motoraanbevelingen elektro zwevertje (2m)

aangezien er geen lopende modelbouwprojecten meer zijn (maak dat mee.. :-)) wordt het tijd voor iets nieuws. Ik had nog een betrouwbaar elektro zwevertje nodig dus even achter de tekentafel gekropen...

de specs:
- spanwijdte: 2000mm
- vleugel 32dm², gemiddelde A.R.: 12,5
- profiel: E205, 10%
- gewicht: 1000-1100g
- duwaandrijving, twin boom, inverted V-tail
- aansturing: richting, hoogte, rem

Nu wilde ik voor die duwaandrijving zo veel mogelijk componenten hergebruiken die ik al heb liggen. Ik ben niet zo'n elektro-vlieger, dus hetgeen ik heb zijn een speed 400 met 1,85:1 vertraging en een graupner vaste prop. Daarbij een rondo 400 ESC en twee batterijpacks van 8N-500.
De motorcombo lijkt me net te zwak en de batterijen niet genoeg capaciteit.
maar.. er komt (om allerlei redenen) een klassieke ontvangerbatterij bij

Nu is mijn idee om een brushless motor + controller aan te kopen voor deze maat van zwever, die ik in combinatie met die 8 cellen kan gebruiken. Voorlopig zullen dat dan korte vluchtjes zijn met die 500mAh, maar in de toekomst ga ik met LiPo's beginnen (3S?), dus dat wordt dan wel opgelost. Ik neem nu genoegen met de mindere capaciteit.. (investeren in een oude technologie heeft geen zin)

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met brushless motoren, zou ik graag willen weten wat jullie zoal aanraden. Nog enkele criteria/vragen:
- duwprop: welke maat? Hij plooit "verkeerd-om", dus de hub zou groter moeten zijn dan de spinner.. ervaring, iemand?
- vliegprestaties: niet als een raket de lucht in (ook al is dit het meest efficiënte). Snelheid heb ik nog niet ingeschat. Motorlooptijd van 5min met de accu lijkt me een reële schatting. (En voldoende in dit geval.. genoeg om één keertje boven te komen)
- prijscategorie: is zo'n €150 voor controller + motor realistisch?

alvast bedankt,
Maarten

interesant. om je alvast op weg te helpen: 150euro is zeker te doen voor motor/regelaar. Dat je nu op 8cellen gaat vliegen, en later op 3s lipo, geeft wel meer spanning, en moet je weer een lichtere(kleinere) prop nemen. Zou je niet meteen al willen beginnen op 3s lipo?

een 2 meter zwever van 1,1 kg. is dat niet erg licht?

over goede motor/regelaar/prop/accu combo's weet ik helaas niet zoveel.

Hallo,

Deze vraag hoort eigenlijk een beetje thuis op het elektroforum...

- Typhoon 15/14 een motortje van 75 gram dat met de goede prop/accu combinatie bijna 1 kg statische trek/duwkracht geeft...
- Zorg voor een 25-30 A regelaar met BEC, ben je van die ontvangeraccu af. Dat kan de tsnunami 30 zijn of een Jeti Advance 30 of wellicht die goedkope ELE24 regelaar.
- Goed alternatief voor 3s1p van 2000 mAh is 8 cellen KAN1050, kost een kwart van Lipo's kan zonder mankeren 20A leveren.
- Aeronaut heeft een speciale alu-brug voor de 42-45-50 mm spinners bedoelt voor drukaandrijving. Is niet goedkoop, maar wel degelijk. Je kan ook proberen een bestaande brug/hub "open" te vijlen...maar houdt de veiligheidsaspecten in de gaten...

Succes,

Hans

http://www.bnhof.de/~BKoenig/d_bl_axi.pdf (kijk op blz. 3-4)
http://www.rbckits.com (behalve kits, ook typhoon motoren)
http://www.rctechnics.nl (serieuze jongen met mooi assortiment e-spul)

Ik zit met hetzelfde :) Ik dacht aan een 3s1p KOKAM 2000 HD setup en dan 35A tot 40A trekken. 12 inch minimaal.

