motor vraag

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door bad65, 20 apr 2019.

  1. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    Ben me wat aan het orienteren voor de motor voor mijn nog te bouwen kajuitjacht van Aeronaut. Wil er weer een brushed motor inzetten met NiMH accus die ik heb liggen. Nou zie ik dat er veel motoren vanaf 12V gaan. Kan ik voor deze ook mijn 7,2 NiMH gebruiken? Het lijkt me dat dat wel werkt, alleen langzamer. Of ben ik nu aan het hallucineren?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe groot is dat kajuitjacht en hoe groot is de diameter van de schroef? Een Bühler Zon 03 zal op 7,2 Volt zo'n 2000 toeren maken. Mijn Bugsier 3 bereikte daarmee met de losse boot een acceptabele snelheid. Een optie zou zijn om je 7,2 V pakket uit te breiden met 4 Nimh cellen. Dat heb ik ook gedaan en het werkt al jaren prima. Heb de 4 Ah cellen 2 aan 2 verpakt in plastic pijp en klem gezet met een rubber ring achter een RVS M-4 bout. Eindkappen vastgelijmd met secondenlijm. Nu zou ik ze aan elkaar solderen. Tronic cellen gekocht via een grootgrutter a 3 Euro per 2. Moet je willen en durven. Kijk maar of je zoiets wilt. Gr. Klaas.
     
  3. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    tnx voor je reactie maar dat gaat me boven me pet. Ik heb accus liggen van 12, 8 en 7V en wilde die allemaal kunnen gebruiken ... De boot is de Victoria, zo n 70 cm lang
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu gaan jouw vraag en antwoord een beetje boven mijn pet. Je vraagt iets over een 7,2 Volt accu, daar krijg je antwoord op en dan kom je opeens met andere voltages. Diameter van de schroef is niet bekend? In principe is de Bühler Zon 3 qua gewicht een vrij zware motor, maar voor een borstelmotor ontzettend zuinig met stroom. Vraagt daardoor een vrij lichte regelaar. Je Victoria moet alle gewicht (accu en motor) wel kunnen dragen. De Bühler presteert prima op 12 Volt en consumeert dan maximaal 1 Ampere/uur. Loopt op kogellagers, is niet de goedkoopste in aanschaf, maar wel waar voor zijn geld. Heb er 3 van in gebruik en ben er zeer content mee. Met de Bühler krijg je je Victoria niet in plané. Dan moet je voor een lichtere aandrijving (buitenloper + lipo) kiezen. Meer kan ik er niet over zeggen.
    Raad je aan zoveel mogelijk bouwverslagen te zoeken en daar je voordeel mee te doen. En voor jezelf bepalen wat je wilt en daar dan gerichte vragen over te stellen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    was geen aanval naar jou, ik wilde alleen weten of een 12v motor op een 7,2 volt accu kan lopen
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Natuurlijk kan dat, maar het aantal omwentelingen en koppel neemt navenant af. Zie het ook niet als een aanval, probeer je alleen maar zo goed mogelijk te helpen en je te laten begrijpen waar je mee bezig bent. In wezen is het de schroef die bepaalt hoeveel vermogen je kunt afgeven aan het water. Het is vanzelfsprekend dat de motor dat vermogen moet kunnen leveren. Stel dat je schroef 15 Watt af kan geven en je kiest daar een 12 Volt accu bij. Een motor die dat vermogen kan leveren gebruikt daarbij 1,25 Ampere. Bij 6 Volt verdubbelt het Amperage naar 2,5. Nemen we als voorbeeld even de Bühler, die ik noemde dan zal die op 12 Volt ongeveer 12 Watt aan de schroef kunnen leveren. Bij 7,2 Volt zal dat terug gelopen zijn naar ongeveer 5 Watt. Dat is minder dan de helft, maar wil niet zeggen dat je schip maar half zo snel vaart. Schat dat het ongeveer 3/4 van de snelheid op 12 Volt is. Alles zo eens overwegend zou ik niet voor een 12 Volts borstelmotor kiezen.
    Dan zou ik gaan voor een brushless buitenlopertje met regelaar en programmeerkaart. Zie links. Gr. Klaas
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-d2836-11-750kv-brushless-outrunner-motor.html
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
     
  7. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    tnx voor de info
     

Deel Deze Pagina