Motorcompartiment nitro bestendig maken

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo,
Even een vraagje, kan ik ook gewoon secondelijm (CA) gebruiken om het motorcompartiment van mijn vliegtuigje brandstof bestendig te maken? Of is dit om een of andere reden niet aan te raden?

Wat wel dan?

Grtz,
Erik

Lijkt me op zich geen probleem.
Zou kunnen dat de folie op ge-ca'de oppervlakken niet optimaal hecht.

Andere opties: 24uurs (lamineer) epoxy of G4 (polyurethaanlak)

Groeten,
Gerben

Lamineer epoxi hars verdunnen met methanol en dan op de romp kwasten.

kleine spantjes heb ik in het verleden ook inderdaad wel eens met dunne zapp verzegeld.

grotere vlakken inderdaad met G4 lak, of verdunde epoxy

Waar is dat G4 lak eigenlijk te koop. Ik heb het wel bij quartel gezien maar daar is het per kilo en dat is een beetje te veel volgens mij.

Is G4 eigenlijk een merk ofzo?

Groet,
Erik

G4 van Voss Chemie. Als het helemaal is uitgehard, is het nauwelijks meer te schuren, knalhard. Dus voordien schuren. Uiteraard hoef je een motorcompartiment natuurlijk niet te schuren.

Zou ik ook polyesterhars kunnen gebruiken? Of is dit niet verstandig? Ik las namelijk dat het krimpt.

Nooit geprobeerd, maar wel overwogen.
Het krimpt 5% ofzo maakt niet zoveel uit voor dit soort toepassingen.

Je kunt ook wilsor hars gebruiken dan kun je echt overal krijgen, en het kost nix.
Ze hebben sets van 300g 700g 1,4gk en 7kg.

www.wilsor.nl

Bron Wilsor

GIETWERK

Voor het gieten van polyester beeldjes e.d. moet men altijd de hars vullen met zoveel mogelijk toeslagmateriaal (kwartsmeel, krijt, droog zand e.d.). Sommige toeslagmaterialen, zoals o.a. houtpoeder, kunnen problemen geven met de uitharding. Probeer daarom eerst e.e.a. uit met een proefje. De harsen met BP harder zijn wat vocht betreft veel ongevoeliger (zelfs met een scheut water erin harden ze nog uit) dan de harsen met MEK harder. Toeslagmaterialen zijn goedkoop, houden de warmteontwikkeling en de kans op scheuren door hardingskrimp binnen de perken. De hardingskrimp van pure polyesterhars is 7% .

Voordat men de harder inmengt mengt men reeds het vulmiddel en eventueel nog een pigment in. Afhankelijk van de doorsnede van het te gieten produkt zal men zwaarder willen vullen om warmteontwikkeling te voorkomen. Minimum is toch wel ongeveer 1kg. vulpoeder per 1 kg. polyesterhars.

7% dus.

Ik gebruik meestal epoxy, maar heb het ook al met polyester ingesmeerd. Vaak smeer ik in het tankcompartiment gewoon het overschotje van dat waarmee ik bezig ben.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar epoxy, daar werk ik persoonlijk liever mee.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken over de krimp, ik heb er in de praktijk nog nooit hinder van gehad (laat staan dat ik het al gemerkt heb)

Ik heb ooit eens een stukje gelezen in de bouwen en vliegen van iemand die zijn brandstof tankje ook uit epoxy maakte.
Een soort tankje wat geïntegreerd is met je romp.

Kijk het kan ook zo:

afb11325.jpg

Alles in de twee componenten lak, mijn ervaring is dat het beste werkt als je het direct op het hout verft.

Back