Motor vraag!

Hallo allemaal,

Een vraagje: Ik heb een multyplex Magister electro vliegtuig en daar zit een Permax electromotor bij. Nu zit er om deze motor een metalen ring (huls) met de tekst van het type en merk enz, Deze "huls" kan er gemakkelijk af. Mijn vraag moet ik hem laten zitten? Of kan ik hem weghalen zodat het gewicht bespaart? Of moet hij blijven zitten ivb met magneetvelden? :roll:

Als iemand het weet?? :lol:

Ja, waarom haal je de vleugel er niet van af. Scheelt ook gewicht.

Erom laten zitten voor het magneetveld.
Scheelt minstens 5% in rendement bij zware belasting.

Ik ben benieuwd naar de prestaties van die kist.
Laat eens weten hoe het functioneerd.
De theorie klopt in elk geval (8x30A = 240 watt = 100 watt/kg enz...), maar het motortje moet wel hard werken in die grote kist.

Hallo Harold,

Je maakt een mooi verhaaltje maar een antwoord op mijn vraag heb ik nu nog steeds niet. En de vleugel laten we me maar zitten!! Dat zou jij als deskundige toch moeten weten!! :roll:

Dus?? Moet ie blijven of niet?? en zo ja??? waarom???

Vriendelijke groet,

ik heb gehoord dat je motor sneller word als je hem eraf haalt, maar vlgens mij makt het niks uit, ik haal hem er altijd af

mzzl....Daniel........ 8)

Hallo Loek,

Wat Harold bedoeld is dat de weekijzer(want dat is het materiaal)ring ervoor zorgt dat het magnetisch veld van de ferrietmagneten in de motor versterkt worden (5% meer rendement).

In de praktijk betekent dat de motor iets minder stroom nodig heeft om dezelfde propellor met het zelfde toerental rond te draaien.

Conclusie: Laten zitten! De ring weegt ongeveer 10 gram, wat op het totale gewicht minder dan 1% is, terwijl het in de stroomconsumptie ongeveer 5% scheelt (1 tot 2 Ampere minder stroom).

Er zijn met de zoekfunctie vast nog wel wat uitleg topics te vinden over de werking van zo'n weekijzer ring.

Zoek op ring of fluxring of flux of weekijzer!

Hans

loekvanbergen zei:
Hallo Harold, je maakt een mooi verhaaltje maar een antwoord op mijn vraag heb ik nu nog steeds niet ...
Jawel :)

Harold zei:
...Erom laten zitten voor het magneetveld. Scheelt minstens 5% in rendement bij zware belasting ...

De ring zorgt voor een hogere magnetische flux. Met ring heb meer koppel per Ampère waardoor je een zwaardere prop kunt draaien, zonder ring wil de motor meer toeren draaien bij een gegeven spanning.

Hallo Loek,

Als ik jou was zou ik wel de sticker er af halen, krijg je motor wat meer koeling.
Zo'n sticker vorm een isolatielaag door de lijm en papierlaag

Groetjes, Janneman

Allen bedankt voor de informatie,

Ik laat de ring zitten.

Moet nu nog een manier zien te vinden om de boel een beetje te kunnen koelen. (motor,regelaar en accu) Nog ideeen? Zat te denken om de neus voor de Brandstofversie te gebruiken omdat hier een wel een mooi groot koelgat zit ivb. met de koelkop van de brandstofmotor. Al weet ik niet hoe dat de vliegeigenschap gaat beinvloeden.

Back