Motordomping elektro thermiekzwever

Hoi,
Zondag ll in het clubhuis met een paar collega's gediscussieerd over het nut van motordomping bij Thermiek(electro)zwevers.
Een van onze leden zei dat hij in zijn model (len) géén downtrust inbouwd ; hij zei :" Waarom zou ik het stijggedrag, door een draaiende schroef, van mijn model tenietdoen door de motor enige graden naar onder te zetten; het is een thermiekzwever ik moet tijdens de motorloop
gewoon terug naar boven om dan zonder motor verder te kunnen zweven"
Reacties?

Paul Siemons Wommelgem Belgie

In mijn e-zwever heb ik maar liefst 7 graden domping..

Ik heb toch het liefst een neutraal vlieggedrag, ipv dat ik bij volgas er half down bij moet sturen..
Een (normale) e-zwever gaat tijdens motorloop omhoog op vliegsnelheid op de vleugels alsof in een lift, niet hangend/wurgend bij 30+ graden romphelling aan de prop!

Het verschilt denk ik ook erg per kist. In mijn zwevers bouw ik gewoon domping in. Dan nog mix ik wat "down"bij met behulp van de powermix. Zonder wil wel maar ik hou er niet zo van om haast tegen overtrek aan omhoog te gaan. Let wel ik ga rustig omhoog met 7 celletjes onder een kleine hoek en hou niet van dat power gedoe onder een grote hoek omhoog.

Ik start ook altijd zonder motor en zet deze pas na een meter of wat aan. Maar ja ieder zijn voorkeur

Precies Theo.
Gewoon zorgen dat je door de domping de optimale stijghoek hebt zodat je in princiepe geen hoogte meer hoeft bij te sturen.

Ik hou wel van dat power gedoe..... :wink: en vind de domping voor mijn e-zwevers niet zo belangrijk. De te kiezen stijghoek is ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Voor mij bestaat er derhalve geen ideale hoek en daardoor geen ideale domping. Bij de meeste modellen moet ik wel een beetje down geven, maar vind dat geen probleem.

Ik mix geen down bij, omdat het model dan bij de start met motor aan, maar nog in de hand van de werper (dus geen snelheid) al down getrimt staat). In een enkel geval kan dit leiden tot een spontane daalvlucht zodra het model de hand van de werper verlaat. Dit tot dat het model de goede snelheid heeft waarbij de automatische downtrim het te weinig aan domping weer opheft. Wordt de snelheid weer hoger gaat de beweging weer anders om.

Ik denk dus dat ik mij wel kan aansluiten bij het standpunt dat domping bij een e-zwever niet echt belangrijk is. Down bijmixen zou ik afraden, misschien enigszins zinvol wanneer je lekker rustig omhoog wil kuieren, maar bij iets meer vermogen bij het stijgen eerder onhandig.

(3,2m e-zwever 2970 gram - 400W & 1,6m e-zwever 1800 gram - 880W) :D

Bovendien vind ik het wel belangrijk dat de spinner mooi aansluit bij de lijnen van de romp, iets wat met veel domping vaak niet mogelijk is.

Back