Motoren op co2 of lucht onder druk

luchtfles kan wel lichter, en de drukverlager die kun je van een paintball pistool gebruiken, die zijn lekker klein en ligt.

Voor een komplete aandrijving mik ik op plus min 1 kg

gezien bij festo, hun snelste ventielen kunnen max 6 hz schakelfrekwentie aan
6 x 60 seconden is 360 toeren per minuut veel te langzaam dus.

Mechaniche drukvulling heeft het nadeel dat de piston telkens een klepje moet openen die tegen de druk aan ligt.

nog wat zoeken dus.

doeoei, voor belgen daaag :wink:

Een misschien wat erg simpele opmerking, maar waarom gebruik je niet gewoon van die patronen welke in spuitwater flessen worden gebruikt. Ook zijn er wat grotere voor het zelf opblazen van een zwemvest. Als je er genoeg kwijt kan dan heb je veel gas in weinig gewicht en ruimte, het kost natuurlijk wel geld en ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Groetjes Hans.

Deze co² patronen ken ik wel.

Ik heb er ooit eens ene op de grond voor een passerpunt geplaatst, en toen ik deze een trap gaf waardoor er een gaatje inprikte :evil: vloog deze terstond op een meter hoogte een kompleet voetbalveld over. gelukkig niemand verwond . Stel je voor dat het gaatje niet in de midden
geprikt was.

ik ben nu aan het rondvragen op de club naar een occasie motor om om te bouwen .Zal wat werk schelen als ik enkel het koppendeksel en evt piston moet aanpassen.
zo kan ik ook de uitlaatdemper gebruiken want het schijnt dat co² motertjes veel herie maken(van horen zeggen).

salut
Val

hilbren zei:
luchtfles kan wel lichter, en de drukverlager die kun je van een paintball pistool gebruiken, die zijn lekker klein en ligt.

er zijn inderdaat erg lichte flessen verkrijgbaar, maar dat vind je portomonee niet zo leuk...

en hoeveel druk kan zo'n regelaar uit een paintball pistool hebben dan? ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze met 300 bar op hun rug in de ronte rennen...

gr easy

Maffe ontwikkelingen bij dat paintbollen ziet er allemaal erg nuttig uit alleen weet ik niet naar welke druk deze toestellen verlagen.

In feite moet ik ook nog te weten zien te komen welke druk er heerst in een gewone mdlbouw moter, heeft er iemand een idee ?

Daarvoor heb je eerst een aantal gegevens nodig. Dit zijn, het oppervlak van de zuiger, de lengte van de krukas tot het hart, dit is de helft van de slag, dus dat is uit te rekenen als boring en slag bekend zijn en het draaimoment van de motor. Het draaimoment wordt aangegeven in newton/meter dit kan je omrekenen naar kg./meter dit weer naar kg/cm en dat deel je door de halve slaglengte. Nu heb je de totale druk op de zuiger en dat deel je weer door het totale oppervlak dan heb je de druk per vierkante centimeter. Is misschien wat ingewikkeld, maar het is te doen.

Groetjes Hans.

Enkele korte opmerkingen bij de de discussie.

1. Bij CO2 motortjes heb je het probleem dat door de expansie van het gas het motortje bevriest .(vooral de co2 nozzle). Dat betekent dat je maar heel weinig vermogen mag onttrekken tijdens bedrijf. Er bestaan maatregelen om het vriezen tegen te gaan maar die compliceren de zaak.

2. Energetisch ( thermodynamisch) is het gebruik van perslucht een ramp. Je kan niet straffeloos snel een persluchtreservoir legen.Ook hier een probleem met expansie en sterke afkoeling.De perslucht moet absoluut droog zijn anders vriest je water. Het totaal rendement van de perslucht taxis van Guy Negre is slecht.

3. Een in Canada beschikbaar speelgoed heet "AIRHOG". Hier wordt een perslucht tankje gevuld met een fietspomp. Het wordt toegepast op vliegtuigjes en autootjes. Het leuke is dat het kant en klaar gekocht kan worden en het schijnt te werken.

packard zei:
3. Een in Canada beschikbaar speelgoed heet "AIRHOG". Hier wordt een perslucht tankje gevuld met een fietspomp. Het wordt toegepast op vliegtuigjes en autootjes. Het leuke is dat het kant en klaar gekocht kan worden en het schijnt te werken.
die heb ik pas dus ook bij de toys r us zien liggen... :P

ik vermoed dat het een of ander speelgoedje is die airhog. zelf heb ik 17 jaar geleden eens zoiets gekocht op een rommelmarkt die dingen rijden zo'n 30 meter en dan is de puf eruit.
ik denk dat het tijd is om dit consept eens te evolutioneren, of hoe zou je dat zeggen.

Zoef de Haas. zei:
slag bekend zijn en het draaimoment van de motor. Het draaimoment wordt aangegeven in newton/meter dit kan je omrekenen naar kg./meter dit weer naar kg/cm en dat deel je door de halve slaglengte. Nu heb je de totale druk op de zuiger
Groetjes Hans.

Het eerste is makkelijk, maar het draaimoment wat is dat, is dit het toerental x de slag x de boring?

Moet er rekening gehouden worden met een volume boven de piston als deze op zun bovenste dode punt staat? ik draaide namelijk cilinders van men brommer en 2cv af om meer compressie te krijgen zoals dat heet.
het enige wat er merkbaar veranderde was dat deze beter draaiden en starten.

Even een kleine uitleg naar aanleiding van je vraag. Het draaimoment is het koppel van de motor en is gerelateerd aan een bepaald toerental. Kort gezegd heeft een verbrandings motor 3 verschillende stadia. Een laag toerental, een economisch toerental en een top toerental. Bij een laag toerental en een bepaalde trekkracht zal de zuiger langzaam omlaag bewegen waarbij de compressie ruimte klein blijft en het mengsel niet volledig verbrand wordt. Bij het economisch toerental zal de zuiger evenredig met de verbrandings snelheid bewegen waardoor een optimale kracht ontstaat. Bij een hoog toerental zal de zuiger snel bewegen en de verbranging in een grotere ruimte plaatsvinden waardoor minder kracht wordt ontwikkeld. Het koppel is de kracht welke ontstaat bij het economisch toerental en wordt gemeten aan een denkbeeldige hefboom op de krukas van 1 meter lengte, en die kracht wordt "gemeten" aan het eind van de hefboom. Nu zijn er lieden die mij gaan vertellen dat de berekening niet nauwkeurig is, klopt! omdat je geen loodrechte kracht op je krukas hebt en ook nog zijdelingse krachten. Maar deze berekening klopt globaal, is als leidraad goed te gebruiken en voor iedereen naar ik aanneem te begrijpen.

Groetjes Hans.

De leveranciers zouden in feite bij iedere motor en eveneens bij alle schroeven een grafiek moeten geven waarop je dan gemakkelijk de kracht bij een toerental kan aflezen. (Dat ben ik gewend bij waterpompen.)

zo zou je sneller kunnen vergelijken en zien of een vliegtuig van 2 kg recht omhoog wil.

Natuurlijk is de ervaring en het proberen nog de beste leerschool.

dankuwel
val

Back