Motoren voor een rov

• Topicstarter Topicstarter Magico
  • Startdatum Startdatum
M

Magico

Guest
Beste leden,

kennen jullie misschien bedrijven in NL die motoren verkopen die ik zou kunnen gebruiken voor een rov.

Tevens vraag ik me af of een buitenboordmotor(voor een bootje), tegen dieptes kan van ongeveer 10 tot 15 meter.

Bij voorbaat dank.

Veel ROV werken met magnetische koppelingen. Er is dan dus ook geen doorlopende as naar buiten. Mocht je dit niet kunnen maken of verkrijgen zou je de PODs met motoren ook kunnen vullen met olie (onder lichte druk). Ik zal dan wel even moeten terugneuzen in mijn archief of dat speciale olie/vet moest zijn. Zelf heb ik een tijdje ge-experimenteerd met neodyme magneten. Werkt wel aardig zolang je er niet een al te krachtige motor opzet met een belachlijk toerental. Ik heb me laten vertellen dat als je dit soort koppelings gebruikt EN de PODs van de ROV onderdruk zet dat je vreselijk diep kan gaan met een "amateur" ROV.

Boekentip: ROV's and other underwaterverhicles. linkje: http://www.rov.org/student/books.cfm

Gericht op middelbareschool maar zeer leerzaam voor de modelbouwer met leuke ideeen.

grtz.

Danny

Bedankt voor de link Toneburst, ga er van het weekend heel goed naar kijken.

Beste Danny, op het gebied van motoren ben ik nu aan het rondneuzen, dus dat staat nog niet vast. Maar wel moet de rov een snelheid van 5 km/u behalen en dat zelfs voor een kleine tijd constant aanhouden, daarop moet ik mijn motoren selecteren.

Ps.

Ik begin met een rov, maar wil eigenlijk daarna een AUV van maken(dus batterijen en besturing bevinden zich on-board), maar omdat ik nog een beetje onbekend ben op dit gebied wil ik eerst beginnen met een ROV(simpeler).

Hopelijk het nu een beetje duidelijker gemaakt te hebben.

Met vriendelijke groet

Kijk ook eens op: http://groups.yahoo.com/group/robotrov/

Leuke site over de bouw en alle aspecten voor de thuisbouwer van ROV's. Hier komt mijn idee voor de magnetische koppelingen ook vandaan. Lekker experimenteel maar zekerder dan de "gewone" assen en sealings (misschien toch maar in mijn U-boot maken :D )

Succes met het project, enne, hou ons op de hoogte/diepte van je vorderingen.

grtz.

Danny

Back