel; gedeeltelijk)

het motortje loopt lekker op 4 cellen. op 6 cellen giert hij het uit.
Ligt natuurlijk aan de schroef, maar ik denk dat het zeker zou kunnen.
CD rom is overigens een "standaard" Chinese A-Open 52 speed. Algemeen verkrijgbaar op de eerste de beste rommelmarkt voor een paar Eurie. De mijne heb ik uit een afgedankte PC van een collega, en was dus voor niets. Misschien eens bij een PC boer kijken?

Over dat F F: in MSN taal is F F (zonder spatie natuurlijk) een afkorting voor "even". In het verleden is er nogal wat bezwaar geweest tegen het veelvuldig gebruik van MSN taal en er is daarom een filter die dit soort taalgebruik tegenhoud. In jou geval dus "helaas"

Ik zal straks even ( f f :wink: ) kijken wat er op de motoren staat. Post ik morgen wel.

Wim

Hoi Mathijs,

Ik heb die "powerplant" van jou live mogen zien, en ik ben blij dat ik iets meer ruimte heb. :lol:

Maar voor de goede orde ga ik mijn torpedo-verhaal naar het "torpedo"-draadje verhuizen. Dan wordt het wat centraal gehouden. Ik ga zo wat foto'tjes maken waar ik mee bezig ben.

Zoals toegezegd hierbij de foto's van de motoren:
cdrom1.jpg

en
cdrom2.jpg

De bovenste code zal het type zijn, de onderste is denk ik de productie code.

Op de printjes van de lade motoren stond als producent:
WAN NIEN
en
SUNG WEI

Wellicht kunnen jullie hier iets mee.

Wim

hallo allemaal,

de afgelopen 4 dagen ben ik op vakantie geweest in centerparcs, uiteraard heb ik tussen het zwemmen door ook lustig er op los getekend en heb een sigaar gerookt(tja er past zo weinig meer in als er zo'n sigaar in m'n toekomstige sigaar behuizing zit :wink: ),maar na de torpedo in mijn fullscale tekening in te tekenen ben ik tot de konklusie gekomen dat een torp van 16MM bij 175MM toch ech nie past, het ziet er gewoon niet uit, dat wordt dus toch maar weer 12MM doorsnee.
trouwens de battereitjes die lex in z'n bericht had gezet blijken bijzonder geschikt voor mijn projekt.

mvg Floris

Back