motordomping pusher

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
net eens gevlogen met mijn mini pocket wing, vliegt akelig snel.
nu is het zo dat als het gas erf gaat de wing sterk klimt

moet de motor achterop (in pusher opstelling dus) dan meer omhoog of omlaag ?

grt

gerard.

net eens gevlogen met mijn mini pocket wing, vliegt akelig snel.
nu is het zo dat als het gas erf gaat de wing sterk klimt
moet de motor achterop (in pusher opstelling dus) dan meer omhoog of omlaag ?
Blijft een beetje theoretisch gedoe, maar is ook een vraag die mij wel eens bezig houdt.
Zit de motor achter het zwaartepunt? Ik heb er zelf een waarbij de prop vrijwel in het zwaartepunt zit - dan doe je niet veel met domping. Maar dan kan de domping ook geen trimverschil veroorzaken zoals bij jou.

Misschien is het het handigst om 'm eerst zó te trimmen dat-ie zonder gas netjes glijdt. Waarschijnlijk zal-ie dan, mét gas, omlaag willen.
Ik ga er even van uit dat jouw motor achter het zwaartepunt zit. Dan zou-ie omhoog moeten blazen om een koppel achterover rond het zwaartepunt te veroorzaken... zo zou het volgens mij dus moeten.

Voor zover ik weet (theoretische kennis hoor!) moet je de domping dus relateren aan het zwaartepunt, dan krijg je een duidelijke voorstelling van hoe de krachten werken.

de motor zit dik achter het zwaartepunt.
"even laten glijden" is geen optie, het is een zwaar ding van 50 cm spanwijdte die moet al lamhoard gegooid worden om airborne te gaan ;)

Waarschijnlijk heb je dan teveel domping.
Als je gas geeft wordt het model namelijk ook meteen iets naar beneden gedrukt met de neus.
Als je dan gas wegneemt heb je wel de snelheid nog (lift) maar niet meer de kracht naar beneden toe.
Ik denk dat als je de motor dus bij de uitgaande as iets meer naar boven laat wijzen het probleem naar wat trimmen is opgelost.

dus achterkant motor omhoog jeroen ?

propkant bedoel ik dius, motor zit er andersom op :)

de motor zit dik achter het zwaartepunt.
"even laten glijden" is geen optie, het is een zwaar ding van 50 cm spanwijdte die moet al lamhoard gegooid worden om airborne te gaan ;)
Je vertelt toch zelf dat hij omhoog gaat als je het gas dicht doet. Je moet om te beginnen de trimming zó veranderen dat-ie dat niet meer doet. Daarna de domping zo veranderen dat-ie niet meer omlaag duikt met gas (dus prop omhoog laten blazen).
Als je alleen de domping verandert dan blijft het feit dat-ie klimt als je het gas dichtzet; hij vliegt nu immers goed mét gas, maar niet zónder? Tenminste, als ik het goed heb begrepen...

Back