Motoren en schroeven Yamato

  • Topicstarter Topicstarter Ando Brouwer
  • Startdatum Startdatum
A

Ando Brouwer

Guest
Een tijdje terug heb ik een gedeeltelijk gebouwd model van de Yamato gekocht. Schip is zo'n 130cm lang.

De vorige eigenaar heeft de enkele motor met tandwieloverbrenging vervangen door 4x Graupner Speed 400 6 Volt. Er zitten 3-bladige bronzen schroeven onder van 23mm doorsnede.

Hoe hij het precies had willen regelen weet ik niet, maar de motoren stonden per setje van twee (per kant) parallel op één vaartregelaar (dus één vaartregelaar per kant) op een 12 volt loodaccu. Gingen dus compleet uit hun dak als je vol gas gaf!

Nu heb ik een aantal vragen:

- Zijn de motoren in deze opstelling geschikt voor de boot.

- Wat kan ik beter doen: de motoren in setjes van twee in serie zetten op één vaartregelaar en op 12 Volt verder gaan of de motoren in setjes van twee parallel zetten op één vaartregelaar en een 6 volt accu aanschaffen.

Intussen heb ik een navy-stick in m'n F14 gebouwd zodat ik de motoren straks links en rechts apart kan regelen. Voor het 'gewone' vaarwerk wordt het dan sturen met het roer, voor het manouvreren wat extra hulp van de motoren.

Hoor het graag als er iemand goede tips heeft!
 
Ando: Motoren zijn op zich prima, je zal alleen wat aan het voltage moeten veranderen om te voorkomen dat jouw Yamato tot de brug uit het water komt...
Twee motoren parallel op één regelaar gaat prima. Alleen... ik zou het voltage veranderen van 12 in 6 volt. Schroeven van 23mm zijn voor Speed 400's "Peanuts", oftewel ze worden bijna niet belast en gaan dus volle toeren draaien. En aangezien hun max toerental op 16.000 tot 22.000 toeren draaien, afhankelijk van de uitvoering, krijg je een hééééééle lange en grijze viervoudige slagroomklopper.

Je kan het op twee manieren oplossen.
De simpelste: accu's van 6V inbouwen en je motoren daarop laten draaien.
2 motoren parallel op één regelaar. Een Speed 400 trek max 7 A (10 A blokkeerstroom) dus kies je regelaars op een vermogen van 20A en zeker ze af met een 15A zekering per regelaar.

De 2e, wat omslachtiger methode is het inbouwen van een vertraging per motor. Hiermee bereik je dat je motoren zuiniger draaien en je toerental wordt met de factor van de vertraging omlaag gebracht. 1:3 is dan een mooie verhouding.
Een nadeel kan zijn dat je model meer herrie maakt door de tandwieloverbrenging van de vertragingen.

Dan het manoeuvreren. Door haar lengte en hoogte is een model van een slagschip een regelrechte ramp als het gaat om manoeuvreren. De afstand tussen linker en rechterschroeven is gewoonweg te klein om een fatsoenlijk draaimoment te creeëren, zeker als je tegen de wind in wil draaien. Die pagodemast is een giga-windvanger.
Een boegschroef brengt dan uitkomst. Maar... De Yamato en haar zusterschip de Muchachi hadden geen boegschroef.
Als (stiekeme) boegschroef kan in het voorschip een pompje inbouwen. (Zo'n ding van Conrad voor een paar euri)
Sluit dit pompje aan op twee (5mm inwendig) messing buisjes die je aan beide zijden van je boeg, netjes weggewerkt en vlakgeschuurd met de scheepswand, onder water uit laat komen.

Bedienen met een 3-standen schakelaar:
Schakelaar naar rechts: Rechts aanzuigen, links wegpompen
Schakelaar neutraal: Pomp uit
Schakelaar naar links: Links aanzuigen, rechts wegpompen.

Op zo'n manier kan je met die lange dame ook in een haven redelijk makkelijk manoeuvreren. Als je dan ook nog je A, B en C-torens kan laten draaien heb je binnenkort je vaarwater helemaal voor jezelf alleen... :wink:

O ja, nóg een tip: Door die hoge opbouw en het relatief ondiepe onderwaterschip zou ik in ieder geval behoorlijke kimkielen er aan zetten om te sterk slingeren te voorkomen. Eventueel zelfs een demontabele "vaarkiel". Onder het onderschip, in het midden, een soort rails bevestigen waaraan je een diepe, smalle kiel bevestigt met een loden gewicht er onder. Bijvoorbeeld het kielgewicht van een modelzeilboot.
Die houdt je model mooi rechtop, ook als het eens een keer wat meer waait. Een en ander uiteraard afhankelijk van de schaal en het gewicht van je model, maar dat is een kwestie van 'trial and error'.

