motoren niet evenveel power

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jorden, 30 mrt 2020.

  1. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig om zelf een (voer)boor op te bouwen.
    Het betreft een 2 motorig bootje, er zit in:2x Krick MAX Power 500 elektromotor , 2x quickrun 1060 ESC's
    2x raboesch schroefas en 3 bladig raboesch schroeven (li en re) Als zender heb ik een turnigy tgi -i10 met bijbehorende ontvanger.
    Ben klaar met bouwen maar merk dat tijdens de proefvaart de rechter motor minder power lijkt te geven dan de andere. Ik denk de instellingen goed te hebben staan. Bij het testen uit het water klinkt en lijkt op het oog dat beide schroeven wel hetzelfde doen. Tips?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Geen twee motoren hebben exact de zelfde eigenschappen. Hetzelfde geldt voor de regelaars. Dat er dus verschillen zijn is normaal. Vaak zijn die echter vrij klein en kan je dat met de trim wel wegwerken. Lukt dat niet omdat de verschillen te groot zijn dan kan je proberen om de regelaars om te wisselen, links naar rechts en rechts naar links. Soms kan dat wat schelen maar geen garanties!
    Dit is een nadeeltje van twee motoren en daar ook mee sturen. Als je (ook) een roer hebt kan je daar vrij makkelijk mee corrigeren, gewoon een heel klein beetje roeruitslag ik de gewenste richting.
     
    Jorden vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    er is met borstel motoren, ook iets met de koolborstels, dat ze contact maken, een beetje voordat de anker pool, bij de magneet is. (dit weet mnr Grundmann ook wel hoor).
    meestal zitten de koolborstels een bepaalde kant op verschoven. als de motor de andere kant op zal draaien, draait de motor minder goed. men kan de koolborstels zelf verdraaien. dit hangt een beetje af van de constructie, hoeveel "geweld" er voor nodig is. ik heb ermee ge experimenteerd in het verleden en het is te doen.
     
