Motoren vervangen

Hoi, vraagje. Omdat ik het herstellen van oude schepen leuker vindt dan nieuwbouw kom je nog wel eens oude motoren tegen die vervangen moeten worden. Is er een manier om makkelijkde oude motoren aan de hand van typeplaatje om te zetten na nieuw materiaal, bijgevoegd eenplaatje van een oude monoperm uit eenCommodore van Graupner. Het is voor mij nu nog allemaal abracadabra.View media item 266141View media item 266140

Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden Chris. Mijn ervaring met die oude motoren is vrij goed en ze houden het lang vol. Heb nog steeds een oude Monoperm, ergens uit de jaren zestig. In 2015 heb ik die in een nieuw scheepje gebouwd en presteerde goed. Als alleen de lagers wat droog zijn doet een drupje olie wonderen. Maar als ze door een ongelukje onder water hebben gestaan en zo weggezet is er weinig meer aan te redden. In 2009 heeft de Haagse Motor Boot Club een lijst samengesteld met per motor een hoop gegevens.
https://www.hmbc.nl/emotoren.html
In ieder geval zijn daar gegevens van oude motoren uit te halen. Graupner en Robbe bestaan niet meer. Om naar nieuwe(re) motoren te zoeken gebruik ik meestal de sites van Krick, RCPoint, Bauer Modelle en Hobby Lobby en spit daar diverse motorgegevens door.
Kijk maar of je met deze info uit de voeten kunt. Gr. Klaas.

Back