Hey,

alvast bedankt voor jullie reacties!!

een 2 meter zwever van 1,1 kg. is dat niet erg licht?
Mijn GP Spirit weegt evenveel; maar heeft een groter vleugeloppervlak. Het is dan ook niet de bedoeling zo'n floater te hebben als mijn spirit... Verder kan ik nog zeggen dat dit het "leeggewicht" is en dat er nog 200g ofzo kan bijkomen.

Aeronaut heeft een speciale alu-brug voor de 42-45-50 mm spinners bedoelt voor drukaandrijving. Is niet goedkoop, maar wel degelijk. Je kan ook proberen een bestaande brug/hub "open" te vijlen...maar houdt de veiligheidsaspecten in de gaten...
Inderdaad, op deze site zijn ze terug te vinden.. er zijn 8x5", 9.5x5" en 10x7".

Typhoon 15/14 een motortje van 75 gram dat met de goede prop/accu combinatie bijna 1 kg statische trek/duwkracht geeft...
Zorg voor een 25-30 A regelaar met BEC, ben je van die ontvangeraccu af. Dat kan de tsnunami 30 zijn of een Jeti Advance 30 of wellicht die goedkope ELE24 regelaar.
Ideaal.. voor een dikke €100 zou het dus in orde moeten zijn? Zijn er online shops die deze Het-RC producten verkopen? Staufenbiel noch Hoellein hebben ze.
De reden voor de extra ontvanger accu, is dat de vliegaccu nog voor andere dingen gebruikt gaat worden (experimentjes in de lucht). Uit veiligheid wil ik mijn primaire functies gescheiden houden van die experimenten..

Hallo Maarten,

Ik zie net op de Aeronaut-site onder Alu-Mittelstück dat ze gewoon een open U vorm gebruiken voor de 8mm/wortel propellorbladen...Je kan deze dus gewoon omdraaien op de as zetten en de bladen monteren!

Ik kan me een vliegende vleugel herinneren van Willem Braveboer die ook iets dergelijks heeft gedaan. Om het inklappen naar achteren van de bladen te helpen had hij iets slims met een heel dun verend pootje gedaan, het leek een beetje op een wasknijperveer...

Als je per se bij een online-shop wilt bestellen kan dat bij http://www.rctechnics.nl , ik weet alleen niet wat hij voor verzending naar belgie rekent...

Succes,

Hans

Hummel,

dankjewel voor de goede info!

Ik zit nog wat verder te denken aan de prop aangezien nu de rompdoorsnede vastgelegd moet worden.
Op de site van hobby-in raden ze een prop aan van 11x8 (fixed, apc). Is dit een goede waarde voor deze toepassing?
iig zijn de duwklapprop's van aeronaut niet zo groot, dus dat wordt, zoals je voorstelt zelf samenstellen.
Nu staat er op de website van http://www.luftschrauben.de het volgende:
Das Umpolen der Elektromotoren erübrigt sich, dadurch erzielt man mindestens den gleichen Wirkungsgrad wie bei den rechtslaufenden Antrieben.
Als ik het goed heb zeggen ze dat het ompolen van een motor minder efficiënt zou zijn?? Dit maakt toch niets uit? (maar mijn duits is niet zo goed.. so correct me if I'm wrong)

Maar goed: zelf een prop samenstellen dus:
spinner 40mm
middenstuk 47mm (wat is die "verstellung"? instelhoek vd bladen?)
propellorbladen 11x8"

Verwacht je problemen om de propellor terug in te laten klappen door de luchtweerstand?

RC-technics biedt een combo aan die is voorgesteld. Verzendingskosten vallen ook mee (5,4€)...

