Motoren families...

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
M

mikevst

Guest
Naar aanleiding van een discussie dit weekend volgende vraag: welke motor-families bestaan er? Ik denk dan aan (voor competitie motoren dan):
- novarossi (Novarossi, rex, top,...RB?)
- picco (Picco, mega picco)
- OS

En welke merken behoren tot welke familie? RB, JP en Max zijn novarossi gebaseerd denk ik.
Wat met Sirio?
En is rossi dezelfde als novarossi?

Deze discussie had ook te maken met het al dan niet passen van een bepaalde uitlaat op een motor van een ander merk (bvb picco-mega of sirio uitlaat op novarossi motor).

Novarossi, REX en TOP zijn de directe merken van Novarossi.

Dan heeft Novarossi een aantal klanten die onder hun naam motoren afnemen zoals R&B, JP, Shark, Maxpower, wijlen NovaMega, Mugen (.12 motoren), IDM en zelfs OSMAX heeft wel eens een model daar afgenomen.

Picco doet veel zaken met Ofna en kent direct vanuit de fabriek ook Omega maar sinds dit jaar is er ook de MEGA bij gekomen.

Laatst ho0rde ik dat de TM323 van R&B weer uit de fabriek komt van Sirio, wat daarvan waar is weet ik niet maar heel toevallig kent Sirio ook een .23 motor.

De Lamberto Collari XS-motoren zoals oa. Storm Discount die aanbiedt zijn van origine van AXE motors wat voorheen Rossi was (niet te verwarren met Novarossi)
De andere Collari motoren zoals de WRC-replica komen weer bij Sirio vandaan.

Andere grote spelers op de markt zijn SH waar oa. Team Magic en GS veel zaken mee doen en ook Force waar Carson, Conrad en HPI zaken mee doen.

Wat de uitlaten betreft heeft Picco net als R&B de 2017/2018 uitlaten in het assortiment en lijkt het mij logichs dat de uitlaar op beide bochten past.

Naar mijn weten kan je met verschillende rubbers proberen de boel pas te krijgen, vroeger hebben picco en Novarossi altijd wel bochten kunnen uitwisselen.

Ikzelf rijd sinds afgelopen weekend met Lamberto Collari motoren van Sirio. Niet te verwarren met Collari innotech! Hierbij reed ik met een Novarossi uitlaat...

Op clubwedstrijden in Heemstede rijd ik altijd met een Picco Mega Sport. Ik gebruik bij deze motor dan ook een Sirio Uitlaat de 2013. Deze maakt een apart geluid en is zeer zuinig en snel.....

Zoals roelof al aanhaalde de meeste uitlaten zijn afzonderlijk wel te wisselen. Maar of de bochten te wisselen zijn roelof. De EFRA 2002 Picco pijp heeft een systeem wat andersom loopt rubber op de bocht en holling op de Pijp dus die kan niet worden uitgewisseld hoor......

ook is de uitlaatbocht op de motor van een Picco/Mega motor niet uitwisselbaar met Novarossi motoren.

Back