motoren voor colco 2004 (alias hummingbird etc.)

Hoi,

Ik heb een colco 2004 e-heli, hierin zit nu een standaard high speed k360 motor (ook wel RMF360 genoemd),
een pg03 gyro, en een mc115H speedcontroller en vlieg met een 9,6volt accupack nimH.

Nu wil ik graag wat hoger/harder sneller vliegen
dus wordt het een overstap naar lipo cellen en een andere motor....echter valt er over de ontvanger/speedcontroller niets te vinden...

Weet iemand dus van deze heli's met welke motor ik de standaard motor kan vergelijken en welke snellere/krachtigere erin gezet kunnen worden zonder alles over de zeik te helpen...

Dus als er iemand is die iets over deze heli's weet graag wat info....

Hoi thijs, welkom!

Als je echt een bak power in je Hummingbird wilt hebben moet je voor een Brushless razor 350 of Razor heli V2 gaan. In combinatie met een Phoenix 10 controller.
RZMH2.jpg
+
Phoenix10.jpg

Dan gaat hij als een speer op 2s lipo cellen. (15 minuten vliegen op 2s Etec 1200)
Je hebt dan wel een aparte staart controller nodig. Castle creations Pixie 7 ofzo.
pixie-7.jpg

Wel een redelijke prijzige investering maar je haalt het er zeker uit. Na al de mishandelingen, martelingen, vernederingen en ander zinloos geweld die mijn hummingbird moest ondergaan gaat de motor nog steeds als een speer!

Brushless is the way to go!! :mrgreen:
Site’s waar je het “goedkoop” kan kopen: http://www.b-p-p.com/ en http://www.allerc.com/store/index.php

Groetjes Michel

Kijk daar heb ik wat aan, weet nog niet in hoeverre ik hem wil verbouwen...
Eerst maar eens fatsoenlijk leren vliegen... :wink:

Met de standaard motor vlieg ik met een 9,6 volt accu pakket,
Wanneer ik nu dus op lipo's wil gaan vliegen zal een 2s pakket dan toereikend zijn of gelijk een 3s 1200 Mah?

Een brushless motor is veel efficiënter.
Ik heb mijn Hummingbird flink verzwaard (dan vliegt hij beter buiten in de wind) met een 2s2p Lipo accu (is dus nog steeds 7,4V) en ik gebruik houten bladen die minder pitch hebben, dus moeten sneller draaien om omhoog te gaan… Hij gaat nog steeds als een speer.
Etec lipo cellen zijn ook niet zo duur. Nadeel van lipos is wel dat je een speciale lader nodig hebt. Gelukkig zijn die ook niet meer zo prijzig omdat je onder de 3 cellen blijft. Als je 4 cellen lipo in serie wilt gaan laden heb je meestal een duurdere lader nodig. (er zit een spanningsverdubbelaar in)

Alles over lipo’s in de faq: Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.

Echt 2 cellen lipo in serie is power genoeg. Een bijkomend voordeel is dat je de staartmotor minder op z’n flikker geef. Die kunnen 3s (11,1V) over het algemeen niet zo goed hebben.

Voor je standaard motor is 2s wel wat schraal. Je moet Herman (Tadango op het forum) Even vragen. die heeft meer ervaring met de standaard motor en 2s / 3s lipo.

Ik vlieg nu dus met 9,6 volt nimH, er zit al wel een direct drive tail op...(misscien scheelt dat?)

Maar aan te raden is dus 2s?? Ik heb namelijk wel geprobeerd met een 7,4 nimh te vliegen maar dan komt ie niet eens los...

Nee, als je een gewone motor hebt dan is 7,4V te weinig. Dan zal je dus aan de 11,1V moeten.

Alleen als je voor brushless gaat dan is 7,4V (ruim) voldoende.

Let er goed op dat je je motoren goed laat inlopen (gewoon een 1,5 batterijtje op leeg laten lopen) Dan scheelt aanzienlijk in levensduur en power van je motoren (staart en hoofdmotor)

staart motor heb ik inderdaad in laten lopen, wel maar een half uurtje maar ach...

Hoofdmotor heeft het eerste half uur alleen half power gedraaid...

Ik ga voor de etec 3s 1200Mah overigens....

Maar laatste vraagjes: die standaard RMF360 motor waar is deze mee te vergelijken??? en die mc115H regelaar iets over bekent??? (max amperages etc.)

Ik heb inmiddels vernomen dat de piccolo pro 410 en en G310 tunings motor er gewoon in kunnen maar ja dan weet ik nog niets (verschillen tussen origineel en bijv. deze twee)

Hopen dus dat een van jullie er iets over weet... :D

Hoofdmotor heeft het eerste half uur alleen half power gedraaid...

Je kan hem beter een uurtje op een 1,5 batterijtje laten lopen. Met "Half power" krijgt de motor toch volledig op zijn flikker met korte stootjes van de volle voltage.

thijs44 zei:
Ik heb inmiddels vernomen dat de piccolo pro 410 en en G310 tunings motor er gewoon in kunnen maar ja dan weet ik nog niets (verschillen tussen origineel en bijv. deze twee)

Hopen dus dat een van jullie er iets over weet... :D

Je moet Tadango (Herman) even een sturen. Die heeft ervaring met die setup.

Zoals in de pb staat : De 310 werkt goed met de standaard bladen, vermogen zat maar wel een hete motor. Met de like90 bladen heb je meer toeren nodig dus dan een 410 motor erop. 310 met standaard bladen met 3s lipo's met een 8T tandwiel. Like 90 + 410 met een 10T tandwiel.

Ik gebruik trouwens gewoon 3s1p KOKAM 700 :) Met mijn nieuwe HAT motor (met condensator) gaat de lipo safe pas aan als hij leeg is. Met de oude hat (dus zonder condensator) trok hij vele meer stroom en was de Hat motor erg heet en niet 100% stabiel. Let daar dus ook op ;)

Ok bedankt voor je info :D

Laat nu nog even de standaard motor erin zitten...

Ga een etec 3s1p aanschaffen met bijbehorende lader uiteraard en even kijken of alles heel blijft...

Zit er trouwens veel verschil in de 700 of 1200 behalve vliegtijd? andere voor/nadelen?

1200 is iets zwaarder maar je kan langer vliegen en ze kunnen meer vermogen aan. De 700 is eigenlijk net te zwak maar die heb ik liggen vandaar.

Ja iets zwaarder wel, maar wellicht aanzienlijk lichter dan mijn acht cellen originele nimh pakketje...

Waar ik overigens ook al mee tot de dakgoot kom... :D

Tadango,

Je hebt het over Hat met condensator....
Heb je het gewoon over de ontstoringscondensator tussen + en _?

Dan heb ik er 1 met condensator...

Ok lipo's met lader besteld... 8)

Eens kijken wat dat doet met de standaard motor,

Maar eeh... Ik heb nog een motortje gevonden maar weet niet of het wat is een protech megax 400, zou dat wat extra's doen met de standaard bladen en verder geen aanpassingen? Of loont het niet eens de moeite om dit motortje te proberen? (ik heb trouwens de 6V & 7,2V uitvoering)

Ow ja anders was de 310 tuning het beste met de standaard bladen he?

Laat het brushless nog even varen namelijk.... :oops: :wink:

Back