Hallo,

Ik zou voor een Typhoon 15/14 op 8 cellen inderdaad een 11x8 nemen om mee te beginnen, wellicht dat een 12x6,5 nog iets beter voldoet...losse bladen zijn niet zo duur, dus daar kan je evt. mee experimenteren.

Het ompolen van een borstelmotor levert idd een lager rendement, dat je soms door "timen" kan bijstellen. Voor een borstelloze motor maakt het voorzover ik weet niet uit, en bepaalt de timing van de regelaar het uiteindelijke rendement.

De Verstellung is de extra meer/minder instelhoek van het alu-brugdeel zelf. Ik zou altijd de 0 graden variant nemen, tenzijn je voor wedstrijdgebruik wilt finetunen...en het complete Aeronaut/Freudentahler assortiment tot je beschikking hebt.

Het inklappen van de prop zal wel lukken, maar omdat ze in de turbulentie van de romp liggen kunnen ze gaan klapperen>weerstand... met een veertje of elastiekje(?) blijven de bladen bijelkaar. Dit moet je natuurlijk niet overdrijven, anders klapt de prop niet goed open.

Succes,

Hans

(wat is die "verstellung"? instelhoek vd bladen?)

Dat is de hoekverstelling die in de hub opgenomen is. Door het kiezen van een van de verschillende positieve of negatieve hoekverstellingen kun je de tussenmaten stijging (ofwel pitch) maken. Op de site van Aeronaut zijn volledige charts te vinden waaruit je alle hub diameter/verstellingen kunt terugvinden. Is alleen van belang om werkelijk te tweaken. In jouw geval gewoon met 0 graden beginnen. Overigens is door het kiezen van de lengte hub ook weer een dergelijke variatie te bereiken, maar dan in diameter. Je kunt op deze manier een vrijwel eindeloze variatie in dia/stijging bereiken. Gebruikelijk is natuurlijk om een zo gering mogelijke diameter hub te gebruiken, gerelateerd aan de spinner.

Verwacht je problemen om de propellor terug in te laten klappen door de luchtweerstand?

Geen enkel. De Aeronauts vragen soms een beetje vijlen op de scharnierpunten zodat ze wrijvingsloos in kunnen klappen. Ook even op de spinner letten, die verhoed soms het volledig inklappen (en daarmee aanliggen) van de bladen. Weerom levert de combinatie sleutelvijl/gezond verstand/ regelmatig afmeten de oplossing.

Ik gebruik in mijn twee meter ee n AXI 2808/24 met 8x KAN 1050 en een Aeronaut 10 x 6 carb. + CC 25. Levert lekkere trek bij een erg goede pitchsnelheid. Zit volgens de fabrikant op het randje, maar (zoals in RC groups door vele AXI gebruikers is aangegeven) het lijkt erop dat Modelmotors de specs conservatief aangeeft. Voor een snellere kist kan er een iets kleinere dia prop op en eventueel meer cellen, voor een beter aangepaste pitchspeed.

Nog een tip: Download een trialversie van Motocalc en probeer daar eens wat mee rond. Wanneer de overtreksnelheid van jou kist twee meter lager licht dan van degenen die je een bepaalde setup aanraad kun je wellicht 5 amp in je zak houden, zonder in te boeten aan thrust tijdens de vlucht. Want dat is uiteindelijk het enige dat telt. Echt optimaliseren kun je allleen door te meten, maar met Motocalc kun je wel een educated guess doen van welke kant het ongeveer op moet. Wat iedereen ook moge zeggen van Motocalc: Ik deed er verschillende setups mee en moet de eerste echte teleurstelling nog beleven.

Tot slot: E205? Brrrrrr...... :D (flame suit on)

hey Peytr!
dankjewel voor de adviezen!!
heb nu niet veel tijd; dus even de E205 justifiëren: de vleugel bestaat al voor 75%.. beetje recyclage dus ;-)

Maarten,

Succes met je kist en alleen al wegens het prozaisch gehalte van je reactie is E205 gerechtvaardigd :wink:

Back