motoren diesel FF

weet iemand een adres voor kleine diesel motoren geschikt voor vrije vlucht.
wil graag de Soubrette bouwen van Vic Smeed.alleen weet geen adres voor de aanschaf van een kleine diesel motor,op de tekening staat een Banks Mills 0,5cc diesel .
maar wat is het voor motor waar te bestellen en wat is een alternatief voor deze motor?

Herbert

Beste Herbert, je zou toch moeten weten dat je voor dat soort informatie bij mij moet zijn!!!

De Soubrette (voor geinteresseerden: in het laatste nummer van AMI), lijkt ook mij een zeer leuk model, ik ben alleen zelf nog bezig met een Poppet en een Graupner Topsy, en wil daarna eerst nog een Tom Thumb bouwen, ook van Vic Smeed, bedoeld voor de niet zo succesvolle DC Bambi (0,15cc).

De vraag was, hoe kom je aan zulke kleine motoren. Het artikel over de Soubrette vermeldt dat 0,5cc eigenlijk al aan de sterke kant is, dus als je een 0,5cc motor gebruikt is het advies het model bij de copyshop tot 120 of 130% te vergroten.

De enige 'massamotor' die momenteel te krijgen is, is de PAW 0,55cc. Dit is een motor die geinspireerd is op de oude DC Dart, maar 0,05cc groter, aanzienlijk beter gemaakt en naar ik vrees een flink stuk sterker. Vergroot de Soubrette dus zeker tot 130%!!! Deze PAW is rechtstreeks bij PAW of bij Just engines of een andere engelse leverancier te krijgen. Ik heb ze zelf ook, het zijn prima motortjes, maar verzuipen gaat heel makkelijk, dus niet te veel primen!!!

Een ander motor die nog nieuw te koop is (in Engeland), is de Clan 0,24cc. Deze zou heel goed passen voor de originele maat Soubrette. Ik heb geen adres van de maker, Mike Clanford, maar er staan geloof ik wel advertenties in dezelfde AMI als waar de Soubrette in staat. Ik heb zelf nog geen ervaring met dit motortje.

Twee andere motoren die nieuw te krijgen waren, maar waarvan ik niet precies weet of ze er nog zijn is de MP Jet Classic 0,6cc (130% Soubrette!) en de Schlosser 0,25 en 0,5cc, waarvan de kleinste het meest geschikt zou zijn voor de originele maat. Hoe je aan de MP-Jet zou kunnen komen weet ik niet, en hoe je Benno Schlosser bereikt evenmin, maar John Goodall (buy sell and trade in good quality model engines :Barton Model Products) had ze altijd wel in voorraad (hoewel niet goedkoop). Voor de MP-Jet zou je ook kunnen proberen te googelen.

Dave Banks liet in de jaren '90 verkleinde replica's van vrijevluchtmotoren in Rusland maken, dus zodoende de 'Banks Mills 0,5cc'. Ik weet helaas ook niet hoe je Dave Banks kunt bereiken, maar als je dat uitvindt hoor ik het graag! Hij bracht zijn motoren aan de man door evenementen te bezoeken. Volgens mij heeft hij geen website. Via je connecties in Engeland zou je wel een tweedehands moeten kunnen vinden.

Dan Dave Giles, die bouwt schitterende replica's van met name Mills, niet goedkoop maar wel zeer goed. Ook hij heeft geen website of email en ze zijn natuurlijk niet in de winkel te koop. Zijn zoon is altijd op de nationals en kan je het adres van zijn vader geven. Ik heb het ook ooit gehad, maar ben het kwijt.

Via Simon Bullock heb ik begrepen dat er iemand in Engeland is die uit 'new old stock' DC onderdelen nieuwe DC motoren kan samenstellen. Met name in de 0,5cc Dart was ik geinteresseerd, maar daar kan ik je dus nog niet verder over informeren.

Tenslotte slijten deze motoren nauwelijks, dus tweedehands zijn ze goed te gebruiken, maar vrijwel alleen in Engeland te vinden, dus: kom naar de nationals eind augustus en je zult meerdere geschikte motoren kunnen kopen. Als je me aangeeft waar je aan denkt en een maximum budget opgeeft wil ik ook wel proberen wat voor je te kopen.

Nou, die MP-Jet Classic 0,6 is een meer dan prima sportmotortje. Ik geloof dat Henk de Jong er meerdere heeft versleten, en dat wil wat zeggen, want ze slijten vrijwel niet, hij heeft er dus echt heel veel mee gevlogen. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt, maar hij is er wild enthousiast over.

Bovendien is 40 pond (naar huidige maatstaven niet meer dan iets van 55 euro) geen geld voor zo'n motortje, ook al moet je verzendkosten vanuit Engeland rekenen.

Het is een conservatief, zelfs ouderwets ontwerp, maar wel goed uitgevoerd. Verwacht dus dat het motortje niet meer of zelfs minder vermogen zal ontwikkelen dan de PAW 0,55, maar dat heb je voor een sportmodelletje als de Soubrette ook absoluut niet nodig.

