Motoras verlengen, kan dat zonder gevaar?

Mijn motormount is ongeveer 3 cm te kort. Ik had een verstelbare motormount maar die had wat problemen met 3kW en is gescheurd na trillen omdat de motormount niet stijf genoeg was. Ik heb de grootste HXT motormount bij HK gekocht maar deze is dus iets te kort voor frontmount en veel te lang voor backmount.

Nu heb ik nog een (holle) rotoras van een T-Rex 500 liggen met precies dezelfde diameter, namelijk 8mm maar wel een stuk langer. De gemakkelijkste/snelste oplossing is om de rotoras op maat te slijpen en zo 3cm extra lengte te krijgen.

Technisch allemaal niet zo lastig maar zou het wel veilig zijn? Op de Heli is de as ook flink belastbaar maar op een vliegtuig is het toerental veel hoger. Voor de zekerheid was ik benieuwd naar jullie reactie.

Het moet toch mogelijk zijn om zelf een motormount op maat te maken?
Bijvoorbeeld door een aluminium strip, 4 à 5 cm breed, in de gewenste vorm te buigen.
Lijkt me simpeler en minder riskant dan een as verlengen.

Bij 3 kw is het niet aan te raden.

En als er iets los scheurt door trillingen heb je de prop niet gebalanceerd .

Mvg Johan

De prop heb ik gebalanceerd met een prop balancer dus statisch is hij inorde.

Ik kan de motor opspinnen tot ongeveer 80% en dan gaat het ineens mis. Een hoop lawaai en kans op schade (de eerste keer was mijn motorkap gescheurd, gewoon door het enorme geweld, de prop kon niet tegen de kap aankomen). Mijn eerste motorsteun, gemaakt van getapt draad had dit probleem ook, totdat ik hem met een carbon doosconstructie hem wat stijver had gemaak.

Motor en model moeten wel bij elkaar passen .
Als je bij 80% motorloop al problemen krijgt past het niet bij elkaar .:D

En gewoon een houten konstruktie maken is altijd nog het beste .

Mvg Johan

motormount idd verlengen met een vliegtuig triplex en in doos constructie met de wanden van 4mm en motorschot van 6 mm verlijmd met 24uurs epoxy ,gaat nergens meer heen .
mocht je motor er nog uit komen zetten ,kijk dan eerst naar onbalans of zijwaartse slag en of je setup wel goed is .

Back