motor

• Topicstarter Topicstarter Arno
  • Startdatum Startdatum
In Veenendaal bij quartel heb ik hem gekocht.
Laat ik de vleugls maar even versterken dan, moet dat rondom de vleugels?
O ja, op de doos staat dat hij 1900 gram weegt en een spanwijdte van 150 cm
Is 10/6 de juiste propellormaat of moet er een 11/5 op?

inderdaad, wat ron zegt is wel belangrijk.
je moet geweven glasmat hebben, niet dat vezelachtige pluisspul om autos mee te repareren.
ga in de modelbouwwinkel even informeren, en zeg waar je het voor nodig hebt, zodat je het goede aanschaft.

Ah, Quartel... Bij ons is er iemand op de club, die heeft ook een ARF Charter gekocht, en daar zit dus ook precies de zelfde motor bij (ook met Robbe Sticker e.d. op de doos). Dus hij zal er wel bij horen, en ik denk niet dat ie is getild. Het pakket zal wel zo kant en klaar van robbe komen. Even over die glasmat/ dat glasweefsel.. kan dat achteraf nog bij een al kant en klaar bespannen vleugel? Of mag je dan gelijk al folie e.d. gaan verwijderen en het hele uiterlijk van het ding al verpesten?

Even over die glasmat/ dat glasweefsel.. kan dat achteraf nog bij een al kant en klaar bespannen vleugel? Of mag je dan gelijk al folie e.d. gaan verwijderen en het hele uiterlijk van het ding al verpesten?
Je zal wel inderdaad eerst de folie moeten verwijderen alvorens je de glasmat kan aanbrengen.
Je hoeft alleen in het midden van de vleugel de folie te verwijderen, de glasmat met epoxy aan te brengen, en vervolgens weer een stukje folie aan te brengen. (Echt verpesten is het niet, maar je zal het wel zien ja denk ik).
Tip: aangebrachte folie kan je het beste met een niet al te warme soldeerbout "snijden" en vervolgens lostrekken ;) )

Als het echt nodig is lijkt me dit wel een zware design fout. Het hele pakket komt met motor en al bij Robbe vandaan namelijk.

Zit er dan niet standaard glasmat op de vleugel van de ARF-versie? 8O

Ik weet wel dat als ik een model verlies/crash door een constructiefout, de kans klein is dat ik het toestel nog een keer zou kopen.
Een beetje korte termijn denken, dat goedkoper produceren, als je het mij vraagt. :?

In het boekje stond dat er een 11/5 op moet, waar is die maat dan voor?

11 betekent 11 inch diameter, 5 betekent 5 inch spoed. Elders in dit forum staat wel meer info over wat spoed eigenlijk inhoudt (simpel gezegd is het 1x de propeller door de lucht ronddraaien zonder slipverlies) Even de zoekfunctie gebruiken en je zult het ongetwijfeld vinden. Om bij een grotere diameter hetzelfde toerental te verkrijgen, moet je minder spoed toepassen, je verplaatst dan in feite meer lucht met een lagere snelheid. Bij een van nature snel model wordt dus bij voor keur met een kleinere diameter en een grotere spoed gewerkt dan bij een langzaam model, zoals bijv. een trainer.

DualdudE zei:
Als het echt nodig is lijkt me dit wel een zware design fout.
Dat is het ook... :cry:
Die ARF Charter vliegt als een engeltje met een OS .25 LA . Ik moet er niet aan denken, wat er kan gebeuren als een nieuweling er een .36 op zet.
Kijk, ik houd zoiets wel heel, maar daar heb jij als beginnend vlieger zo weinig aan. O ja, ik heb met zo'n .25 geen problemen bij windkracht 5...

Bruno van Hoek zei:
DualdudE zei:
Als het echt nodig is lijkt me dit wel een zware design fout.
Dat is het ook... :cry:
Die ARF Charter vliegt als een engeltje met een OS .25 LA . Ik moet er niet aan denken, wat er kan gebeuren als een nieuweling er een .36 op zet.
Kijk, ik houd zoiets wel heel, maar daar heb jij als beginnend vlieger zo weinig aan. O ja, ik heb met zo'n .25 geen problemen bij windkracht 5...

Hm, onze club-charter (geen ARF) zit een .25 FP op, met weinig tot geen wind..zoals vandaag, moet je voor gaan staan en mee blazen om van de grond te komen :P En dan heb je alsnog geen milimeter veld over :P "Met de wieltjes over 't hek" (alternatief op met de hakken over de sloot :P)

Dit komt waarschijnlijk door de motordomping. Als je zeker weet dat je genoeg snelheid hebt effe het gasdicht trekken en het model komt los maar dan ook direct weer volgas geven.

Theo Coenen zei:
Dit komt waarschijnlijk door de motordomping. Als je zeker weet dat je genoeg snelheid hebt effe het gasdicht trekken en het model komt los maar dan ook direct weer volgas geven.

He , dit verschijnsel ken ik niet, ik heb danwel nog niet gevlogen, maar heb er ook niet van gehoord.
Wat is dit eigenlijk?

Wat kost dat glasweefsel eigenlijk en hoe breed moet het zijn met een spanwijdte van 150 cm, laat ik het toch maar verstevigen.
Ik ben natuurlijk wel van plan om hem een flinke duikvlucht te laten maken, maar dan moet hij niet de vleugels dubbelvouwen.

Is voor jou pas interesant als je zelf de gronstarts gaat maken. Maar toch mijn zienswijze en uitleg.

Op de meeste modellen staat de motortreklijn iets omlaag. Bij een aantal modellen heeft dit als nadeel dat bij de grondstart de neus omlaag getrokken wordt.
Als je denkt dat je het niet gaat halen om voor het einde van het veld los te komen en je trekt het gas dicht, dan komt het model meestal spontaan los, dan is men er meestal niet op bedacht en overtrekt men het model.
Ik gebruik dit om met zo een model dan toch los te komen maar ik ga niet aan dat hoogte roer zitten trekken.

Back