Als je een motortje monteert waarvoor het model ontworpen is zul je bij de meeste sportmodellen zien dat het zwaar overpowered is als je het motortje 'normaal lekker' laat draaien zoals je bij lijnbesturing zou doen. Ik denk dat dit komt door de andere manier van vliegen ten opzichte van hoe dat in de jaren '50 gebeurde. Toen werden ze als een soort powermodellen beschouwd, die in zo kort mogelijke tijd zo hoog mogelijk moesten komen, maar toen kon je nog op uitgestrekte heidevelden vliegen wat nu in de meeste gevallen niet meer toegestaan is.

Als je nu op die manier vliegt raak je geheid je model kwijt. De "moderne" manier van sportvliegen is voldoende brandstof voor 10-20 seconden motorloop (niet meer!) en dan het motortje zo langzaam laten lopen dat hij niet hoger komt dan een aantal meters, een paar rondjes vliegt en dan in enkele seconden naar de grond zweeft. Als je veel van zulke vluchtjes kunt maken is dat erg leuk, het bespaart je veel lopen en de kans om de kist kwijt te raken.

Als je echter voor de oude ontwerpen het motortje gebruikt waarvoor het model ontworpen is, zul je in plaats van je motor zo optimaal mogelijk af te stellen, juist bezig moeten zijn om het motortje zo langzaam en inefficient mogelijk te laten draaien, anders gaat het al snel te hard, dus rijk, undercompressed, een prop met lage spoed en omdraaien om hem minder efficient te laten zijn. Niet alle motortjes kun je makkelijk zo langzaam laten lopen. Motortjes als de MP-Jet wél, en daarom is het een zeer goede keus.

Meestal kies ik hierom echter een KLEINERE motor dan op de oorspronkelijke tekening is aangegeven. Ik denk daarom dat je voor deze MP-jet het advies van Vic Smeed moet opvolgen om de tekening tot 120-130% te vergroten.

Ik kwam bij toeval deze thread tegen

citaat:
Twee andere motoren die nieuw te krijgen waren, maar waarvan ik niet precies weet of ze er nog zijn is de MP Jet Classic 0,6cc (130% Soubrette!) en de Schlosser 0,25 en 0,5cc, waarvan de kleinste het meest geschikt zou zijn voor de originele maat. Hoe je aan de MP-Jet zou kunnen komen weet ik niet, en hoe je Benno Schlosser bereikt evenmin.

Het adres van Benno en ja hij bouwt nog steeds motoren:

Benno Schlosser Plegmühlenweg 59 75438 Knittlingen 0049-7043-31224

xxxxxx

Laatst bewerkt door een moderator:
PP, ik lees dat je bezig bent met de Poppet.heb deze tekening ook en ben van plan deze te bouwen.Maar waar koop of maak je die FF tankjes ?.want ben van plan er een DC Dart in te zetten.
En moet ik bij de bouw nog ergens op letten?.

NEEEE! géén Merlin in een poppet, dat is veel te overpowered, daar kun je niet mee sportvliegen! Of je moet de Poppet vergroten tot 120% of zo. Volgens mij is hij voor een Dart ontworpen, maar als je die niet hebt is minder power beter dan meer. Een PAW 055 bijvoorbeeld is veel sterker dan een Dart en maakt het model ook overpowerd. Bij mij komt er een Schlosser 0,25cc is, maar ik denk dat die vrijwel net zo sterk is als een Dart, zo niet sterker, maar hij valt goed terug te drosselen.

Soms kun je op de Nats in Engeland vrije vlucht tankjes vinden die geschikt zijn voor sportmodellen (dat had ik je eerder moeten vertellen hè!), maar de afgelopen keren heb ik die niet meer gezien, maar ik heb er ook niet meer naar gezocht. Nu we weer hier zijn zul je moeten improviseren. Het eenvoudigst is gewoon een stuk brandstofslang, desnoods in een spiraal opgebonden. Voor de Schlosser op mijn 80% Kadet gebruik ik een lege vulpenvulling, via een plastic buisje (van een ballpointvulling) dat in het smalle gedeelte klem past en een stukje diesel bestendig brandstofslang verbonden met de motor.

Een andere optie is het kleinste injectiespuitje te nemen dat je kunt vinden (2cl of zo), en daarvan de bovenste helft (met het tuitje) afsnijden. Slangetje op het tuitje drukken, klaar.

Natuurlijk valt de brandstof er dan bij een verkeerde start uit. Ik vind dat niet erg, maar als je dat wel vindt kun je er een plastic 'dekseltje' bovenop lijmen waar je een vul- en een ontluchtingsgaatje in maakt.

Ik heb ook wel eens geexperimenteerd met de plastic flesjes waarin bepaalde bloemen zitten als je die bij de bloemist los koopt, bijvoorbeeld een orchidee. Neem wel de allerkleinste.

Of zoek een ander klein langwerpig doorzicht plastic containertje. Bevestig het aan de linkerbuitenkant (er van uitgaand dat je rechts bent), ter hoogte van het begin van de cockpit, zodat je het brandstofniveau in de gaten kunt houden als je wilt lanceren.

injectiespuitjes lijkt me een goede oplossing,over de motor moet ik nog naar op zoek.
dus als iemand een klein dieseltje heeft en er van af wil.

Back