    Jorden en Rick NL vinden dit leuk.
  4. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Ik zal er eens mee spelen. Kijken of ik met trims voldoende aanpassing kan maken
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    dus de motoren draaien onbelast gelijk maar belast heeft er een minder kracht?
    Simpele vraag maar zijn de kabels naar de motoren van voldoende dikte en hebben beide motoren en regelaars even lange kabels?
    Ongelijke weerstand in de kabels kan de oorzaak zijn.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of domweg 1 motor beperken in je zender.
    of werkt de boot met een mixer aan boord?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn een hele berg oplossingen te bedenken maar welke (het beste) bruikbaar is kan je alleen bepalen als je de oorzaak weet.
    Bij borstelmotoren speelt de druk die de koolborstels op het anker uitoefent ook mee. Een iets hogere druk zorgt voor minder elektrische weerstand maar ook meer mechanische weerstand, winst op het ene punt verlies op het andere. Ook de materialen waarvan de koolborstels gemaakt zijn en hoe ze gemaakt zijn speelt een rol. Zo kan ik nog wel even doorgaan over de koolborstels.
    Wat ook mee speelt is veel of weinig olie of vet in de lagers. Vooral bij hogere toeren kan (te) veel olie of vet de motor afremmen. Maar ook wat voor olie of vet er gebruikt is.
    Zelf aan de koolborstels gaan sleutelen is niet aan te raden. Veruit de meeste "simpele" koolborstel motoren hebben een vaste timing. Het lager schild waar ook de koolborstels op gemonteerd zijn zit vast geklonken in de motor. Alleen door lipjes uit te buigen of weg te vijlen / slijpen kan je dat los maken en iets verdraaien. Dat is echter niet nodig want je gaat toch niet het onderste uit de kan halen bij die motoren. Voor snelheidswedstrijden of zo zou je dat wel doen maar voor een voerboot??? Lijkt me behoorlijk overbodig. Overigens zal het verstellen van de koolborstels de motor niet per definitie sneller laten draaien, door die andere timing kan de motor eventueel sneller draaien.
    Die motoren zijn prima zoals ze zijn, de timing van de koolborstels is heel vaak 0° zodat de motor beide kanten op even snel draait. Het rendement zal niet optimaal zijn en ook het maximum toerental zal lager zijn maar dat is voor deze toepassing totaal niet belangrijk.
    Het meest simpele wat je doen kan is met de trim proberen het toerenverschil te verkleinen. Dat kan lastig zijn want het toerenverschil kan groter of kleiner zijn bij half gas dan bij vol gas. Je kan hem dus trimmen om volgas rechtuit te gaan maar dan gaat de boot bij half gas toch weer één kant op.
    De oplossing om één motor in de zender te beperken kan ook maar het kan best zijn dat de instelmogelijkheden te grof zijn om een klein verschil te kunnen compenseren. Blijft ook hier over dat hij bij vol gas weer anders kan zijn dan bij half gas.
    Als je een goede en vooral heel uitgebreide computer zender hebt kan je een gascurve instellen. Door veel uitproberen kan je de curves voor beide motoren zo maken dat beide motoren bij elke gasstand even snel draaien. Dat zal een hele boel werk zijn en je hebt een zender nodig die een gascurve met heel veel punten kan maken om dat te kunnen doen. Die zenders zijn meestal vrij prijzig en hebben enorm veel functies die je bij een voerboot nooit zal gebruiken. Lijkt mij een beetje (veel) overkill. ;)
    Misschien zal je er mee moeten leren leven en gewoon een beetje tegensturen, zoveel als nodig is bij de gekozen gasstand.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2020
    Jorden vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaren geleden kocht ik een Modelcraft zender om mijn sleper met dubbele motoren te bedienen. Ook in dit geval draaiden de motoren ongelijk. Pas later, toen ik een andere zender gebruikte kwam ik achter de oorzaak. Bij de Modelcraft zender stond in een kruisknuppel de potmeter niet goed en liep de boel "scheef" met gasgeven. Dat de 0-stand ook iets uit het lood stond ving de regelaar op. Die "dacht" dat bij het inschakelen van de regelaar dat de binnenkomende puls de 0-stand was. Daardoor kon je op het ene kanaal meer gas geven dan op het andere. Gr. Klaas
     
    Jorden vindt dit leuk.
  9. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon de motoren even kruislings wisselen, dus motor 1 op ESC 2 aansluiten en vice versa. Als dan nog steeds de rechter motor minder vermogen levert, zit het in de aandrijving, anders in de aansturing (ESC of zender configuratie).

    Heb je beide ESC wel conform deze instructie gekalibreerd:
    Turn on the transmitter, and set parameters (of the throttle channel) like “D/R, “EPA”, “ATL” to 100% (if there is no LCD display on the transmitter, please adjust the corresponding knob to its limit). Set the throttle trim to 0 (if there is no display, then adjust the knob to the neutral position). For FUTABA and similar transmitters, set the throttle direction to “REV”, while the throttle direction of others to “NOR”.
     
    Jorden vindt dit leuk.
  10. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Ja beide gelijk zijn gekoppeld met standaard bevestiging welke al op esc en motor zit
     
  11. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    V tail op zender
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dan kun je dus, als trim niet voldoende werkt, 1 kanaal zijn endpoints een beetje terugnemen.
    net zolang tot de boel wel rechtuit gaat.

    als je een vtail in de zender gebruikt, hebben beide motoren een kanaal in de zender gekregen. dus kun je ze ook apart afstellen.
     
    Jorden vindt dit leuk.
  13. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Dank je....ik heb een turnigy tgi i10 daar ksb redelijk wat mee ingesteld worden. Ga alle ideeen eens uitproberen.
     
  14. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Hele nuttige tip denk ik. Ga ik proberen
     

Deel Deze Pagina