Motordomping/ side thrust Topflite B-25

Een vraagje voor de ervaren vliegers van meer motorige modellen.

Ik ben met de laatste puntjes bezig om mijn Topflite B-25J vliegklaar te maken. De motoren zijn bijna ingelopen en het to do lijstje word steeds kleiner.

De B-25 is voorzien van de door Topflite aanbevolen OS-70 viertakt motoren, beiden rechtsom draaiend in de vliegrichting gezien.

Nu is de manual erg uitgebreid qua info, met name over het vliegen van het model, maar er word niks gezegt over de motordomping.

Wat zijn de aandachtspunten wat domping betreft bij dit soort modellen? Zijn er specifieke valkuilen, en dan denk ik aan vliegen op een motor bijvoorbeeld.

Zie graag de reacties tegemoed!

Mvg Merlijn

Laatst bewerkt:
domping is samen met de sidthrust al vrij aardig op het motorschot gezet .dit is gelijk aan een 1 motorige motor . (instelhoeksverschil is dompingshoek) zijwaartsstelling is meestal een 2 graden .

enigste erge valkuil met tweemotorige toestellen is dat je nooit over de stilstaande motor een bocht moet draaien .

Hey Serge,

Bedankt voor de input. Van het bochtenwerk ben ik op de hoogte, evenals het sturen met richting en nagenoeg geen ailerons bij een motor, daar waarschuwt TF ook nadrukkelijk voor in de manual. Filmpjes op YT leren dat wanneer de B-25 wel over een vleugel overtrekt je veel hoogte nodig hebt om te herstellen.... *slik*

Wat je ook vaak ziet is dat de linkermotor geen of zelfs wat side thrust naar links heeft om bij motoruitval van de rechtermotor dit te compenseren.

Onze Nomad had dat ook (de Herc niet).
Vraag Jan Hermkens eens, die heeft hier ook veel ervaring mee.

Ik heb ergens gelezen dat sidethrust vooral nodig is om de "draaiende" luchtstroom van de propellor tegen het kielvlak te kompenseren.
(het koppel van de propellor wat de kist dus tegengesteld wil laten draaien is veel minder invloedrijk)
Ik heb een elektromodel met 2 motoren waarbij (zoals gebruikelijk) de staart niet in de directe luchtstroom van de propellors zit.
De propellors hebben dezelfde draairichting en side trust was niet nodig.
Bij de start wil de kist wel een beetje naar links, ik denk dat met tegengesteld draaiende props dat ook weg zal zijn.

Dus als je kielvlak buiten de propwash zit heb we weinig tot geen sidethrust nodig.

Groeten Willem

Bedankt voor de reacties heren. Ik zal Jan deze week een berichtje sturen. Om op Willem zijn verhaal terug te komen.... Dubbelfeest bij de Mitchell ;-)

Ondertussen op rc groups een 128 pagina's tellend draadje over het model gevonden, welke gestart is door een van de Topflite B25 ontwerpers. Die ga ik ook nog even doorspitten. Is het mooi weer voor!
6e785e9a329cc5f6b4010059032fb777.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Happy new year iedereen!

Kleine update over de B-25. Na alles nog eens gedemonteerd en geinspecteerd te hebben, tot de conclusie gekomen dat Topflite de motordomp/ side thrust volledig in de constructie heeft verwerkt en geen ruimte geeft tot aanpassen ( in eerste instantie ).

Besloten alles te laten zoals het is en vorig jaar ( gisteren 31 dec ) de B-25 haar luchtdoop gegeven. De vlucht zelf was eigenlijk niet heel spannend. Beetje trim op rol en hoogte en ze vloog schitterend.

Ook het geluid van de twee viertakt motoren is fantastisch. En ondanks dat op moment van de vlucht het vrij zonnig was werkt het camouflage patroon iets te goed, de zichtbaarheid valt tegen wanneer je wat verder en hoger komt.

Op Amerikaanse forums werd al gewaarschuwd over het feit dat de Robart neuspoot aan de zwakke kant is wanneer de B-25 ( richting de 10 kg afgetankt ) vanaf gras word gevlogen.