Succes ermee, en maak er wat moois van!
 
Er kan een 6 volt 9.5 Ah accu van Sonneshein in het model, weet helaas het gewicht niet meer maar Robbe heeft ze ook te koop met eigen sticker erop en die accu is dan ineens 10 Ah, maar verwider je de sticker dan staat er weer 9.5 Ah.

Het model is mij bekend de persoon had er 4 Monoperms in staan die maakten 9000 rpm.

Met de buitenste motoren op 1 vaarregelaar begrijp ik dit was om beter te kunnen manouvreren.
 
Mooi Roel wist het niet meer haal de sticker er niet af, het is net een prijskaartje zoals in de winkel over mekaar heengeplakt.
Heb hem al een Pbtje gestuurd over 45 Mb Modelfilm Yamato.
 
Mannen,

Bedankt voor alle reacties!

De filmpjes (nou ja, 'tjes' ) heb ik intussen ook binnen gehaald. Hierpop zie je duidelijk dat de Yamato vrij veel rolt wat nu niet een echt realistisch vaarbeeld geeft. De vaarkiel lijkt me dan ook een hele goede oplossing.

De dekken zo goed mogelijk afdichten met een pakking en een bilgepomp met watersensor lijkt me ook geen verkeerde optie.

Zo kan ik eerst plannen gaan maken en materiaal verzamelen, vervolgens passen, meten en bouwen!
 
De Yamato is een model die je ergens in de kamer neezet Ando, je kunt hem radiografisch bestuurbaar maken.
Maar op de filmpjes vaart die man er heel snel mee en je hebt veel golven op een grote plas allemaal niet zo ideaal als het dek er los op ligt.
Deze kan je ook vastlijmen en de opbouw demontabel maken na inbouw motoren, schroefassen enz.
De accu komt onder de opbouw te liggen hiervoor wel latjes op de bodem lijmen zodat hij niet kan verschuiven.

Het is een mooi weer model zelfs in een Zwembad ongeschikt om er mee te varen daar krijg je altijd wild water als er een paar modellen vol speed een paar rondjes gevaren hebben.

Veel succes met de bouw.
 
Vanavond maar eens begonnen met 'demonteren' van diverse onderdelen.

Als eerste het ballast-lood er maar eens uitgehaald. Dat was bij elkaar 3 kilo, beetje zonde, dat gewicht kun je er volgens mij beter aan accu's in stoppen. Er zaten ook nog 2 accu's in van 500 gram elk, dus totaal zou ik 4 kilo 'lading' in de boot moeten kunnen stoppen. Daar moet ik toch wel wat mee kunnen.

Eén motor met schroefas getest op 6 volt en dat loopt best goed. Alleen was de plastic plaat waar de motorsteunen op stonden zo slap dat het hele zakie stond te klapperen en te resoneren.

Ook gedemonteerd dus. Het is wel wat lastig werjken, de boot is voor zo'n 90% afgebouwd dus alle fragile frutseldingen zitten er ook al opgelijmd. Gelukkig kan het grootste deel van het dek en de bovenbouw eraf, alleen het voorste én het achterste stuk zitten gelijmd.

De schroefassen zitten er gelukkig netjes in, het eerste klussie wordt de uiteinden van de buitenas binnen in de boot vastzetten om resonantie zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik had nog 4 metalen motorsteunen... maar daar passen de 400's natuurlijk niet op. Dus eerst maar een paar nieuwe regelen.

Als het goed is staat m'n badkuip dan ook thuis. Als volgende ga ik dan eerst maar eens kijken hoeveel gewicht ik nodig heb om de boot op de waterlijn te krijgen en dan kijken hoe we dat gaan verdelen tussen de diverse ingrediënten. Liever gewicht van nuttige zaken als van ballast.

Ben ik zo een beetje op de goede weg of heeft iemand betere adviezen?
 
Back
Top