Motoradvies voor een brandstofconversie (Do335)

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
M

Muxje

Guest
Ik ben de bouw van een Dornier Do335 aan het voorbereiden (zie ook hetdraadje in het schaalforum). Dit is tweemotorig toestel met een trek- en een duwprop, intrekbaar landingsgestel (noodzakelijk vanwege de lengte ervan), en flaps. Het ontwerp is voor brandstofmotoren, maar wellicht kan de kist lichter worden met elektro. Ik heb daar alleen nog geen ervaring mee.

Wat gegevens van het toestel:
Motoren:
- achter .25 ongelagerd (om gewicht te sparen ivm. zwaartepunt).
- voor .25 gelagerd... om van gras te starten is een .40 of een goede .32 wel aan te bevelen.
Spanwijdte: 142cm.
Drooggewicht 3.65kg, startgewicht 4kg. (Een behoorlijk zware kist, dus iedere gewichtsbesparing is meegenomen.)

Een ruwe schatting geeft aan dat met een elektro-setup een startgewicht van 3.5kg mogelijk moet zijn. Dat geeft een vleugelbelasting van 90 gr/dm2; op de constructie van het toestel zelf is niet zo heel veel te bezuinigen, dat is al vrij licht opgezet.

Wat gerekend volgens de modelbouw-faq. 3,5 kg, en iemand raadde me 175W/kg aan voor dit toestel. Moet dus ca. 600W aan vermogen op volgens de vuistregel. Dat is iets minder dan waar ik op uitkom als ik het vermogen van de brandstofmotoren omreken naar electro, ook volgens de faq, dan kom ik op 700W voor twee .25 motoren.

Tja, de eerste vraag is of 700W of 175W/kg redelijk klinkt voor een vrij snelle kist van 1.42m, 3,5kg en 90gr/dm2 vleugelbelasting?

De tweede vraag is natuurlijk welke motoren te gebruiken. Iemand raadde me al 2x Typhoon 29-18-10 aan; en zelf heb ik gekeken naar Axi 2820 of 2826. Het mooiste is natuurlijk als iemand al ervaring heeft met een twin met vergelijkbare specificaties.

Het klopt dat je met elektro met minder vermogen uitkomt dan volgens de verbrandingsmotor.