motor wordt veel te heet...

Heren,

Ik heb sinds een 3tal weken een Traxxas Stampede vxl. Leuke auto, alleen wordt de motor enorm warm. Ik heb vandaag 1 Lippo 3cel 2200 en een 3cel 5000 ma leeg gereden en de motor werd gemeten en was 95 graden. Dit ondanks dat het regende en er op nat gras en door plassen gereden werd. Er werd wel goed door gereden op het vliegveld maar toch.. De auto wordt verkocht als een RTR dus kan ik toch veronderstellen dat de auto erop voorzien is. Volgens de winkelier moet ik experimenteren met andere tandwielen, Spur en pinion, Hij heeft er me al verschillende verkocht, helaas zonder verbetering. Het is zelfs zo dat op een warme dag de auto ier gewoon mee stopt. De led knippert langzaam alsof de lipo leeg is maar dat is niet zo, als ik de voedingskabel dan even uittrek en weer insteek dan kan ik weer wat rijden. Ik kan de motor echt niet aanraken, zo warm is die, vandaar de tempmeting. Wat zou ik hieraan kunnen verhelpen?
De regelaar had ongeveer 75 graden.

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
zo ver ik weet rijden de meeste auto's op 7,2 volt dat is een 2s lipo
als je er dan een 3s lipo met 11,2 volt op zet gaat de motor sneller maar gebruikt ook veel meer stroom en word dus ook veel warmer
maar ren nouw niet gelijk naar de winkel voor een 2s accu kijk eerst eens of er geen rc colega in de buurt er een te leen heeft om eens uit te proberen hoe de auto hier op rijd want hij zal op een 2s toch wat minder rap zijn zeker in zwaar terein

hij reed op 3s door nat gras,weet je hoeveel weerstand nat gras heeft en dan raar vinden dat alles heet word.dat word het normaal op 3s al redelijk snel.

hij reed op 3s door nat gras,weet je hoeveel weerstand nat gras heeft en dan raar vinden dat alles heet word.dat word het normaal op 3s al redelijk snel.

OK misschien waar, maar in de manual en op de doos staat duidelijk dat de Stampede op 3 Lipo's kan. Als ik dan zo'n RTR koop dacht ik te mogen verwachten dat het dan ook zo is? En toen de zon scheen was het gras wel droog, toen ging die helemaal in warmte alarm... Een stampede is toch bedoeld om op ruig terrein te rijden dacht ik zo.
Wil dat zeggen dat Traxxas te positief is in zijn voorstelling van hun modellen?
Ik heb 3cels Lipo's omdat ik die ook in mijn vliegtuig gebruik.
Even de link gelezen, maar als ik dat goed begrijp heb ik een "hot motor" een "hot ECS" en "warm batteries"
Is dat dan overgeared of undergeared?

mvg

Dirk

er staat denk ook in de manual dat als je een 3s gebruikt je de vertanding aan moet passen.
ff een stukje van de site van traxxas.
Battery is cool but the ESC and motor are hot.
The electronics are under high load. This can be caused by operating style (abusive driving), a high resistance environment (water, mud tall grass etc...) or binding somewhere on the truck. Install a smaller pinion gear or remove the cause of the high load. Test the drive line by removing the motor, holding the truck in the air and spinning the spur gear by hand. The rear wheels should turn with no resistance at all (all 4 wheels should turn in 4 wheel drive vehicles). Spin the front wheels to make sure they also spin with no resistance. Test the motor by turning the pinion gear. If the motor is binding, give it a thorough cleaning with motor spray and then re-lube the bushings with light machine oil and try again. If a thorough cleaning doesn't fix the binding problem, rebuild (Brushless) or replace (brushed) the motor. If you find resistance you must locate the source and eliminate it.

Patricbaja,

Dit heb ik gemist in de manual. mss verwacht ik teveel van de Stampede. Wat raad je aan als vertanding van de spur en pinion? Hoe kan ik het maximum puren uit de auto?

Dirk

kijk es in de manual, meestal geeft men een tabel op wat gaat als combo spur en motortandwiel. hoe hoger het gearcijfer hoe minder stroom de motor neemt en hoe minder warm de motor wordt.
vb 7.23 of 5.75 gearratio. over het algemeen houdt men voor een offroad een hoger ratio dan een onroad die vb 4.52 heeft (hangt van type motor af ook natuurlijk, vb een 6.5 turns of een 13.5 turns)
probeer met twee vrij uiteenloopende waarden om een duidelijk verschil te kunnen zien.
Met enkel 2 of drie tandjes op het spurtandwiel verschil gaat men weining merken natuurlijk.
In wedstrijdverband gaat men meestal op 2cell rijden (540 type motoren) net omdat de motor hier volledig gestrest wordt en zoal vrij warm komt.
gtjes

Laatst bewerkt:
Back