Helaas is ons veld niet meer zo vlak en voorzien van aardig wat hobbels die hun effect hebben laten wreken op de neuspoot.

De landing was netjes in de flare op de hoofdwielen, snelheid uiteraard iets hoger dan nodig, 25% flaps uit ( maiden! ) maar dankzij de hobbels werd de neus een paar keer flink gelanceerd. Dit resulteerde in een verbogen 6mm pen die de poot verbind met de retract. Deze ga ik dus vervangen voor een steviger exemplaar.

Jammer genoeg werd sturen met de verbogen neuspoot er niet beter op en hobbelde de B-25 mede door het natte gras aan het eind van het veld het greppeltje in.... * zucht * Met als resultaat wat schade aan de beglazing in de neus. Zal een een beste zoektocht worden naar een nieuwe aangezien TF de B-25 uit het assortiment heeft. Mocht iemand nog een kapje weten... Let me know!

Anyway, ze vliegt verder prachtig en indrukwekkend maar voorlopig staat ze noodgedwongen aan de grond.

Wat plaatjes voor de vlucht.

d66e4bb4c35cdb2b671458e6439d100a.jpg

d70d5f2b88b26eb1ae988c696811b775.jpg

3757a8df8936c457a186ae42bd21354e.jpg

cee7ffc588299f727bbfd10d3ed39a23.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Proficiat met de eerste vlucht van de B-25.
Alleen jammer van de poot maar dat zal ook wel goed komen.
maken.

Ton

Thanks Ton!

Die poot is zo gerepareerd, enkel een nieuwe pen maken. Verder is alles intact wat de retract betreft. Toch een tegenvaller van een merk als Robart.

Maak me meer zorgen over het vinden van een vervangende " plexiglas" neus... Dat gaat een hele toer worden :-(

Gefeliciteerd met je maiden! en wat vervelend om te horen van je neuskap.

Is het misschien een idee een mal te tekenen en deze 3d te laten printen en of fresen ? ik wil je wel helpen met het maken van een 3d model voor de mal. (tenzij je er natuurlijk al een hebt gevonden)

Mvg,

Bart

Hi Bart,

Bedankt voor de geboden hulp! De kans dat ik een nieuw kapje vind is echt minimaal. De originele is voor 90% intact maar is gewoon geen gezicht meer. Ik kan de huidige kap gebruiken als plug of mal, een andere optie is een volledig dichte neus van glasvezel o.i.d. dan word het een B-25G ( gunship )

Ik ben totaal niet thuis in de 3D print/ ontwerp wereld en heb ook geen idee hoeveel werk het is om zo'n ontwerp te tekenen. Ik ken wel een mede forumlid die kan 3D printen eventueel. :-)

Gr. Merlijn

originele kap de restjes inplakken mbv glasmatjes en afstorten met gips .de gipsen plug is dan je vacuum mal ;) wel de oneffenheden van de gelijmde barsten vlak maken . doe dit wel in een emmer met zand .de plastic kap in de emmer zetten en dan zowel de buiten kant als binnenkant gelijk op hoogtre afstorten/vullen met zand om vervorming te voorkomen .tijdens het vullen regelmatig tegen de emmer tikken om het zand op zijn plek te krijgen .na afloop mbv de stofzuiger de kap leeg halen . wel de kap van te voren in lossingswas zetten aan de binnenkant .
nu het zand er uit is ,kun je dit vervangen door gips .

wel eerst wat proefstukjes maken voor de ervaring . succes

Heb je zelf de spullen niet om diep te trekken, je kunt met je mal naar hobby-in in Waalwijk. Zij kunnen dan dat kapje voor je maken.

Ik zou in eerste instantie Top Flite even een mail sturen, dat ze het ding niet meer leveren, wil niet zeggen dat ze de spare parts niet meer hebben. Ik heb zelf ooit een cockpitruit van een TF kistje kapot gehad, en kreeg er kostenloos een nieuwe voor opgestuurd na een mailtje.

Back