motor vraagje

Een vriend van mij had een motor vraagje:

ik heb een speed 600 bb 8,4 volt. hiervan zijn nu de koolborstels versleten. ik vaar nu op 3 cellen lipo en nu is mijn vraag: wat is een goeie vervangingsmotor hiervoor? ik vaar met een 64cm crackerbox met een 36x 1,4 prop en heb ook nog een 31x1,6 prop liggen de motor mag maximaal 52 ampere trekken anders kan mijn regelaar dit niet aan.

Als de 600BB goed bevalt, zou ik dezelfde motor weer nemen.

Een 'snellere' vervanger is de Jamara / HéLeN 600HSBB met 22.000 toeren aan 7,2V (op 11,1V zit je dan over de 33.000 toeren (onbelast)).
Dat lijkt me een beetje teveel, bovendien zijn de (zachtere) koolborstels van de 600HSBB met dat Voltage zó weg (10 - 20 x varen).
Daar de meeste 600 motoren ontworpen zijn voor 7,2 - 8,4V, moet je met je (veel) hoger Voltage sowieso rekenen met meer slijtage.

Heb je waterkoeling op je motor (can- én borstelkoeling)?
Da's eigenlijk 'verplicht' met 11,1V.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan,

Op de 600BB ging de boot al aardig snel, volgens mij wou hij nog iets sneller. Zou dan de speed 600BB race goed zijn? Hij heeft een koelspiraal rond zijn motor, borstels worden niet gekoeld.

gr. roman

Elke 600 motor krijgt het zwaar op 11,1V

De Speed 600 Race (6312) 8,4V lijkt mij een flinke stap voorwaarts wat toerental betreft.
Start wél met een kleinere prop om 'smoke on the water' in de eerste paar rondjes te voorkomen.(de koolborstels moeten eerst nog de vorm van de collector aannemen, voordat het contact 100% is, direkt volgas kan je collector onherstelbaar laten inbranden omdat het contactoppervlak (nieuw) maar heel klein is.)
Als alles koel genoeg blijft kun je groter gaan proppen.

Extra borstel-koeling is aan te bevelen.

Groeten, Jan.

Back