motoren, links en rechtsdraaiend

Hallo,
Ik heb een vraagje over Speed motoren.
Ik denk er over om een Trent van Krick/Modeslipway te gaan bouwen.

En omdat ik vroeger goeie ervaringen heb gehad met Speed 700 BB Turbo motoren, wilde ik die gaan gebruiken.
Maar in de catalogus van Graupner zie ik dat die motoren slechts gebruikt kunnen worden voor rechtsdraaiende schroeven.

Is dat een probleem voor dubbelschroef gebruik ?
Kan de ene 700 BB Turbo links en de andere rechts draaien ?

In principe kan het wel, maar dan heb je wel verschil in toerental en trekkracht. Als hij de andere kant op moet, dan moet je ook de stand van de koolborstels aanpassen. Ik weet niet of dat bij dit type motor mogelijk is

Groetjes Hans.

smartje268
Je kan ook een motor voor de as zetten :roll:
En de andere er boven en dan met van die riempjes :idea:
Dan draaid de ene schroef links en de andere rechts om
Maar wel met hetzelfde toerental :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D :D

volgens mij is een 700 bb turbo wat overdreven hoor
denk eerder aan een 600 type en kies er dan éne die zowel rechts als links mag draaien :verschil in toerental is dan echt niet zo groot dat je der speciale contructies voor moet gaan maken

gewoon één as een graad of 2 schuin zetten lost dat op , dat doen ze in speedboten toch ook om de propwalk te compenseren , hier gebruik je het om het kleine verschil weg te werken

groeten

Gewoon beide schroeven dezelfde kant op laten draaien en je roer een beetje scheef stellen.
Als je beide motoren onafhankelijk gaat aansturen is het helemaal geen probleem. Het is toch onmogelijk om met twee knuppels exact even veel "gas" te geven.
Je zult dan toch moeten corrigeren met je roer.
Ik zou wel voor een beetje meer motor vermogen kiezen. De Trent is tenslotten een halfglijder, dus een beetje snelheid moet er wel in zitten voor een realistisch vaarbeeld.

Super advies heel realistisch.

Het is toch wat als de een net uit de luiers is dat wij met links en rechts draaiende schroeven varen en hier helemaal geen problemen mee hebben.

We dolblij waren dat er links en rechts draaiende schroeven van messing op de markt gekomen waren, uitgezonders een 70 MM van Saito maar had je een schip/boot met meer schroeven dan draaiden ze één kant op.

Maar ja wat wil je als je tegenwoordig een jacht koopt dan moet er al een boegschroef en hekschroef in zitten. :lol: :lol: :lol:

Hoi Adam,

Bijde schroeven de zelfde kant op is vooruit geen probleem maar als je achteruit gaat zal je het verschil duidelijk merken doordat hij dan 1 kant op gaat trekken en dat heb je bij links en rechts draaiend niet omdat die elkaar compenseren.

Groet, Ingmar

Dat is zo ingmar, maar als je nu heel graag de 720's er in wilt plaatsen zonder allerlei technische ingrepen is het wel mogelijk.
Het is niet zo dat er niet fatsoenlijk mee te varen is.
Daarnaast heeft de Trent-klassen hele lang kimmen aan weerszijde van de schroeven onder het schip om de schroeven te beschermen bij het raken van de grond, waardoor (vermoedelijk) het scheef trekken door het wiel effect wel mee zal vallen.
Het water kan bij achteruit slaan maar één kant op en dat is recht naar voren.

Kijk eens naar deze site. Ze zijn niet de goedkoopste. Maar met deze motoren heb je daar geen last meer van. Ze hebben namelijk 2 assen. Het enigste wat je moet doen is de motor omdraaien.

er zit er duidelijk een verschil in links en rechts draaien van de torque 720 van Graupner. Je kan het horen en ook merkelijk zien in het stroomverbruik.
Persoonlijk zou ik me er niets van aantrekken. Mits wat bijregelen van het roer gaat het best, indien nodig zou je ook met individuele regelaars kunnen gaan spelen.

Uiteindelijk zijn dit schaalmodellen he... geen speedboot waar elke wrijving en verlies moet vermeden worden. Ik denk niet dat het de moeite is om grote ingrepen te gaan doen.

Patrick

>Het water kan bij achteruit slaan maar één kant op en dat is recht naar voren.

Ps, het wieleffect is er altijd. Dus ook bij vooruit varen, echter dit merk je meestal niet echt omdat men onbewust gaat corrigeren en je roer veel beter werkt vooruit.
Achteruit is de roerwerking veel minder en plots ben je dan niet meer capabel om correcties uit te voeren of heb je heel veel roeruitslag nodig.

Als je dan link en rechtse schroeven gebruikt gaan die in theorie elkaars effect opheffen, het verschil in rpm tussen de motoren gaat je toch een afwijking geven - zowel in vooruit als achteruit- dit is dan meer gewoon een verschil in stuwkracht denk ik, het wieleffect zou niet zo'n impact hebben.

Patrick

Back