Motoren van een Catalina lopen niet synchroon.

• Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
H

helerik

Guest
Hoi,
Ik ben in het bezit gekomen van een Catalina (1:4). Deze was van een clublid die helaas te vroeg overleden is. Nu ben ik volop bezig deze Catalina te reviseren zodat hij weer de lucht in kan. Echter nu loop tegen het probleem aan dat de motoren niet synchroon lopen. Ze starten niet gelijk dus blijft de ene in toerental achter bij de andere. Het zijn (uiteraard) brushless motoren. Motoren zowel als regelaars zijn zo goed als nieuw. Ik heb begrepen dat de Catalina wel eens gevlogen heeft maar niet van harte. Weet iemand hoe dat ik ze beiden gelijk kan laten lopen?

Groetjes, Erik.

Ha Erik,

Er van uitgaand dat de motoren en de regelaars identiek zijn zou je een keer de regelaars onderling kunnen wisselen. Mogelijk levert dat info op. Een andere aanpak (eigenlijk de eerdere) is het controleren en gelijkzetten van alle instellingen van de beide regelaars. Met een programmeer kaart is dat goed te zien en te doen. Als dan de motoren nog ongelijk lopen wordt het spannender.
Laat eens horen of deze ideeën al wat opleveren.

groet,

Erik

Hallo Erik
Als het i.d.d.in het programmeren zit dat is het een kwestie van gelijk afstellen.
Het kan ook in verschillen in de motoren zitten of in de bedrading.
Door onderling verwisselen moet dat opgespoord kunnen worden.
Ik stel me voor dat een wikkelingetje meer of minder in 1 van de motoren een verschil in kv veroorzaakt.
Verschilt het toerental b.v.onder belasting of ook zonder props er op.;)

De regelaars moeten weten wat het begin en eindpunt van het gas is.
In 9 van de 10 gevallen kun je dat als volgt oplossen.
Props eraf ! Zender aan en gas op vol gas zetten.
Regelaars aansluiten nu hoor je een piep. Direct gas naar nul. Dan hoor je weer en piep.
Nu zouden de motoren gelijk moeten starten.
Let op wanneer je voor je het gas naar nul zet een tweede piep hoort dan ben je te laat en moet het opnieuw.

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb al heel lang een Canadair, uiteraard met twee elektromotoren, en daar heb ik nooit problemen mee gehad. ook niet toen ik andere motoren nodig had. Ik ga proberen wat jullie als antwoorden gegeven hebben en houd jullie op de hoogte. Eerst alles maar eens uitbouwen zodat ik goed overal bij kan komen. Omdat ik de Catalina niet zelf gebouwd heb, is dat een hele uitzoekerij. Degene die hem gemaakt heeft, had een heel eigen bouwstijl. Maar ik denk dat 'alles goed komt'.

Groetjes, Erik.:)

De regelaars moeten weten wat het begin en eindpunt van het gas is.
In 9 van de 10 gevallen kun je dat als volgt oplossen.
Props eraf ! Zender aan en gas op vol gas zetten.
Regelaars aansluiten nu hoor je een piep. Direct gas naar nul. Dan hoor je weer en piep.
Nu zouden de motoren gelijk moeten starten.
Let op wanneer je voor je het gas naar nul zet een tweede piep hoort dan ben je te laat en moet het opnieuw.

Zo heb ik het bij mijn Catalina ook gedaan (na vervanging van de regelaars omdat er 1 de geest had gegeven) en het ging perfect.

Back